Jump to content
Annons

Tips på pluggar man bör undvika


Florian le Sage

Recommended Posts

Hej,tänkte höra med er som testat mer än jag vilka pluggar man bör undvika,såväl instrument som effekter,har lite dålig koll på den biten (massor installerat och köpt) och vill nu rensa ut i biblioteket eftersom jag ofta får cpu och datorspikar utan speciellt tunga projekt... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,tänkte höra med er som testat mer än jag vilka pluggar man bör undvika,såväl instrument som effekter,har lite dålig koll på den biten (massor installerat och köpt) och vill nu rensa ut i biblioteket eftersom jag ofta får cpu och datorspikar utan speciellt tunga projekt... 😳

...tunga pluggar är ju oftast tunga av den enkla anledningen att de innehåller mkt information och är därför oftast pluggar med bra ljudkvalité.

Jag tänker inte rada upp några pluggar som jag tycker man bör "undvika", lite lustigt ideologi om man ska skippa allt bra ljud bara för att ens dator inte pallar med...uppgradera eller köp en ny dator i så fall!! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,tänkte höra med er som testat mer än jag vilka pluggar man bör undvika,såväl instrument som effekter,har lite dålig koll på den biten (massor installerat och köpt) och vill nu rensa ut i biblioteket eftersom jag ofta får cpu och datorspikar utan speciellt tunga projekt... 😎

...tunga pluggar är ju oftast tunga av den enkla anledningen att de innehåller mkt information och är därför oftast pluggar med bra ljudkvalité.

Jag tänker inte rada upp några pluggar som jag tycker man bör "undvika", lite lustigt ideologi om man ska skippa allt bra ljud bara för att ens dator inte pallar med...uppgradera eller köp en ny dator i så fall!! 😛

Öh 😄 blir du sponsrad med dator.

Mvh-Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

En variant (i Logic) är ju att kolla CPU-mätaren. Den drar ju i taket om du har tunga pluggar.

Sen är det som tidigare inlägg säger - en CPU-gris låter ofta bra. Det är svårare att få en CPU-snål plugg att låta riktigt bra.

En nyvunnen erfarenhet med Logic är att Logic reserverar minne för pluggar bara de är installerade på PC'n. Oavsett om de används eller inte. Där har man ett enkelt performancetips. Avinstallera de pluggar du aldrig använder.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har upptäckt att vissa pluggar liksom låser sig när det inte kommer ljud till dem. Det var ett stort problem i de gamla Cubase VST-versionerna och skulle ha fixats nu. Visst, det har blivit bättre, men jag har fortfarande samma problem med ett par pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

djonas

Jag tänker inte rada upp några pluggar som jag tycker man bör "undvika", lite lustigt ideologi om man ska skippa allt bra ljud bara för att ens dator inte pallar med...uppgradera eller köp en ny dator i så fall!! tongue.gif

du behöver inte göra dig spydig bara för att jag frågar om lite vägledning-är väl inte en självklarhet att de bästa pluggarna alltid är de som behöver dra mest cpu-därav frågan:finns det några pluggar som gör jobbet lika bra MEN som inte belastar datorn för mycket,ja det gör det och det vet du men du vill inte dela med dig av den informationen,fint!

Kanske ni andra har något matnyttigt,trodde forumet var till för att dela tips och erfarenheter... 😎

p.s. datorn som är en p4 har 1 gig ram 2 diskar och skall enligt experterna/supporten på både m-audio och MI7 räcka mer än väl för mina lekar med cubase sx2...d.s.

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

man får ju hålla med djonas trots allt. åtminstone när det gäller kommersiella pluggar så är ju processoreffektiviteten ett viktigt argument i försäljningen. färre och enklare beräkningar gör pluggen lättare, men oftast på bekostnad av resultatet.

det finns nästan hur många pluggar som helst, både som vsti och vst-effekter. intressantare är kanske att plocka fram sina absoluta favoriter, men då måste man ta hänsyn till vad det är man vill uppnå; spelar jag en pianobaserad ballad, eller kanske lite hammrande rockpiano?

det fina är att man i cubase nuförtiden kan frysa både insert-effekter och vst-instrument , och på så sätt frigöra stora cpu-resurser. detta är nog mer effektfullt än att sovra för mycket bland pluggar.

med bounce-selection så har du dessutom ett bra verktyg för att frigöra hårddiskutrymme, när du exempelvis tvingats till många omtagningar för att lyckas med en hel.

ifrån detta utgångsläge blir det lite svårt att svartlista effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ni programmerare, ni som säger att tunga pluggar innebär "bättre ljud"? Jag har svårt att tro det. Starta en Reaktorinstans som plugg i Logic och ladda in världens enklaste synth - det låter inte särskilt bra, men drar massor med kraft.

