Jump to content
Annons

Externa ljudkort


what_

Recommended Posts

Tja!

Ursäkta en nybörjares frågor men de är ett måste 😄

Jag har funderat på att investera i ett externt ljudkort och har då fått som tips att skaffa edirols UA-25 USB. Är det någon som har något att säga om detta kort?

Är även intresserad av att veta hur pass bra dator man br ha, eller om man klarar sig med en ny bärbar dator?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Specificera vad du tänker använda kortet till, dvs hur många in/utgångar midi micpreampar osv. Ska du t.ex. mest göra elektronisk musik med mjukvara eller vill du kunna spela in ett rockband eller orkester på massa kanaler samtidigt? Detta är avgörande vid val av ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kommer främst att använda ljudkortet till att spela in sång, gitarr, piano. alltså inget mer avancerat än så. Fördel att ha flera stereo ingångar kanske? tror detta kort bara har en samtidiga stereo ingång!

det är främt ett vanligt el piano (stage) men även midiklav. ibland. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat på att investera i ett externt ljudkort och har då fått som tips att skaffa edirols UA-25 USB. Är det någon som har något att säga om detta kort?

Är även intresserad av att veta hur pass bra dator man br ha, eller om man klarar sig med en ny bärbar dator?

Hej!

Vet tyvärr inget om Edirols kort, men har fått uppfattningen att de är ok, men inte världsbäst:) Om du vill kolla lite olika kort så gjorde studio ett test av lite olika kort i nummer 9 (tror jag) förra året. Där har de lite Edirol, M-audio mfl kort testede. 1616m verkar vara ett trevligt kort.

En ny bärbar dator kan räcka långt, men det beror på vad du vill göra (och teknisk spec på datorn). Ska du t ex använda massor av mjukvarusyntar och effekter måste du förmodligen ha en riktig "värtingmaskin" om du inte använder externt ljudkort som avlastar en del av processorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...