Jump to content
Annons

Justera inspelnings volym?


Recommended Posts

Halloj!

Har ett problem som jag tröttnat på nu!

Hur gör jag för att justera volymen på det instrument jag spelar in?

Nu händer inte mycket när jag sänker lyssningen på det aktuella spåret!

Jag har Cubase SE 3 och Audiophile 2496.

Hade blivit glad om nån kan berätta hur de har inställningarna på ljudkort o program!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tröttnat på Tracktion? 😄

Det borde väl vara samma svar på detta som på frågan du ställde ang Tracktion. Du måste ha direct monitoring på i Cubase för att signalen ska "gå igenom spåret".

Jepp!

Jag tröttnade på tracktion iomed att jag köpte GA2 och fick det inte till att funka med tracktion.

Så jag slog till på musikbörsens erbjudande på 1420:- för ett Cubase SE 3 😎

Jag körde med Cubase VST 5.1 i flera år men endast till midi och så spelade jag in allt i extern bandare.

Så nu har jag börjat att spela in i datorn 😳

Jag har provat med direct monitoring men kan endast sänka volymen ytterst lite, så därför hade det varit kul att få veta hur både cubase och audiophile är inställt hos någon som har ett fungerande lyssnings system??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att höra att Tracktion inte funkade för dig. Men som jag sa innan så är det ju fortfarande ungt och inte så utvecklat som gamlingen Cubase (och SÅ utvecklat hoppas jag iofs att det aldrig blir). Det gäller ju att väga nackdelarna mot fördelarna. Förstår att det inte är kul att köpa GA2 för dyra pengar och sen inte kunna använda det som man vill. Hoppas du blir mer nöjd med cubase 😳 Annars verkar nya versionen av Acid ganska intressant.

Jag har desvärre aldrig använt direct monitor-funktion i cubase eftersom jag bara använt det i studios där det inte funnits behov för det. Så jag kan nog inte vara mycket till hjälp där.

EDIT: men 80% av folket här använder ju cubase så det dröjer nog inte länge innan du får svar på frågan 😄

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in i ljudkortets inställningar, finns väl en liten ikon att dubbelklicka på längts nere till höger. Där kan du välja att skicka ut ingående signalen så att du får lyssning på ljudet du skickar in. Det finns ett mixerfönster där du kan styra nivån.

Jag har delta 1010 kort, men det borde funka likadant tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in i ljudkortets inställningar, finns väl en liten ikon att dubbelklicka på längts nere till höger. Där kan du välja att skicka ut ingående signalen så att du får lyssning på ljudet du skickar in. Det finns ett mixerfönster där du kan styra nivån.

Jag har delta 1010 kort, men det borde funka likadant tycker jag.

Jo så långt har jag kommit 😄

Vad jag är ute efter är exakt hur ljudkort respektive Cubase är inställt?

Men jag tackar för alla tips!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det lyssningen du är ute efter så behövs inget göras i cubase. Du ställer det i ljudkortsintsällningarna. Slå ett öga i manualen, det är busenkelt. Hade jag haft audiophile så hade jag hjälpt dig bättre, men nu har jag ju inte det. Jag har haft ett och det funkade bra.

Jo jag har kollat i manualen men det finns inget direkt självklart alternativ där!

Har även sett en del olika inställningar hos andra Audiophile ägare men de har varit rätt olika varandra + att de har haft andra musikprogram inte Cubase som jag!

Men jag får väl luska vidare 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag löst det (om någon är intresserad 😲 !

I Cubase så har jag ställt på Direct monitoring + att jag kryssat i alternativet att andra program kan använda ljudkortet när Cubase inte använder det.

I Audiophiles mixer så har jag ställt Direct monitorng på Master reglen och på In reglen (längst till höger), det är även den regel jag använder när jag vill ställa volymen på signalen jag spelar in (medlyssning) och det påverkar inte inspelnings volymen.

På detta sätt inställt kan man inte få med effekter (medhörning) från Cubase vid lyssning (man kan lägga till externt), vill man ha med effekter så kan man inte ha Direct Monitoring valt men då och andra sidan får man dras med en del Latency (man kan ju iofs välja den processorsnålaste effekten man har för att i alla fall få lite reverb (eller vad man nu vill ha) på medlyssningen vid inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...