Ett dåligt exempel, kanske, men mängden dragen processorkraft har mycket med hur duktiga och nogranna och intresserade utvecklarna är också. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ni programmerare, ni som säger att tunga pluggar innebär "bättre ljud"? Jag har svårt att tro det. Starta en Reaktorinstans som plugg i Logic och ladda in världens enklaste synth - det låter inte särskilt bra, men drar massor med kraft.

Ett dåligt exempel, kanske, men mängden dragen processorkraft har mycket med hur duktiga och nogranna och intresserade utvecklarna är också. Eller?

mja, nu har jag iofs programmerat en del, men mitt uttalande i det här fallet var mer baserat på erfarenhet av användning än något annat.

visst är det så att det är kodens optimering som styr hur mycket cpu som används, och det var en del av poängen i mitt inlägg.

i synnerhet bland gratispluggar gjorda av hemmapulare så kan man ibland förvånas över hur mycket processorkraft som behövs för någon plugin.

det är därför jag i mitt första inlägg betonar den kommersiella delen av alla plugins. (jag tror att optimering är en del i utvecklingsstrategin)

jag känner förståss inte till alla pluggar och och hur de fungerar i olika program, men om jag utgår ifrån cubase och kikar på exempelvis reverbpluggar så tycker jag mig se en ett tydligt mönster där mer välljudande effekter också kräver mer cpu, detsamma gäller även compressorer och en massa annat.

samma sak har jag upplevt hos vst-instrument, men om du är av en helt annan åsikt så fortsätt gärna att tala om vilka plugin som man bör undvika.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Är ni programmerare, ni som säger att tunga pluggar innebär "bättre ljud"? Jag har svårt att tro det. Starta en Reaktorinstans som plugg i Logic och ladda in världens enklaste synth - det låter inte särskilt bra, men drar massor med kraft.

Ett dåligt exempel, kanske, men mängden dragen processorkraft har mycket med hur duktiga och nogranna och intresserade utvecklarna är också. Eller?

Håller helt med. Detta gäller ju även host-programmen, som Cubase etc. Skulle vara intressant att veta hur mycket mer processorsnålt det skulle vara möjligt att göra Cubase, ganska mycket antagligen. Kolla exempelvis in Saw Studio som är extremt processorsnålt, men så är det ju skrivet i assembler också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd en frysfunktion 😄

Jag lovar att använda frysfunktionen när det inte tar fem minuter att frysa ett instrument. Frysfunktionen är bra när man är klart med låten och ska slutmixa, men i uppbyggnadsfasen är frysfunktionen helt värdelös. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd en frysfunktion  😄

Jag lovar att använda frysfunktionen när det inte tar fem minuter att frysa ett instrument. Frysfunktionen är bra när man är klart med låten och ska slutmixa, men i uppbyggnadsfasen är frysfunktionen helt värdelös. 😄

I Sonar tar det 7-20 sekunder att frysa ett femminuters vst-spår... Så det är bara att konvertera:)

***

F ö så tycker jag att Florians fråga är helt relevant. Det borde väl finnas en del "omvänd rekommendation" från erfarna rävar, kring onödigt processorkrävande pluggar?

Själv har jag nån betaversion av en jeffligt fin EQ från www.refined-audiometrics.com , PLParEQ3, som jag aldrig använder pga processortörsten. (Deras nuvarande version lär vara processorsnålare, men det är lixom inte freeware längre)

tjing

Bengan

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att tillverka ljudlösa dammsugare men de går inte att sälja dem, för ingen tror att de fungerar lika bra som en bullrig.

Det där har jag också hört, kul grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sonar tar det 7-20 sekunder att frysa ett femminuters vst-spår... Så det är bara att konvertera:)

Åfan!

