Jump to content
Annons

Ensam


Recommended Posts

Annons

Är nån ful frekvens i lägre mellanregistret(?) på sången som du bör ta bort... Sen tycker jag sången kunde komma fram ännu lite mera 🙂

Är det lajnad gura? Jag personligen är inge vidare stort fan av det 😆

Annars en fin och trevlig låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Klart Du vågar skicka den här.

Trevlig låt, bra spelat och bra sjunget.

Är det lajnad gura? Jag personligen är inge vidare stort fan av det

Håller med.

Bra jobbat annars!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har nu försökt mixa bort en del i mellanregistret på sången för att få bort "frekvensen", men jag har så dåliga lurar att jag knappt hörde det ens när det påpekades.

Har även lagt till lite mer rytm och rättat till en del ställen på gitarrspelet.

Ni har gett mig väldigt bra tips och konstruktiv kritik på idéer jag postat tidigare och ser fram emot att höra vad ni hittar på en låt som jag själv nu tycker är färdig.

// Andréas

Redigerat av Kornsan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får ni förresten fram detta när ni startar en tråd?

* LÅTNAMN: Ensam

* ARTIST/GRUPP: Jag

* GENRE: Pop?

* LÅTLÄNGD: 2,57min

* ALLT:

* INSPELNINGSÅR: 2006-03

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 2,7MB

* STATUS: Färdig

* LÅTLÄNK:

Eller skriver ni det varje gång för hand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får ni förresten fram detta när ni startar en tråd?

* LÅTNAMN: Ensam

* ARTIST/GRUPP: Jag

....

Du kopierar och klistrar in det i postningsfönstret. Tycker det är en fin låt med snygg text. Väldigt väl framförd med bra röst och gitarrspel som dock ligger för starkt i mixen. Skulle panorerat ut gitarrerna något. Annars toppen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får ni förresten fram detta när ni startar en tråd?

* LÅTNAMN:          Ensam

* ARTIST/GRUPP:  Jag

* GENRE:              Pop?

* LÅTLÄNGD:        2,57min

* ALLT:

* INSPELNINGSÅR: 2006-03

* FORMAT:            mp3

* STORLEK:          2,7MB

* STATUS:            Färdig

* LÅTLÄNK:

Eller skriver ni det varje gång för hand?

Hur fick Du fram det? :rolleyes:

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får ni förresten fram detta när ni startar en tråd?

* LÅTNAMN:          Ensam

* ARTIST/GRUPP:  Jag

* GENRE:              Pop?

* LÅTLÄNGD:         2,57min

* ALLT:

* INSPELNINGSÅR: 2006-03

* FORMAT:             mp3

* STORLEK:           2,7MB

* STATUS:             Färdig

* LÅTLÄNK:

Eller skriver ni det varje gång för hand?

Hur fick Du fram det? 😮

Kopierade från en annan tråd 😎

Tänkte att det kanske fanns en mall eller liknande som man skulle använda sig av när man startade en ny tråd, men jag hittade inget. Var därför jag frågade.

Lat som man är... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har något emot gitarren. Brusig sång. Men helt ok låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte att det kanske fanns en mall eller liknande som man skulle använda sig av när man startade en ny tråd, men jag hittade inget. Var därför jag frågade.

Ta det du har där, så skriver du in det i en textfil på hårddisken, så är det bara te o köra copy paste, o sen fylla i varje gång du ska lägga upp en låt. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har något emot gitarren. Brusig sång. Men helt ok låt!

???? Vad har du emot gitarren???

Att den är linad eller hur jag spelar eller vad menar du? 😳

Bruset i sången kommer jag tyvärr inte undan för tillfället. Är inknödd i ett litet hörn i källaren, med datorn drygt 1,5m från micen samt en luftavfuktare som står i hallen utanför, då vi borrat upp halva källaren och jagat vattenläckage. Jättekul.

Micen är så känslig så det räcker att vara lite oförsiktig med textpappret så hörs det och den plockar tyvärr upp dessa biljud. Lite skillnad mot den gamla som jag kunde svälja utan att det hördes. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har något emot gitarren. Brusig sång. Men helt ok låt!

