Jump to content
Annons

Monitorer


Jagärsnabb

Recommended Posts

Hello..

va inte riktigt säker vart ja skulle lägga denna tråden. Men känns som den passar bäst i studiobygge?!.. hehe

Hur som helst.

Jag skulle behöva ett par hyffsade studiomonitorer. mina vanliga datorhögtalare känns ju inte så värst lämpade i mix-samanhang känner jag 😉..

ja skulle kunna tänka att lägga mellan 2000 å kanske uppåt 3000 Kr för ett par.. kanske lite mer om de skulle va ett väldigt bra alternativ då.. om de är värt att gå upp lite i pris..

Vad skulle ni rekomendera i den prisklassen? Jag vill ha ett par aktiva.. känns som de passar mig bäst i detta fallet..

Hoppas ni har lite tips och råd till mig. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker de är basiga och luddiga. Sen är diskanten bra men den är inte på något sätt behaglig. Kan tänka mig att de är bra när man vill ha tryck och skiter i detaljer.

Äsch, gör så här. Ta en titt bland dina skivor/mp3:or och leta ut låtar som du kan bra. Ta en med mycket bas som du gillar, ta en med mycket atmosfär, ta en med spretig ljudbild. O.s.v. Bränn ut skivan och gå till en affär och lyssna igenom varje låt på varje monitor och sätt en prick på hur bra du tyckte just den monitorn framhävde den detaljen du skrev ner om låten. Skit i vad folk säger, de snackar skit. Jag snackar också skit. Monitorerna ska du ha i flera år och du ska älska dom. Köp dom efter du vet att du kommer älska dom 😉

EDIT:

Monitorer är så subjektivt, att fråga folk om vilka som är bra kan vara bra som tips vad man ska provlyssna inte mer.

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela på andra sajter

hehe =P

ja vill inte ha nått som inte kan få ut detaljerna på rätt sätt..

och sen så vill ja gärna att dom ska ha så rak frekvenskurva som de bara går.. och inte färga ljudet..

monitorerna är ju den sista delen i slingan om man säger så.. så de är ju viktigt att dom är bra..

alla dom ni tipsat om ligger ju runt nästan 4000 spänn..

måste man upp till den prisklassen för att de ska bli nått att ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa människor kärar ner sig i monitorer i 4000 krs klassen. Vissa fnyser åt allt under 10000 kr. Vissa sitter och gör apbra mixxar i högtalare för 400 kr. Det jag försöker säga är att fråga inte. Lyssna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev visst ett lite längre svar än jag tänkte mig... Sorry... :rolleyes:

Rummet påverkar mycket - men det är ju alltid bättre att ha en bra grund att stå på. Med en sämre grund som i sin tur påverkas av rummet, så blir det ännu värre...

Alla vet väl vid det här laget vad jag har för monitorer - och de ligger tyvärr utanför mångas budget (även om de tillfälligt är lite billigare under Mars månad... 😉 ) - men det ÄR en enorm skillnad i ljudet när man går upp i kvalitet (och tyvärr samtidigt pris... 🙁 ). Framför allt är det skillnad när man vill lyssna på detaljer och avgöra exakt placering i stereobilden, finlyssna på hur effekter o dyl VERKLIGEN låter etc. Jag tycker att ett par bra monitorer kännetecknas av att namnet stavas:.... 😆 Nej - så är det inte alls! Ett par bra monitorer är sådana som framför allt låter mig höra alla detaljer och inte kamuflerar någonting. De ska lyfta fram sången bra - utan att lyfta fram något frekvensområde på ett extremt sätt (på det sätt som ökända hemska saker med vit baskon gör). Det ska gå att jobba med dem i flera timmar utan att man blir trött i öronen av ljudet. Man ska kunna avnjuta alla sorters musik i dem om man bara sitter och lyssnar. Vid provlyssning bör man ha olika sorters musik att lyssna på; någon hårt processad poplåt, någon låt med mer akustisk karaktär, någon opera, någon rocklåt med distade gitarrer etc - så att man får höra alla egenskaperna som den tilltänkta monitorn har.