Man undrar ju lite varför det tar så sataniskt lång tid att frysa ett spår. Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sonar tar det 7-20 sekunder att frysa ett femminuters vst-spår... Så det är bara att konvertera:)

Åfan!

Man undrar ju lite varför det tar så sataniskt lång tid att frysa ett spår. Någon som vet?

Det låter som om din freeze bara jobbar i realtid? fem minuter för en femminuterslåt? Är det Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sonar tar det 7-20 sekunder att frysa ett femminuters vst-spår... Så det är bara att konvertera:)

Åfan!

Man undrar ju lite varför det tar så sataniskt lång tid att frysa ett spår. Någon som vet?

ja du. när jag skulle frysa bfd en gång, så trodde jag att det skulle ta rejält med tid, men det gick ganska snabbt, trots att cubase skapade olika spår för varje output (kick, kagge etc.)

men när det gäller "the grand" vill jag minnas att det tog rejält med tid, även om det var en kort låt.

på något sätt så verkar det inte bara handla om cubase, utan även om det enskilda instrumentet.

äh... nä, jag vet inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till frågan så kan jag nämna att jag tyvärr försöker undvika att använda mig av Battery och Kontakt. Visserligen helt ypperliga pluggar, men i förhållande till hur pass stor del av resp plugg som jag använder är dom förskräckliga rent cpu-/hårddiskmässigt. Börjar som regel alltid att hacka och fräsa om ljudet när jag använder mig av antingen Battery eller Kontakt. Säker till stor del ett användar problem, men jag är i grunden lat och vill bara kunna starta en plugg, ladda ett ljud och sedan fortsätta med musiken utan några optimeringsbekymmer. Och för att då vända på steken så måsta jag prisa Atmosphere. Massor av grymt bra ljud och inga som helst problem att starta uppemot 5 instanser samtidigt med andra bra pluggar....

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

ahh äntligen,nu börjar det likna något-jag är också "lat" eller snarare bekväm och vill jobba snabbt,det här med bouncing fattar jag inte riktigt,har blivit rådd till att bounca spåren etc,vad innebär det?

angående kontakt,är det samma sak med kompakt-som ingår i eastwest symphnic etc,drar mycket eller? dom ljuden är ju bara för bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

En relaterad sak som ändå inte har något med detta att göra - jag laddade ner en brusgenerator idag. När jag under nerladdningen insåg att den var 3 mb stor så blev jag först lite förvånad - men tänkte att då måste den ju ha en himla massa olika funktioner för olika typer av brus etc. Men nähädå, det visade sig att det bara var en on/off-knapp för brusgenerering. 3 mb. I don't get it.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har ju snackats en del i tråden om frysning, och att det skulle 5 minuter för ett spår måste verkligen vara extremfall. Min uppfattning om tiden att frysa ett spår är uppskattningsvis från 30sek till 90sek för 2minuterslåt resp 4minuters. Och jag kör Cubase SL3.1

Men det som jag upplever som den stora nackdelen med frysfunktion är att om jag vill klämma in någonting i mitten av låten måste jag tina upp alla spåren för att sedan göra utrymme för den nya delen, därefter frysa alla tidigare frysta spår igen....suck. Där ligger den stor tidsslösaren.

angående kontakt,är det samma sak med kompakt-som ingår i eastwest symphnic etc,drar mycket eller? dom ljuden är ju bara för bra...

Har inte använt mig mycket, om ens alls, av Kompakt. De presets som ingår i Komplete paketet har inte varit direkt användbara. Men spontant skulle jag tro att Kompakt är bättre resursmässigt då det är mindre avancerat(i alla fall än jämför med Kontakt).

Och för att inte tala om Reaktor som nån tidigare nämnde. Gillar verkligen många av de synthar och effekter som följer med, men kräver på tok för mycket processorkraft. Då blir det verkligen till att frysa alt bounca.....

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

... det här med bouncing fattar jag inte riktigt,har blivit rådd till att bounca spåren etc,vad innebär det?

När du har lirat färdigt på din feting-mjukvarusynth, så kan du "bounca" ner spåret till ett vanligt audiospår. När det är gjort kan du plocka bort din VSTsynth från projektet och frigöra en massa minne o processor.

