Jump to content
Annons

Focusrite släpper nytt ljudkort


lavrell

Recommended Posts

Det första Firewirekortet med 8 Micpreamps som även har 16 ADAT-kanaler?

Focusrite Saffire Pro 2 26 i/o är snart här.

Saffire_PRO_26_front_lr.jpg

Focusrite är ju känt för välljudande produkter så det här bör ju inte vara något undantag trots det, jämfört med konkurrenter, låga priset.

Enligt Musik-Service.de så kommer kortet kosta endast 699 Euro när det landar i affären den första April.

Läs mer om kortet på Focusrites hemsida

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det första Firewirekortet med 8 Micpreamps som även har 16 ADAT-kanaler?

Det stämmer nog faktiskt. Och i den prisklassen kan den säkert spränga stora hål hos andra tillverkares interface. 😕

Hoppas att den blir bra också. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

699 € = 6600 SEK ungefär

8 mikpreampar på ljudkortet får du inte ens med Digidesign Digi002 eller M-Audio ProjectMix. De flesta ljudkorten har bara 2 eller upp till 4 mikingångar, och resten line in.

Focusrite har alltså dubbelt så många preamps och ändå halva priset jämfört med Firewireinterface från stora seriösa tillverkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Focusrite har alltså dubbelt så många preamps och ändå halva priset jämfört med Firewireinterface från stora seriösa tillverkare.

Nå. Behringer ADA8000 har också 8 mikpreamps och kostar ännu mindre. Lägg till nåt ljudkort med några Adat in så blev det billigare - ingen älskar väl egentligen firewire i sig -- det är bara en himla bra lösning i vissa fall.

Låt oss vänta lite med entusiasmen tills vi vet hur det låter. Focusrite vet ju hur man gör preamps, deras röda serie är inte att leka med. Men om jag minns rätt så kostar 2 kanaler 5 (fem) gånger så mycket som den här burken. Nånstans har de ju sparat in.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer ADA8000 har också 8 mikpreamps...
Men hur låter den egentligen? Har inte använt, men känner skeptisism över att den skulle jämföras med en "bättre" A/D? :rolleyes:

Det vore väl dumt att köpa ett bra ljudkort t.ex. ett RME-interface, med ADAT och sedan plugga in en halvdan A/D?

Låt oss vänta lite med entusiasmen tills vi vet hur det låter.
Det håller jag med om. Det var just därför jag skrev:
Hoppas att den blir bra också. 😉
Focusrite vet ju hur man gör preamps, deras röda serie är inte att leka med. Men om jag minns rätt så kostar 2 kanaler 5 (fem) gånger så mycket som den här burken.  Nånstans har de ju sparat in.
Självklart. Det här är långt ifrån ISA-preamps.

Saffire-serien är ju som Focusrite Platinum ungefär... 😄

Så jag kan tänka mig att det här kortet i grunden är en Focusrite OctoPre - men utan kompressorer och med ett firewire-interface istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detdär ser ju riktigt bra ut 🙂 Förhoppningsvis innebär detta en prissänkning på firepod med 🙁

Bra att de placerat micingångarna på baksidan också.

Men ja, det återstår väl att se hur bra det är helt enkelt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer ADA8000 har också 8 mikpreamps...
Men hur låter den egentligen? Har inte använt, men känner skeptisism över att den skulle jämföras med en "bättre" A/D? 😛

Det vore väl dumt att köpa ett bra ljudkort t.ex. ett RME-interface, med ADAT och sedan plugga in en halvdan A/D?

Jag har en ADA8000 och tycker att den är kalasbra, jag har iofs inga dyrare preamps jag kan jämföra med. Men 8 preamps med adat-utgång till det priset är ju oslagbart.

Focusritekortet verkar väldigt intressant det också, kanske något att tänka på inför en eventuell uppgradering inom några år.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 mikpreampar på ljudkortet får du inte ens med M-Audio ProjectMix.

Jo! Det är exakt det du får.

Däremot så får du "bara" 1 x Adat I/O.

Tack för korrigeringen! ProjectMix var ju faktiskt ett av undantagen 😄

Men att Digidesign Digi 002 saknar 8 mikingångar stämmer. Och jag vågar påstå att majoriteten av "kvalitetsinterface" (RME, Motu osv.) i huvudsak erbjuder linjeingångar och ADAT och har väldigt få mikingångar/preamps.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 mikpreampar på ljudkortet får du inte ens med Digidesign Digi002 eller M-Audio ProjectMix. De flesta ljudkorten har bara 2 eller upp till 4 mikingångar, och resten line in.

På våran ProjectMix är det i alla fall åtta mikpreampar, men som någon sa här innan så är det ju bara en ADAT ingång... (där vi nu kör ett AI3) Men jag har svårt att tänka mig att jag kommer behöva fler än 16 kanaler in.

Planerar för övrigt att köpa en Focusrite åtta kanals mikpreamp med ADAT ut på och köra ihop med ProjektMixen, vad tror ni om det ni som kan lite mer om det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att en 8-kanals Focusrite-preamp i kombination med ProjectMix blir en dödligt bra kombination (utan grund dock, då jag inte provat någon av produkterna).

Däremot, "Men jag har svårt att tänka mig att jag kommer behöva fler än 16 kanaler in". Vänta bara tills en dag då du är sugen på att koppla in några externa effekter och hårdvarusynthar och köra dem i realtid via ljudkortet, då fyller man 16 kanaler rätt snabbt.

Beträffande Focusrite Saffire Pro så ser det ju ungefär ut som min våta dröm... fast med två frågetecken:

- Releasedatumet, 1'a April ringer alltid mina varningsklockor

- Varför är den så fruktansvärt FUL? Jag syftar främst på färgen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Kan bara hålla med om att den ser hur intressant ut som hellst. Jag antar att den har samma prestanda som lilla saffiren. Fick bra kritik i Sound on sound. Sen är ju monitoreringsmöjligheterna underbara. Effekter på lyssningen utan att passera datorn. Går att ställa flera utgångar på samma volymkontroll så man kan köra aktiva monitorer och sub på samma volymratt så den verkar helt underbar.

Frågan är ju hur den låter men om man tittar på möjligheterna så känna den hur intressant som hellst.

Väljer mellan den och en MOtu828mk2 fast där verkar lyssningsmöjligheterna lite begränsade, just med tanke på rev på sångpålägg typ.

Nån som har hört nån feedback på lilla saffiren??

Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Någon som fått tag i burken än och testat den? På pappret är den ju minst sagt intressant!

Får någon tag i den vore det hur som helst najs med ett par kommentarer om den 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Bump. Nån som investerat eller hittat nån bra review på nätet?

Jag har letat febrilt efter resensioner men inte hittat något. Dessutom verkar det som att saffiren inte är släppt än. På t.ex. thomann beräknas den att komma den 10:e augusti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...