Jump to content
Annons

johahl - After the sunrise


johahl

Recommended Posts

* LÅTNAMN: After the sunrise

* ARTIST/GRUPP: johahl

* GENRE: Progressive metal

* LÅTLÄNGD: 6.04 min

* KOMPOSITÖR: johahl

* PRODUCENT: johahl

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3, 128 kbps

* STORLEK: 5,56 mb

* STATUS: Färdig demo

Tjena! Tänkte släppa världsreleasen av min nya låt här på forumet 😆 Det är som ämnesbeskrivningen säger en progressiv instrumental låt som mest är gitarrbaserad då det är det instrumenten jag hanterar bäst.

Lyssna och släng gärna en kommentar hur ni tycker resultatet har blivit...

och kom ihåg! Motivera ditt svar 😉 Hur kan allt förbättras osv osv osv.

Tack och enjoy!

/John

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker att det är riktigt fräckt! Snyggt gitarrspel utan tvekan. Däremot tycker jag att ideerna spretar en hel del. Känns inte som du riktigt vet hur du bäst ska sy ihop paketet. Saknar en del dynamik i spelet också. Men här finns utan tvekan potential tycker jag! 😕 Jobba på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Konceptet "dubbeltramp" ger mig gaser 🙂 Ville bara börja med att säga det. Trots att jag lagt mina Dream Theater/Fates Warning-dagar bakom mig så har kollageformen en hel del att erbjuda, d.v.s. att "spretig" musik är i mina öron helt enkelt musik som inte tyr sig till vers/refräng-idiomet. Vad jag tycker du verkligen fått till är gitarrljuden. Klart och tydligt leadljud; lagom brötiga kompgitarrer; ett rent ljud som inte är ALLT för sliskigt plastigt. Att du är tekniskt säker gitarrist är tydligt, men mer inressant är att du lägger in lite oväntade modulationer i låten, OCH KAN SPELA PÅ DOM. (Anar jag lite Meshuggah emellanåt? Särskilt dom lydiska/lyriska partierna.) Genren "progressive metal" är som sagt inget jag idag går och köper (eller ens laddar ner), men tror mig fortfarande höra skillnad på överambitiösa gitarronanister och dom som gör något mer, och du hamnar helt klart i den senare kategorin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det är riktigt fräckt! Snyggt gitarrspel utan tvekan. Däremot tycker jag att ideerna spretar en hel del. Känns inte som du riktigt vet hur du bäst ska sy ihop paketet. Saknar en del dynamik i spelet också. Men här finns utan tvekan potential tycker jag! 🙂 Jobba på!

Med idéerna menar du då melodierna eller hela delarna?

Jag ska hur som helst ta med mig det du sa till nästa låt 🙂 Tack för att du tog dig tid och lyssnade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore jag sångare skulle jag göra allt för att få sjunga på detta. Strålande driv låten igenom. Är det tänkt att den ska vara instrumental låten igenom, eller ska det på sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Konceptet "dubbeltramp" ger mig gaser 🙂 Ville bara börja med att säga det. Trots att jag lagt mina Dream Theater/Fates Warning-dagar bakom mig så har kollageformen en hel del att erbjuda, d.v.s. att "spretig" musik är i mina öron helt enkelt musik som inte tyr sig till vers/refräng-idiomet. Vad jag tycker du verkligen fått till är gitarrljuden. Klart och tydligt leadljud; lagom brötiga kompgitarrer; ett rent ljud som inte är ALLT för sliskigt plastigt. Att du är tekniskt säker gitarrist är tydligt, men mer inressant är att du lägger in lite oväntade modulationer i låten, OCH KAN SPELA PÅ DOM. (Anar jag lite Meshuggah emellanåt? Särskilt dom lydiska/lyriska partierna.) Genren "progressive metal" är som sagt inget jag idag går och köper (eller ens laddar ner), men tror mig fortfarande höra skillnad på överambitiösa gitarronanister och dom som gör något mer, och du hamnar helt klart i den senare kategorin.

Hehe, jag förstår det. Jag lyssnar så mycket på tyngre metal så dubbelpedal det är mer naturligt fenomen för min del 😆 Inspiration till denna låten är nog främst senare yes, dt och meshuggah har självklart sin del i kakan.

Tack så mycket för kommentaren. Man blir alldeles generad här framför skärmen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes fan va bra. 😮

Du är grym på gura...helt klart, snygga melodier. Snyggt ljud på kompgitarrerna och leaden tycker jag. 🙂

Det enda som låter lite mindre bra är trummorna, speciellt baskaggen. Lite dova överlag. Testa eq lite mer för att få dem lite cleanare. 🙂

Gött jobb

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore jag sångare skulle jag göra allt för att få sjunga på detta. Strålande driv låten igenom. Är det tänkt att den ska vara instrumental låten igenom, eller ska det på sång?