Det är väl i analogi med "förr" när man mixade ner ett antal kanaler till två, men då sparade man kanaler på bandaren, nu sparar man processor.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en "quick unfreeze / freeze" för frysta spår, där man kvickt (det kostar ett musklick och en sekund) kan "halvtina" det frysta spåret, göra nån editering, och omfrysa igen.

Alltså, om dettta funkar så pass bra som det låter är det klart värt att kolla upp.

Tror ta mig tusan jag ska kolla om det finns nån demo att utvärdera.... 😄

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en "quick unfreeze / freeze" för frysta spår, där man kvickt (det kostar ett musklick och en sekund) kan "halvtina" det frysta spåret, göra nån editering, och omfrysa igen.

Alltså, om dettta funkar så pass bra som det låter är det klart värt att kolla upp.

Tror ta mig tusan jag ska kolla om det finns nån demo att utvärdera.... 😄

//Micke...

Se mitt inlägg ovan, jag läste inte riktigt vad du skrev 🙂

Att trycka in extra TAKTER mitt i en låt, är säkert lika meckigt i Sonar!

Edit: Det finns en demo på www.cakewalk.com.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

... det här med bouncing fattar jag inte riktigt,har blivit rådd till att bounca spåren etc,vad innebär det?

När du har lirat färdigt på din feting-mjukvarusynth, så kan du "bounca" ner spåret till ett vanligt audiospår. När det är gjort kan du plocka bort din VSTsynth från projektet och frigöra en massa minne o processor.

Räcker det inte med att muta vst instrumentet? Måste man plocka bort det helt och hållet - instrument, midi track ja allting?

Link to comment
Dela på andra sajter

... det här med bouncing fattar jag inte riktigt,har blivit rådd till att bounca spåren etc,vad innebär det?

När du har lirat färdigt på din feting-mjukvarusynth, så kan du "bounca" ner spåret till ett vanligt audiospår. När det är gjort kan du plocka bort din VSTsynth från projektet och frigöra en massa minne o processor.

Räcker det inte med att muta vst instrumentet? Måste man plocka bort det helt och hållet - instrument, midi track ja allting?

Fan, nu börjar det bli avancerat... Jag kan inte svara tvärsäkert på det här, men jag kan ju försöka. Korrigera mig gärna någon, om jag är ute och cyklar.

Jag antar oxå att det kan skilja från program till program.

***

Att bara muta innebär ju att instrumentet står "standby" och kan hoppa igång onthefly i samma ögonblick - realtid - som du trycker mute (unmute). Så NÅNTING ligger i alla fall och tuggar processor (?). Instrumentet ligger hursomhelst laddat i minnet även om det är mutat.

Man kan ju alltid prova; kör ett projekt som vanligt och läs av processorbelastningen, muta ett par instrument och läs av igen...

***

Fördelarna med att "Freeza" (snygg försvenskning) är väl två: Dels är det enkelt, man slipper att "manuellt" bounca och slänga ut instrumentet, programmet sköter s a s den tvåstegsraketen. Dels går det (åtminstone ganska) enkelt att backa; om man märker att man borde lirat in annorlunda så fixar man en "unfreeze" och programmet laddar tillbaka instrumentet med de inställningar som var "nyss". Praktiskt 😄

tjong

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bara muta innebär ju att instrumentet står "standby" och kan hoppa igång onthefly i samma ögonblick - realtid - som du trycker mute (unmute). Så NÅNTING ligger i alla fall och tuggar processor (?). Instrumentet ligger hursomhelst laddat i minnet även om det är mutat.

Jag gjorde ett test på detta för ett tag sen, kom fram till att det räcker att muta för att avbelasta processorn. om du har mutat så innebär det ju att pluggen inte processar.. Däremot så drar det säkert mer minne, men oftast är det ju inte där flaskhalsen är.

Bounca?? är det alltså samma sak som att Audio-downmixa/importa???

jag håller även med om att det är irriterande med freeze-funktionen som är sååå långsam.. spec när man ska infoga takter som ngn nämnde..

FXteleport är annars en bra lösning om man nu har ett gäng datorer som står o inte gör ngt vettigt där hemma..

Själv distruberar jag ut arbetet mellan de 3 extra datorerna jag har här hemma, så slipper Studiodatorn jobba ihjäl sig iaf.

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...