Jump to content
Annons

Hjälp omgånde


Newsec

Recommended Posts

Jag har lite panik. Ska spela in imorgon. Och skulle bli grymt tacksam om någon kan hjälpa mig med mitt problem.

Problemet är:

Jag har kopplat in allt rätt. Spelade in ett stycke. Slängde det för att det var dåligt. Sen startade jag ett nytt. Men då så rör sig inte master regeln till höger i mixern.

Men den kanalen jag har skapat,som jag ska spela in på rör sig.

Någon som vet vad felet är?

Hjälp snälla någon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite konstig formulerat.. vad är det som inte rör sig? själva regeln, signalen in , signalen ut, led-staplarna? renodla frågan.. du har 3 olika typer av reglar i mixern också.. input, kanalstrip'en och masterbussen.

Andas lugnt, drick en kopp kaffe.. ta en promenad..

..återkom sen så går det nog bättre 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Haha 😛 *pustar ut*

Det är signalen jag pratar om. Och på BUS1 så kommer det ignen signal. Men däremot på kanalen som ska spelas in gör det de.

Har ett MOTU 896HD. Och på detta kan man välja på BUS1 vart ljudet ska spelas upp. Antingen i Phones eller Main out 1-2. Det spelar ingen roll vad jag väljer,det kommer ingen signal på master regeln?

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstår dig rätt så spelar du alltså upp en signal på låt säga "Spår 1" som du sen skickar vidare till "Bus 1". På "Bus 1" har du valt att signalen ska vidare till "Output 1-2"? Stämmer detta?

I sånt fall kanske du har mitt problem fast jag sitter med Logic och Motu Traveler.

Jag kan inte använda busar pga detta problem.

Har du testat att skicka signalen direkt till Output 1-2? Det funkar iaf för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör ett spår. Exempel Spår 1. Där ska jag spela in gitarr. På spår ett så rör sig stapeln. Så signal in har jag. Även på ljudkortet så rör sig stapeln på gitarren. Men på main out regeln i cubase så kommer det ingen signal. Tycker det är konstigt eftersom det fungerat klockrent hur länge som helst nu.

Men däremot om jag spelar upp något redan färdig inspelat så rör sig singalen på main out. Är inte detta konstigt?

Har provat med direct monitoring knappen. Men det hjälper inte det heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har förmodligen mjukvaru-routing separat i MOTU-mixern och att denna inte ärt ställd till att skicka ut "mastersignalen" på den asio-kanal du har använt till masterbus'en i Cubase. För du har väl en kontrollpanel till ditt MOTU? Har för mig att alla de audiosystemen har egen routing som är mer eller mindre helt fri att göra som man vill i...

Eller så kanske kanalen är Mute'ad i sin egen kontrollpanel? det kan vara så mycket..

Ett vanligt förekommande problem för de som har separata inställningsmöjligheter för respektive program.

Edit:

Har du kollat så kanalen pekar på "rätt" masterbus? att du inte ändrat namnet på den eller att Cubase ändrat den åt dig, eller att kanalen "tappat" sin ASIO-inställning i VST-connections... det sistnämnda händer mig ibland när Creamwarekorten inte initieras korrekt och man får "couldn't open asio..bla..bla..bla".. då blir det sammelsurium i Cubase och man får börja om från början...

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...