Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Lekte lite i studion med basinspelning. Jag har lÀnge velat fÄ fram mer strÀngljud i basen och har försökt fÄ till det med EQ. Men utan goda resultat

En tanke jag lekt med lÀnge men inte testat förens igÄr Àr att micka upp basen samtigt som den lajnas. Micka upp basen alltsÄ, inte en stÀrkare. MÄ vara hÀnt att det hÀr Àr vanligt förekommande men jag har aldrig hört om att det gjörs. SÄ sÀkert nÄgon kan kankse ta lÀrdom av detta. Mycket nöje.

Basen Àr lajnad in i en UX2 frÄn "line6" med basförstÀrkarmoddelering.

Jag satte en kondensatormikrofon ca 25cm frÄn halsen riktad mot ungefÀr mitt pÄ halsen.

Nedan ljudklipp med beskrivning

Annons
Postat
I Studios inspelningsspecial visade de samma sak pÄ bastipsen. Har inte provat sjÀlv men det lÄter ju bra!

😄 Kul! SĂ€kert dĂ€rifrĂ„n jag fĂ„tt ideÂŽn, spelar ingen roll för mig.

Jag tyckte att hela ljudet vaknade upp pÄ nÄtt sÀtt och lÀt mer Àkta och crisp.

Postat

Hyggligt att du tog dig tid att lĂ€gga upp lite ljudklipp! 😄

Skulle vara kul om fler gjorde det i samband med tips av olika slag.

Postat (redigerat)

Absolut, med mickad bas fĂ„r du fram "sladdrigheten" i strĂ€ngarna och det kan man inte ratta med en EQ. 😄

EDIT: JĂ€ttebra att du ordnade med mp3:or sĂ„ alla kan höra skillnaden. 😄

Redigerat av Linus
Postat

Kul med sÄnt!

I somras nÀr vi spelade in bas körde vi line, nÀrmick vid strÀngarna och sÄ lÀt vi trummikrofonen som hÀngde nÄgra meter ifrÄn vara pÄ ocksÄ =).

En annan grej vi gjorde var att line:a och samtidigt koppla till min vox gitarrstÀrkare med disten och micka upp den. LÀt gansk kul faktiskt.

Tycker kanske att du har fÄtt med lite vÀl mycket hals-rassel för min smak, men det Àr ju basen. Och sÄ kan man verkligen höra att det Àr en nÀrmick mot halsen.

Postat
Hyggligt att du tog dig tid att lÀgga upp lite ljudklipp!

Skulle vara kul om fler gjorde det i samband med tips av olika slag.

Kul att du uppskattade det, man mĂ„ste ju föregĂ„ med ett gott exempel 😄

Absolut, med mickad bas fÄr du fram "sladdrigheten" i strÀngarna och det kan man inte ratta med en EQ.

EDIT: JÀttebra att du ordnade med mp3:or sÄ alla kan höra skillnaden. 

AlltsÄ nÄtt som alla kÀnde till förutom jag, att man ska behöab uppfinna allt igen. Tur att min bil hade hjul pÄ den nÀr jag köpte den.

Kul med sÄnt!

I somras nÀr vi spelade in bas körde vi line, nÀrmick vid strÀngarna och sÄ lÀt vi trummikrofonen som hÀngde nÄgra meter ifrÄn vara pÄ ocksÄ =).

En annan grej vi gjorde var att line:a och samtidigt koppla till min vox gitarrstÀrkare med disten och micka upp den. LÀt gansk kul faktiskt.

LÄter kul, kanske skall testa det med nÄgon gÄng, jag förstod inte riktigt det dÀr med trummicken dock.

Tycker kanske att du har fÄtt med lite vÀl mycket hals-rassel för min smak, men det Àr ju basen. Och sÄ kan man verkligen höra att det Àr en nÀrmick mot halsen. 
Med mening dĂ„ jag ville visa skillnaden ordentligt. Man kan ju sjĂ€lvklart vĂ€lja att "blenda" efter smak 🙂
Postat

NÀr jag Àr seriös och ambitiös bÄde mickar och lajnar jag. AnvÀnder en Sansamp DI box dÀr jag distar linesignalen lite eventuellt. Sen brukar jag micka baslÄdan med en MD421, men har fÄtt bra resultat med sÄvÀl en C414 eller tom en Beta52. Sen anvÀnder jag ofta en Sansamp-plugg i Pro Tools pÄ nÄn av signalerna. MÄnga verkar tycka att bas Àr svÄrt att fÄ till bra, för mig Àr det nÀstan lÀttast, förutsatt att man har en vettig basist och en bra bas han kommer med.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.