Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Jag tvivlar pÄ att jag Àr den enda som har detta problem:

NÀr jag spelar in en lÄt, ex. sÄngen. SÄ gör jag det ofta vid flera olika tillfÀllen. DÀrför blir ofta volymerna olika mellan tagningarna. Det beror förstÄs frÀmst pÄ att jag inte skriver upp vilka instÀllningar jag hade pÄ mixern, kompressorn m.m.

FrÄgan Àr dÄ, som rubriken. Finns det nÄgon nackdel med att normalisera ljudspÄren, sÄ man fÄr samma nivÄ över hela lÄten?

The Mr... đŸ˜±

Edit: Jag borde nog ha sökt först. Ser att det finns en del trĂ„dar om Ă€mnet. Sorry! 😳

Redigerat av The Mr
Annons
Postat
NÀr jag spelar in en lÄt, ex. sÄngen. SÄ gör jag det ofta vid flera olika tillfÀllen.
Inte bra.
DÀrför blir ofta volymerna olika mellan tagningarna. Det beror förstÄs frÀmst pÄ att jag inte skriver upp vilka instÀllningar jag hade pÄ mixern, kompressorn m.m.
Definitivt inte bra.
FrÄgan Àr dÄ, som rubriken. Finns det nÄgon nackdel med att normalisera ljudspÄren, sÄ man fÄr samma nivÄ över hela lÄten?
Att normalisera (maximal gain innan peak clip) spÄren ger dig inte lika nivÄer.

I ett klipp kanske du puffar till pÄ ett P, och du fÄr en peak som Àr starkare Àn resten av sÄngtagningen.

I nÀsta klipp har du kanske sjungit jÀmnare i dynamik och ingen peak i klippet sticker ut.

Normaliserar du bÄda tagningarna kommer den ena att fÄ högre ljudnivÄ Àn det andra. Jag rekommenderar dig att mÀta ljudnivÄerna pÄ klippen efter RMS, och sedan anvÀnda vanlig Gain för att kompensera upp de svagare klippen.

Men det bÀsta Àr trots allt att du spelar in sÄngen slaskigt nÀr du har ont om tid. Och den dag som du har tid att göra klart en lÄt, sjunger du om alla sÄngspÄr vid ETT tillfÀlle.

Postat

Men om man redan har ett bra komprimerat spÄr med lite lÀgre inspelningsvolym sÄ kan det ju inte vara speciellt farligt att normalisera?

Postat

Ett annat problem kan ocksÄ vara att man stÄr pÄ lite olika avstÄnd frÄn gÄng till gÄng - och dÄ kan micen lÄta annorlunda pÄ grund av proximitetseffekten som finns i cardioid-micar.

Med avstÄnds-skillnaderna följer ocksÄ en förÀndring av rumsakustiken - speciellt om man inte har ett akustikbehandlat rum att sjunga i.

Har man ett puffskydd som man ser till att alltid placera pÄ samma avstÄnd frÄn micen, sÄ styr man sig sjÀlv till att vara pÄ ganska lika avstÄnd varje gÄng - och sÄ reducerar man samtidigt puffljuden som annars lÀtt kan sticka igenom.

NĂ„got som kanske inte Ă€r sjĂ€lvklart för alla, Ă€r att normalisering höjer hela innehĂ„llet i ljudfilen lika mycket. Bruset halkar alltsĂ„ upp lika mycket som det önskade ljudet. Ett sĂ€tt att undvika den biten i sĂ„ hög grad som möjligt, Ă€r att spela in i 24-bit eller 32-bit FP, sĂ„ kan man tillĂ„ta sig att vara slarvigare med inspelningsvolymen - och oftast kan man ocksĂ„ skippa kompressorn dĂ„ och i stĂ€llet backa i volym lite för att fĂ„ headroom sĂ„ att det rĂ€cker - sĂ„ blir man av med en möjlig felkĂ€lla... 😄

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Det kan bÄde bli bra och dÄligt.

Ibland kan det tvÀrtemot önskemÄl bli sÄ att nivÄerna blir mer ojÀmna, som Linus pÄpekar. Men ibland Àr det nödvÀndigt att göra det, men dÄ beror det ofatst pÄ att man missat nÄt vid inspelningen.

En tagning som ligger lÀgre Àn de andra kan man givetvis normalisera upp. Sen finns det beroende pÄ programvara o plug olika typer av normalisering. I Sound Forge kan man t ex vÀlja att normalisera efter peak, eller efter RMS.

SÄ det generella rÄdet Àr att vara noga med att anvÀnda samma instÀllningar frÄn gÄng till gÄng. Brukar sjÀlv spela in sÄng o annat vid olika tillfÀllen, o det brukar aldrig vara problem om man Àr noga med samma instÀllningar. Sen klan förstÄs objektet lÄta olika frÄn gÄng till gÄng ocksÄ, men det Àr mer en tonal frÄga, det blir en annan karaktÀr. Det kan man inte normalisera bort tyvÀrr.

Kompression Àr nog att föredra annars, om man vill jÀmna ut ojÀmna volymer.

Kan vÀl ocksÄ tillÀgga, att för varje bearbetning du ger av en ljudsignal, sÄ förstör du den lite grann. En normalisering pÄverkar dock inget hörbart.