???? Vad har du emot gitarren???

Att den är linad eller hur jag spelar eller vad menar du? 😛

Bruset i sången kommer jag tyvärr inte undan för tillfället. Är inknödd i ett litet hörn i källaren, med datorn drygt 1,5m från micen samt en luftavfuktare som står i hallen utanför, då vi borrat upp halva källaren och jagat vattenläckage. Jättekul.

Micen är så känslig så det räcker att vara lite oförsiktig med textpappret så hörs det och den plockar tyvärr upp dessa biljud. Lite skillnad mot den gamla som jag kunde svälja utan att det hördes. 😱

Gillar inte gitarrsoundet, men det är ju en personlig åsikt.

😆

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Tja ba,

Sorry, sitter med tangentbord utan aao med prickar....

Tackar for en super nice lat. Harligt!

Har inte last de andra inlaggen da jag gillar att ge mitt omdome opaverkad av annnat.

Hur som helst, gitarren later lite luddig och elig. Kan vara schysst ibland, men det passar inte till detta stycke.

Ljudbilden som sadan kanns fin annars. Harligt stamning. Kanske kunde rosten komma fram lite till i ljudbilden dock. Vet inte om det behover hojas egentligen, utan mer finslipas litegrann med EQ. Skaras ut lite, lite bara. Absolut inte mycket. Ibland hors sangen bra andra ganger otydligt, speciellt nar du sjunger djupare. A ja, enligt mig i alla fall.

Det basta med den har laten ar laten i sig. Skon som fasen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!!

Jättekul att du gillar den. Det är fler som har anmärkt på det med gitarren. Det är jag som inte har "vågat "mig på att mica upp ännu utan har linat gitarren istället.

Skall dock sätta mig ner och börja experimentera med detta till nästa låt, då jag håller med om att det blir ett mycket skönare ljud.

Det där med sången är inte lätt alltså. Tycket själv att det bara är jag som hörs i låten och hade helst mixat bort mig lite, men alla påpekar motsatsen...

Men det är väl positivt i sig, för tyckte alla att man kraxade lika illa som jag själv så kom ju inte de kommentarerna. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
😉 De dar ar ett vanligt gissel som manga har problem med, tror jag. Jag har exakt samma problem. Alltsa att man garna mixar ner sin egen stamma. Har dock forsokt att battra mig dar, och verligen ta pa mig mixar hatten nar jag mixar och inte tanka pa att det ar jag som sjunger. Svart dock!
Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt.

Du sjunger bra. Låter nästan lite Bo Kaspers ibland.

Datorbrus är dock inte så kul. Dock är det lätt att få bukt med. (Men inte i efterhand)

Ställ en madrass framför/runt datorn. Det låter även som om du behöver dämpa inspelningsrummet. Knalla iväg till Jam, köp några meter dämpande tyg (gör inte mycket för låga frekvenser, men tar bort "stenväggs-ljudet" i rösten) och häng upp det som ett draperi mellan datorn och miken (tvärs över rummet, inte så tjusigt kanske, men är åtminstone lätt att hänga av/på). Har du ett relativt kalt rum så spelar du in lika mycket rumseko som röst, vilket ger lite oönskade effekter (utsläckningar och spikar). Det gör att rösten låter lite platt och metallisk.

Jag ska dock tillägga att jag inte är någon expert, utan bara hemmafixare. Så ta det för vad det är...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska dock tillägga att jag inte är någon expert, utan bara hemmafixare. Så ta det för vad det är...

Jag måste säga att det var en ganska träffsäker analys för att inte vara "expert". 🙂

Eftersom jag är i en tillfällig vrå i källaren (baren närmare bestämt)så är det kala betongväggar runtomkring med undantag för ett par kapade ölfat, träbänkar och bord, trägolv och trätak. Ultimata förhållandena för en perfekt mix alltså. Ölen finns ju förvisso nära till hands 😳

Kul att du gillar låten. Skall fixa lite efter vad du tipsat om en liten stund, innan jag kör igång med en ny låt jag kom på i middags.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...