Jump to content
Annons

The serpent


Funkar den?  

6 röster

  1. 1. Funkar den?

    • 5 superduper
      0
    • 4 kanon
      1
    • 3 bra
      2
    • 2 nje
      1
    • 1 skräp
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: The serpent

ARTIST/GRUPP: Micke Jonsson

GENRE: delvis dance delvis...?

LÅTLÄNGD: 3:31

KOMPOSITÖR: MJ

PRODUCENT: MJ

EV. MEDVERKANDE: MJ

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3 / 192kbps

STORLKEK: 5.0 Mb

STATUS: demo som kan förbättras?

LÅTLÄNK1:[borttagen]

Kastar ut en slingrande låt för lyssning och kommentering. Vill ha feedback på allt. Funkar låten som helhet? Kan man ändra delar, hur låter mixen? m.m.

//Micke...

Redigerat av MJInc
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cool...

Lite tveksam på intro ljudet. Sen skule du ju kunna dra ut på "starten"av låten. Lit tvksam på mlodirna låter skottskt mn det funka för mig;). Vid 02:40 så villjagha ännu m drag i låten än det var innan. kanske en ride? Någon fetare lead ? Som går i nån ganska enformig slinga som följer resten.

Sammanfattning: Lägg på lite mer ljud & Kolla över ditt ljudval en gång till så blir det en jäkligt bra låt 😄 Låten får en 4:a av mig 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för förslagen. Hade faktiskt ett spår med en ride som jag inte använde mig av. Ska testa att kasta in den vid 2:40 eller nånstans därefter. Kanske också ska prova att dubba leaden för att få den lite fetare....

Och det var just det där med fler ljud eller inte som jag är lite osäker om. Å ena sidan tycker jag det låter bra som det är och fler ljud bara riskerar att gröta till det. Å andra sidan är det lite trist å enformigt med så få ljud/slingor..... 😎

Får nog ta och testa lite, enda raka helt enkelt....

Kul att du gillade den så pass att det blev en 4:a! 😄😛

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också tveksam till introljudet, det påminner om en samplingsskiva. Resten av låten är ok, men det är lite torrt mixat. Har du använt några effekter?

Jag skulle också ha frågat mig vad som skiljer den här låten från allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

He he, om fler börjar klaga på introt så blir det verkligen till att "kill a darling". Jag fastnade för introt direkt. Samma basljud som rakt igenom hela låten. Vrider dock lite på modulationenshjulet just i introt....så nån samplingskiva är det inte från! 🙂

Torr mix? Låten består i princip bara av Trummor(inkl cymb/OH), Basljud samt 1 Lead. Leaden har en hel del delay/reverb på sig men i övrigt är det torrt som fnöske vilket jag personligen anser det bör vara. Det lugna mellanpartiet har en hel del reverb och delay så den delen kan väl knappast upplevas som torr?

Får väl upprepa det jag skrivit förr. Anser att innan jag kan få det att låta annorlunda och bra måste jag först komma upp i nivå med alla andra. Så om det låter som allt annat så är jag halvägs framme! 🙂😎

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma basljud som rakt igenom hela låten. Vrider dock lite på modulationenshjulet just i introt....så nån samplingskiva är det inte från! 😄

Jag menade inte att det är taget från en samplingsskiva, jag menar att det låter som att det är en samplingsskiva, det vill säga fyra helt torra anslag och sedan kommer nästa ljud.

Torr mix? Låten består i princip bara av Trummor(inkl cymb/OH), Basljud samt 1 Lead. Leaden har en hel del delay/reverb på sig men i övrigt är det torrt som fnöske vilket jag personligen anser det bör vara.

Vissa anser också att man inte ska ha salt i maten alls. Stjärnkockar brukar däremot använda både salt, socker och fett i stora mängder. Så vad vill du vara, en tyckare eller en stjärnkock?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa anser också att man inte ska ha salt i maten alls. Stjärnkockar brukar däremot använda både salt, socker och fett i stora mängder. Så vad vill du vara, en tyckare eller en stjärnkock?

