Jump to content
Annons

Behringer truth M-audio, Event


André83

Recommended Posts

Behöver lite hjälp nu från er. Det ska handlas idag!!

Har dessa följane jag funderar över:

Event ET ALP 5

Behringer Truth B2030A

Behringer Truth B2031A

M-Audio Studiophile BX5

Vilken av dom rekommenderar du????

Är truth B2031A värda mer pengar än Truth B2030A??

Tackar på förhand..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag rekommenderar de du tycker bäst om 😳

Har du testat Samson-monitorer förresten? Åtminstone enligt Future Music ska de vara riktigt bra för priset, själv har jag aldrig stött på dem men det vore intressant att höra om de är så bra som Future Music påstod.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir mer och mer övertygad om att det inte spelar så stor roll.

-- man kan lära sig mixa på vad som helst i princip.

-- rummet är extremt viktigt, basfällor och dämpning spelar minst lika stor roll som högtalaren.

-- det är inte så himla stor skillnad i den budgetklass du siktar på.

-- förresten är det ändå omöjligt att höra hur de låter när man är i butiken. Man måste prova på plats, efter akustikbehandling och några dagar.

Så köp den snyggaste du hittar. Du skall ju ändå sitta och stirra på grejorna ett bra tag.

(en sån där dag ni vet)

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir mer och mer övertygad om att det inte spelar så stor roll.

-- man kan lära sig mixa på vad som helst i princip.

-- rummet är extremt viktigt, basfällor och dämpning spelar minst lika stor roll som högtalaren.

-- det är inte så himla stor skillnad i den budgetklass du siktar på.

-- förresten är det ändå omöjligt att höra hur de låter när man är i butiken. Man måste prova på plats, efter akustikbehandling och några dagar.

Så köp den snyggaste du hittar. Du skall ju ändå sitta och stirra på grejorna ett bra tag.

(en sån där dag ni vet)

G.

Ha! Jag är benägen att hålla med faktiskt.

Men.. Det är klart att man även ska jämföra i butik! Även om man omöjligen kommer få det att låta som det kommer låta hemma så kommer man ju höra skillnaderna mellan de man lyssnar på. Mycket bra om man redan kan ett par som finns i butiken; då får man ju sin referens och kan utgå från den. Dessutom är det ju ett måste att ta med sig nån platta man har koll på hur den låter, kanske även lite egna mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag hade tänkt ta med både en köpe skiva sen en egen produktion och lyssna igenom lite i affären...

Man tycker ju olika och sånnt men sen finns där ju verkligen grejer där man kan säga att just den är bättre änn någon annan, därför jag ville höra lite olika vad folk tyckte... tex där är ju klar skillnad på ljudet i en billig united mp3 spelare mot en ipod..

Därför ville jag höra vad folk själv tyckte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir mer och mer övertygad om att det inte spelar så stor roll.

-- man kan lära sig mixa på vad som helst i princip.

-- rummet är extremt viktigt, basfällor och dämpning spelar minst lika stor roll som högtalaren.

-- det är inte så himla stor skillnad i den budgetklass du siktar på.

-- förresten är det ändå omöjligt att höra hur de låter när man är i butiken. Man måste prova på plats, efter akustikbehandling och några dagar.

Så köp den snyggaste du hittar. Du skall ju ändå sitta och stirra på grejorna ett bra tag.

(en sån där dag ni vet)

G.

Jo det är nog sant det du säger, låter logiskt..

Men man vill ändå ha någotsånär bra grejer...

Haha man går ju efter första ögonkastet... Utsidan som räknas 😏 hehe

Men tackar er alla för lita hjälp iallafall... I vilket fall som helst blir det nya monitorer idag 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir mer och mer övertygad om att det inte spelar så stor roll.

-- man kan lära sig mixa på vad som helst i princip.

-- rummet är extremt viktigt, basfällor och dämpning spelar minst lika stor roll som högtalaren.

-- det är inte så himla stor skillnad i den budgetklass du siktar på.

-- förresten är det ändå omöjligt att höra hur de låter när man är i butiken. Man måste prova på plats, efter akustikbehandling och några dagar.

Så köp den snyggaste du hittar. Du skall ju ändå sitta och stirra på grejorna ett bra tag.

(en sån där dag ni vet)

G.