Postat

I mixningen gör man vad som behövs. Ser till att det material som finns, dÄligt eller bra, lÄter sÄ bra som möjligt. Normalisering Àr en genvÀg för att fÄ nivÄerna mer lika. Men det Àr bara en genvÀg och leder inte hela vÀgen fram. MÄste ÀndÄ sÀtta nivÄerna. Och om det Àr stor skillnad i nivÄer pÄ till exempel sÄngen i samma lÄt, sÄ kommer det troligen inte bli bra hur mycket man pysslar med nivÄerna - det lÄter för olika helt enkelt.

Idealiskt sett Àr materialet sÄ bra att man i princip inte behöver göra nÄt alls i mixningen. Aldrig hÀnt för mig i alla fall.

G.

Postat (redigerat)
Ett annat problem kan ocksÄ vara att man stÄr pÄ lite olika avstÄnd frÄn gÄng till gÄng - och dÄ kan micen lÄta annorlunda pÄ grund av proximitetseffekten som finns i cardioid-micar.

Jag Àr inne pÄ samma linje som Claes.

Mixar jag ett material dÀr sÄngtagningarna Àr gjorda vid olika tillfÀllen försöker jag först identifiera pÄ vilket sÀtt dom skiljer sig.

Det kan vara sÄ enkelt att det Àr bara Àr nÄgra enkla nivÄjusteringar. DÄ brukar jag lÄta alla parts/events/tagningar ligga kvar pÄ ett och samma spÄr. Sedan Àr det bara att gÄ igenom varje tagning och justera nivÄerna sÄ att alla tagningar ligger i nivÄ med varandra. Det Àr ofta enklast att göra det nÀr man hör sÄngen ligga i mixen. Med solad sÄng luras jag ofta att sÀnka de starkare partierna lite för mycket.

Det kan ocksÄ vara skillnad i frekvensÄtergivningen mellan olika tagningar. Orsakerna Àr mÄnga: Proximity-effekten, on-axis/off-axis, olika typer av mick etc...

DÄ brukar jag lÀgga upp de olika tagningarna pÄ separata spÄr. Jag bestÀmmer mig för att utgÄ frÄn den tagning som jag tycker lÄter bÀst. Sedan EQ'ar jag dom andra spÄren sÄ att dom pÄminner om "referens-spÄret" i sÄ stor utstrÀckning som möjligt.

I vĂ€rsta fall Ă€r det en pĂ„taglig skillnad i attityden mellan olika tagningar (det kan uppstĂ„ Ă€ven om de Ă€r inspelade vid ett och samma tillfĂ€lle). Det Ă€r inte mycket man kan göra nĂ„got Ă„t i mix. En rĂ€ddning iofs kan var att överdriva skillnaden. LĂ„t refrĂ€ngen bli överöst av chorus, vocoder, dist eller nĂ„got... 😕

Edit: skrivfel...

Redigerat av joachime
Postat (redigerat)
Idealiskt sett Àr materialet sÄ bra att man i princip inte behöver göra nÄt alls i mixningen. Aldrig hÀnt för mig i alla fall.

allt handlar om erfarenhet och tester och tester och Äterigen tester i riktiga inspelningssituationer,la tex trummor idag pÄ 3 lÄtar i min studio med en svinbra trummis som Àr studiovan osv---behövde bara justera virvelmicken lite annars satt det som en smÀck,bÄde ljud och spelmÀssigt-och vad glad man blir nÀr det Àr sÄ bra uppmickat att man faktiskt slipper EQŽa överhuvudtaget-tror ni pÄ det?

(skar lite bas sÄklart pÄ hihatmicken i bordet före inspelning)

Gör det för det Àr sant:

2 x AKG 414 som OH 10 dB cut i basavskÀrningen,njure

1 B1 utanför BK-skinnet vid sargen

1 ATM 25 inne i BK

1 D1 Golden Age pÄ virvel

1 ADK ST pÄ Hi-hat

1 Violet design Amethyst som Ambiensmikrofon

och allt lÄter precis som det skall vid rÄmix=dÄ Àr det bra!!!

😆

Redigerat av Florian le Sage
Postat
och allt lÄter precis som det skall vid rÄmix=dÄ Àr det bra!!!

Har du lust att lĂ€gga upp en liten snutt sĂ„ att man fĂ„r höra! 😛

Postat

kÀnns som om den frÄgan har varit uppe nÄgra gÄnger.

tips, leta runt och sök pÄ forumet sÄ kanske du hittar fler trÄdar vad gÀller Àmnet normalisering

mvh anders

Postat

kÀnns som om den frÄgan har varit uppe nÄgra gÄnger.

tips, leta runt och sök pÄ forumet sÄ kanske du hittar fler trÄdar vad gÀller Àmnet normalisering

mvh anders

Postat

Jag brukar "soundchecka" före fortsatt inspelning av tidigare projekt.. spela in lite och vrida pĂ„ gainen samtidigt tills spĂ„ret ser ut att ligga i ungefĂ€r samma nivĂ„, sen försvinner eventuella skillnader oftast nĂ€r man slĂ€nger pĂ„ en kompressor.. men som tidigare sagts: Spela in allt igen om det ska bli riktigt bra.. pĂ„ pre-productions brukar min variant duga dock 😉

ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

man ska normalizera sĂ„ LITE SOM MÖJLIGT ! det höjer upp brusnivĂ„er och massa shit som du har pĂ„ insignalen. Försök att fĂ„ ett bĂ€ttre ingĂ„ngsljud istĂ€llet ...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.