Jump to content
Annons

Hjälp...lite kluven...


hertingen

Recommended Posts

Hej!

Tänkte köpa mig ett nytt ljudkort. Är sugen på att kunna spela in akustiska trummor och hade tänkt mig att köpa ett med minst 8 ingångar.

Dom två korten jag funderade på var antingen M-Audio Delta 1010 eller E-MU 1820. Jag var nästan helt inställd på att köpa ett E-MU 1820, men så började jag kolla runt här på forumet och hittade en massa inlägg om problem och dylikt med kortet. Hittade mer negativt om kortet än positivt känns det som. Så då blev jag lite mer skeptisk till kortet. Det verkar ju vara ett riktigt bra kort för en bra penning, men om det inebär en massa problem och stul så blir det ju inte kul.

Vad gäller Delta 1010 så står det ju att det saknar mikrofon och hörlursförstärkare. Går det att spela in ändå? Det innebär väl att jag inte kan koppla in mikrofoner direkt i kortet utan att få för klen inspelnings-signal. Utan måste ha en extern mixer. (Jag vet inte riktigt hur sånt där funkar med mikrofonförstärkare, är nybörjare) Jag vill ju gärna kunna vrida på nån ratt "gain" eller nåt och ställa in hur start signal jag ska ta in. Sen om inställningarna görs i en mjukvarumixer det kvittar. Jag hade tänkt mig ett kort där jag inte behöver ha någon extern mixer utöver kortet.

E-MU kortet har ju mikrofonförstärkare och då har jag fattat det som att det bara är att koppla in mikrofonerna och ställa in styrkan på insignalen i mjukvarumixern som medföljer. Det är ju så jag vill ha det. Men blev som sagt lite skeptiskt inställd till kortet när jag läste allt negativt om det.

Är mycket tacksam om nån kan förklara för mig hur det funkar det där med mikrofonförstärkare/ikke mikrofonförstärkare i ljudkort. Eller om någon har nåt tipps på nåt bättre kort än dessa två för runt 4000:-

MVH

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Befinner mig själv i samma situation som dig. Jag har börjat snegla allt mer mot en firepod, dock är den lite dyrare än de korten du tog upp här (6500:- /thomann). Kanske kan vara värt slantarna ändå med tanke på att det är 8micpreams på den rackaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena

jag har ett m-audio och köpte den innan jag insåg vad 8 mickingångar verkligen betyder så nu sitter jag här med ett ljudkort med endast 2 ingångar mick eller line fast med 8 ut. Roligt roligt. Men den låter riktigt grymt bra. Jag har 410 modelen men den lite dyrare modellen har däremot 8 in/ut så den kan man också ta.

nästa ljudkort får nog blir ett protools interface skulle jag tippa, älskar protools och PC

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...