Jag är helsåld på den härliga upplösningen och definitionen, samt stora sweetspoten i mina monitorer, men jag är också realist nog att förstå att det finns de som gillar andra monitorer bättre. 😉

I lägre prisklasser brukar monitorer lida av samma syndrom som stormarknads-hifi, med en överdriven bas för att imponera på köparna. Låter bra i butiken jämfört med andra som inte har en överdriven bas, men bara luddigt när man verkligen lyssnar.

Jag tror att det är därför många inte tycker att det gör någon skillnad mellan monitorer och hifi - och i ärlighetens namn, så vinner man nog bara att monitorerna är magnetiskt avskärmade och därför kan stå nära en CRT-skärm... Billiga aktiva monitorer innehåller VÄLDIGT billiga filter och slutsteg - och då kan man egentligen satsa på an passiv modell och köra med en ganska medioker hifi-förstärkare och få bättre ljud än i den aktiva modellen. Det som framför allt är viktigt är att nätdelen kan leverera mycket ström när det behövs till transienterna.

NAD brukar hålla bra klass och fungerar bra ihop med passiva monitorer, men det finns en uppsjö av andra som fungerar lika bra. Man bör hålla sig ifrån det billigaste, eftersom det bara produceras för att vara just billigt och sälja i stora mängder enbart på priset...

Oavsett vilken prisklass man väljer att lägga sig på, så hjälper man upp ljudet med några relativt enkla åtgärder för akustikens skull; Dämpkuddar mellan monitorerna och underlaget, absorbenter på väggen bakom monitorerna och om monitorerna står närmare väggen än ca en halvmeter, är det bättre att trycka in dem i absorbenterna på väggen bakom, än att låta dem stå en liten bit ifrån. Undvik hörn - framför allt om bara den ena monitorn står i ett hörn... Placera gärna välfyllda bokhyllor i ett par hörn, för att suga upp en del överflödig bas, som alltid uppstår i ett litet rum. Väggen bakom din rygg får också gärna förses med fyllda bokhyllor, så att de böjda ryggarna på böckerna ger en diffuserande effekt på ljudet. Det finns fler trådar om akustikbehandling, så jag bryr mig nog inte om att skriva mer än så här denna gången... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett par beggade ESI nEAR 05 på Second Hand Music i Stockholm?

3000:-

Glöm det, såg att dem kostar 3000 nya :-)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorer är så subjektivt, att fråga folk om vilka som är bra kan vara bra som tips vad man ska provlyssna inte mer.

Jo, det är kanske snarare bättre att fråga vilka som folk inte rekommenderar. Och byggkvalitén på monitorerna är ju något som inte är så subjektivt, även om erfarenheterna varierar pga tur och otur. Jag tycker till exempel att både Behringer och Phonic låter riktigt bra för sitt pris, men så är ju byggkvalitén betydligt sämre också. Det är många som haft tekniska problem med dem. Vill man ha något som ska hålla i några år under flitigt bruk i den lägre prisklassen så får man nöja sig med en 5" woofer. Men då kan man ju åas köpa till en sub vid ett senare skede (även om det är ganska bökigt att få till en bra lyssning med en sub).

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Behringer låter faktiskt bra för pengarna.

Har hört att på dem aktiva modellerna att det varit problem med att man fått in radio sändningar i dem. Lite irriterande.

Jag gjorde en resa för att hitta monitorer och hade en budget på 3-4000:-

Efter att ha lyssnat ett tag var jag uppe i 7-8000:-

Köpte beg istället för nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena

sådana här trådar får du aldrig ett svar på. Med det menar jag att om någon rekommenderar varmt t.ex. M-audios grejer eller Behringers monitorer så kan någon annan skratta hånfullt och säga att det ska vara t.ex. Tannoy eller varför inte Genelec eller Event. Tja, det finns många olika monitorer i olika klasser och de låter olika. Och genom att de låter olika och vi har olika referenser och öron så kommer olika monitorer passa oss olika. Generellt som jag ser det så funkar de dyrare bäst, jag tror att många skulle tycka att Genelec skulle låta så pass bra att det är ett alternativ att ha hemma. Men å andra sida så ligger dessa monitorer lite högra upp i prisklassen.