Visste inte att skillnaden mellan dagens stjärnmusiker/producenter och alla övriga wannabies låg i användandet av delay/reverb på bas och trummor! 😏

Skämt åt sido, ska testa att lägga lite reverb på delar av trummorna för att se om det kanske blöter upp lite. Basen vette tusan....

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Om du lägger ner mer tid på att fetta till detta med effekter och kanske mer spännande ljud så blir det mycket bättre. Det finns nåt där, men just nu känns det som låten inte kommer till sin fulla rätt.

Jag är dock inte fullt insatt i denna typ av musik, så du kanske inte ska lyssna allt för mycket på vad jag säger. Men detta är vad jag kände spontant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt driv! Gillar detta, men jag tror det skulle kuna bli ännu bättre, melodin är inte helt hundra, går nog få ännu mer catchy med endast smärre ändringar. Skulle vilja ha mer uppbyggnad, kanske mer percussion som kommer in eller en mello till som backar upp. Breaket tycker jag inte om, låten tappar helt tempo där. Introt måste ändras..

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillade introt, det var fulsnyggt :-)

Sen tappar låten lite i min smak. Låter väldigt mycket sentida tracker, lite väl ostiga ljud helt enkelt (och oktavbas är inte riktigt i min smak). Ändock ett sjysst driv. Men inte riktigt min stil må tilläggas :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo!

Skriver medans jag lyssnar.

hehe. Dethär skulle kunna vara med i melodifestivalen! 😱

Låter som någon "bakgrundsmusik" som de brukar använda där.

Trummorna behöver kollas över. Dels ljuden dels "det lilla korta" reverbet som egentligen ska vara där men du inte har 😉

Annars låter det faktiskt som euro från 99-00-01 eller något sådannt.

Du behöver som sagt mer slingor/ljudeffekter som ger det hela lite mer djup och låter det vara intressant 🙂

Kanske även se över leadljuden? De låter väldigt "stock" som alla förinställda ljud brukar låta...

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för era synpunkter o kommentarer!! Verkligen jättetack.

Får intrycket av att jag lyckats göra något rätt, men endast kommit halvägs med det mesta. Nu ska jag verkligen försöka höja ambitionsnivån ett snäpp till och jobba igenom låten mer, dels från grunden men även hela vägen till målsnöret. 🙂

Blir till att kavla upp ärmarna och börja slita. Tur att det är söndag! 😄

Mvh Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte börja pilla på intro, men det slog mig att jag inte är på det klara med exakt vad i introt de flesta stör sig på? Är det de 13 första sekunderna med den studsande basen? Eller är det hela 24 sekunderna tills cymbaler/OH kommer in eller är det ännu längre? 🙂

Kan nån precisera lite mera? Vore guld värt. 😄

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte börja pilla på intro, men det slog mig att jag inte är på det klara med exakt vad i introt de flesta stör sig på? Är det de 13 första sekunderna med den studsande basen? Eller är det hela 24 sekunderna tills cymbaler/OH kommer in eller är det ännu längre? 🙂

Kan nån precisera lite mera? Vore guld värt. 😄

//Micke...

Introt, rätt ok, det jag stör mig på är de första 9-10 sekunderna,, Börjar man låten där så blir det ett attnas drag direkt. Helt plöstligt vid 1.42 ungefär så stannar du upp låten och den tokdör,, om du klipper bort det sega tråkiga partiet och direkt hoppar på upptakten igen, vid ungefär 2.37 så kan det vara ett bra bryt, men nu så fick jag lust att stänga av av tristess just där.

Saknar någon slinga ytterligare, kanske en liten blippig arp? Bara lite i bakgrunden

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu ryker de 13 studsiga introsekunderna. Tar även bort det lugna mellanpartiet. Har börjat lägga lite fx på trummor OCH basen. Ska testa om riden kan öka drivet som nån typ av crescendo. Försöka komplettera med lite ljudslingor och ev stabs.....återkommer om jag vill ha feedback på en ny version. 😕

Tack för all hjälp!

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...