Tack så mycket 🥰 Det är tänkt som en instrumental faktiskt, känns lite knepigt att klämma in sång. Fast om man tar bort melodierna så går det nog, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes fan va bra. 🙁

Du är grym på gura...helt klart, snygga melodier. Snyggt ljud på kompgitarrerna och leaden tycker jag. 🙂

Det enda som låter lite mindre bra är trummorna, speciellt baskaggen. Lite dova överlag. Testa eq lite mer för att få dem lite cleanare. 🥰

Gött jobb

Mvh / djonas

All bow to the mighty boss gt-8 🙂 Skämt åsido. Tycker faktiskt man kan få ut en hel drös av schyssta ljud ur den plåtboxen.

Angående trummorna så kan jag hålla med. Dom är helt omoddade så det tåls ju att arbeta på.

Kul att du tyckte om det och tack för att du lyssnade 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket snyggt gitarrspel och väldigt snygg låt, med riktigt cleana harmisar och tokbra melodier. Snyggt och varierat gitarrljud. Får lite Meshuggah/Allan Holdsworth, Devin Townsend, Dream Theatre och kanske en gnutta David Gilmour vibbar, fast på ett helt eget johahl sätt.

De småsaker som skulle kunna fixas till är Trummnivåerna skulle behöva justeras lite. "Plinkgitarren" i början kändes första gången jag lyssnade liiiiite sur, det beror nog på effekten (mod delay eller chorus?) som ligger på, kanske är lite för mycket av den? Puk och gitarrprylen vid 2:27 känns pyttelite otajt (väldigt lite alltså) och hi-haten som kommer efter låter inte sådär jättekul, den känns alldeles för hög och skär i öronen. Cymbalerna i allmähet känns lite låga. Basen känns också väldigt låg. Sen har du ett "monitor-in-i-gitarrmicks-ljud" 😄 i stoppen vid 2:38.

Hur som helst så var det här en riktigt bra låt, med otroligt snygga och innovativa melodier och riktigt väl arrangerad. Svårt att peka på nåt speciellt då den kändes rätt gjuten. Men, vissa av melodierna t ex det från 1:07- 1:55 eller från övergången vid 2:07 med benden fram 2:24 till var så extremt bra, gåshudsbra! Till och med dom toksnabba gitarrpassagerna, som jag oftast brukar tycka är rätt trista, var hur snygga som helst.

Riktigt bra låt, mycket inspirerande, den här sparar jag.

*edit* ändrade lite

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Vore jag sångare skulle jag göra allt för att få sjunga på detta. Strålande driv låten igenom. Är det tänkt att den ska vara instrumental låten igenom, eller ska det på sång?

Tack så mycket 🙂 Det är tänkt som en instrumental faktiskt, känns lite knepigt att klämma in sång. Fast om man tar bort melodierna så går det nog, hehe.

Jag tror inte att det skulle vara några som helst problem eller på ngt sätt överflödigt med sång på denna låt. Tycker visst att den står sig bra som instrumental låt, men du skulle vinna på att få dit sång tror jag (trots att jag inte ämnar anmäla mig som sångare så börjar jag nästan slåss för att du ska fixa sång på... hehe).

Musiken verkar vara tjorvig men väldigt spelduglig för att fixa live... har du fler låtar i samma stil så måste du tjorva ihop ett band och ge dig ut å lira! Vet en gitarrist som nog är inne på lite den där stilen som söker ett band f.ö... eller du kanske redan har en sättning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bone: Tackar mannen! Det värmer rejält 😱

Kul att du fick med Devin Townsend. Har lyssnat på strapping young lad ett tag nu och även någon av hans soloplattor. Även Holdsworth är inte helt obekant. Influenser lyser igenom ser jag, hehe.

Ska absolut titta närmre på dina förslag. Tack än en gång för utförlig feedback.

progg: Tack för att du lyssnade. Men mer melodier blir väl lite trångt i mixen? 😉

steflund: Det är ju ett par taktartsbyten men det är som du sa inte omöjligt att spela tror jag 😄

Du får gärna skicka ett pm med mer info om du vill. Visst har jag ett band men det är inte samma genre och jag är nog mer intresserad av denna.

Ha en trevlig helg!

Link to comment
Dela på andra sajter

"yeaa Detta 'e i min genere av metal" Har liknade låtar på lager .. Detta måste bara sparas och låta sig inspereras av en enorm schysst kreation .. Rock on ..

Link to comment
Dela på andra sajter

job: Tack! Vad grymt att man får fungera som inspiration, hehe. Posta gärna ett av dina alster här så får vi alla höra och ge feedback.

progg: Jag förstår, ska försöka pilla fram ett mer fast tema i nästa låt.

Datorkaggarna har stamina 😕 Tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...