Det enda som gäller för dig är att sticka till någon musikaffär och provlyssna. Helst ska du ta hem dem och lyssna på dem riktigt kritiskt och jämföra.

En tanke: tänk på att monitorn måste klara av att ta basen också, annars måste du köpa en subbas om du ska mixa.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses va mycke svar.. =P hehe..

Jo jag fattar att man måste lyssna själv å bilda sig en egen uppfattning.. men de är väll aldrig fel att lyssna på tips å råd?

Det blir ju lättare att sålla bort de riktiga skräpet så..

sen finns de ju såklart alltid en smak aspekt i det hela.. men i denna låga prisklassen som ja är ute efter (helst 🙂) så handlar de mycke om kanske inte skräp men bättre å mindre bra kvalité på olika monitorer..

Man ska lyssna på andra men inte stirra sig blind på de dom säger =)

Anser iaf jag.

Sen så känner ja att de e lite tråkigt att ja har högre krav än min plånbok klarar av.. hehe.. Fast de är man ju inte direkt ensam om antar jag 🙂

Tack för alla svaren! Uppskattar verkligen folk som tar sig tid att skriva ordentliga svar me mycke tankar bakom...

Undrar om nån kan tipsa om lite bra Butiker på nätet me bra priser å bra utbud? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

om din budget är kring 2-3 kKr borde du seriöst titta på något begagnat, det är svårt att få en bra ny högtalare för 1kKr inklusive slutsteg och filter...Som sagt kan det vara en bra idé att köpa ett par bra hifi högtalare, eller kombinera en passiv monitor med ett hifi slutsteg eller ett monitorsteg...

Link to comment
Dela på andra sajter

finns risker med att köpa beggade monitorer. man vet aldrig hur den tidigare ägaren har använt dem och hur starkt de har spelats. de kan faktiskt vara defekta på något sätt. om man köper monitorer har man ju dels garanti och dels ångerrätt och kan faktiskt provlyssna lite och sedan bestämma sig om man vill ha den eller inte.

bra monitorer är typ genelec och de i den klassen. men de kostar som sagt en liten slant också. 😆

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer låter faktiskt bra för pengarna.

Har hört att på dem aktiva modellerna att det varit problem med att man fått in radio sändningar i dem. Lite irriterande.

tannoy reveal active som står i arbetsstationerna på univesitetet här får in hörslingor från konferens/föreläsningssalarna runt omkring..

mitt mixen när man behöver klippa ngnstans, och pausar lite, så hör man en jätteapplåd långt bak i monitorerna!!!

underbart..😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Alesis Active Mk11

har egentligen inte använt dem mycket alls men jag tycker de låter bra för det låga priset..

det har också kommit en uppgradering nu vid namn M1 Active 520 som enligt Luthman ska va både billigare och bättre..

vill du ha dem ännu billigare så kolla in Thomann.de 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

finns risker med att köpa beggade monitorer. man vet aldrig hur den tidigare ägaren har använt dem och hur starkt de har spelats. de kan faktiskt vara defekta på något sätt. om man köper monitorer har man ju dels garanti och dels ångerrätt och kan faktiskt provlyssna lite och sedan bestämma sig om man vill ha den eller inte.

bra monitorer är typ genelec och de i den klassen. men de kostar som sagt en liten slant också. 😄

MVH Anders

Självklart ska man ju provlyssna om man kan, jag har faktiskt köpt begagnat utan att ha lyssnat på dem (de jag har nu Event 20/20p) fast då hade jag lyssnat på den modellen innan...som sagt får man mer för pengarna då...

Link to comment
Dela på andra sajter

ett annat tips är ju att läsa de andra otaliga trådarna om monitorer som hopat sig på forumet de senaste månaderna

Hänvisarmannen. 🙂

Hur kul kommer det här forumet bli när alla frågor har ställts? Alla nya trådar kommer besvaras med "det finns en sökfunktion, använd den". 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...