Jag håller väl delvis med. Hur rak frekvenskurvan är spelar mindre roll egentligen, det är en vanesak. Men hur stor detaljrikedom den har spelar större roll. Och framförallt ska man ju trivas med ljudet, vilket är den största anledningen att jag ratade Yamaha HS80M, de är grymma högtalare men likt NS10 låter de så "illa" att jag inte skulle orka jobba med dem som huvudmonitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar alla för hjälpen....

Blev efter många om och men Behringer Truth B2031A...

Lyssnade på några olika monitorer i den prisklassen men tyckte det var skönt sound i behringers,dock så märkte jag att dem sminka ljudet lite, men bara man lär sig dem så tror jag det kommer bli fin fint.. Känner mig nöjd iallafall, sen är dem ju snygga med 🙂 hehe.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det någon gång tidigare, min erfarenhet från M-Audios monitorer lämnar mycket övrigt att önska. Allt för dåligt frekvensomfång. Mina mixar brukar bli så förbannat basiga när jag tar med mig en mix utanför studion för att lyssna. Jag kompenserar mao för frekvenser som jag uppfattar i monitorerna som för låga, vilket de tydligen inte är eftersom det blir för mycket av bas när jag lyssnar i någon annan stans... Det är inte lite heller!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till ett lyckat köp! (Det är det ju om man är nöjd)

Fanns det inga ALP5 att jämföra med eller?

Jag blev nämligen förvånad över att du valde Behringer framför dessa!!!

//P

alp5 är väl 1500:- dyrare?

Link to comment
Dela på andra sajter

//P

alp5 är väl 1500:- dyrare?

Inte enligt listpris! 3995 kr för respektive par.

Att jag köpte mina för 3400 kr är väl kanske bara tur antar jag!

Eftersom jag tycker bättre om Event ALP5 och även TR5 för den delen, så anser jag att man får mer för pengarna vilket ju också då gör att det blir billigare...eller!? 🙂

Men är man nöjd med ett köp kan det ju inte vara en dålig affär!

Jag tror bara att man kunde blivit nöjdare......

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade inga alp5 först, sen när jag kom till Jam där jag köpte mina behringer så var dom mitt i omändring och sånnt så jag kunde inte lyssna där...

Men var på några andra ställe innan och lyssna på behringer och Fostex mm och

många rekomenderade behringer och tyckte dom var bra...

Därför blev det inga alp5..

Men har ju ångerrätt, vi ska lyssna igenom dom en vecka och bestämma oss för försäljaren på Jam ville vi skullle ta event istället.....

Så ligger det hela till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...för försäljaren på Jam ville vi skullle ta event istället.....

Försäljaren vet vad han pratar om!

Jag skulle se till att använda ånger-rätten och i alla fall testa ALP5:orna eller TR5:orna innan du bestämmer dig! Du skall ju ändå sitta och lyssna en hel del i dina nya monitorer och vill ju ha det bästa du kan få för dina spar-slantar!!

Skillnaden mellan ALP5 och TR5 ligger i mellanregistret där ALP5 har mer av mellan än TR5. Enligt nån recension jag läst så tyckte dom att ALP5 lät mer distinkt än TR5 och jag kan hålla med!!

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan ALP5 och TR5 ligger i mellanregistret där ALP5 har mer av mellan än TR5. Enligt nån recension jag läst så tyckte dom att ALP5 lät mer distinkt än TR5 och jag kan hålla med!!

//P

Jag håller med, efter flera lyssningar stod det mellan ALP5 och TR-5, och jag valde TR-5 för att jag tror dom är lite lättare för mig att ha och göra med, jag blev aldrig riktigt bekväm med mellanregistret i ALP5, nu ska ju tilläggas att jag är nybörjare och mitt enda krav på monitorerna var att dom återgav ljud så ofärgat som möjligt och för mig hittade jag det i TR-5. Finns säkert en mängd andra aspekter om man har hållt på ett tag, men som sagt man får ju gå på sina egna öron. Men jag tycker absolut du skulle lyssna på både ALP5 och TR-5 innan du bestämmer dig.

Har du lyssnat på något du har mixat i dina monitroer på något annat ställe, och hur var resultatet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo ni har säker helt rätt, men det vi gillade är basen i behringer, Vi ÄLSKAR BAS 🙂

Dock så ger dem extra bas mot vad det igentligen är....

Men tro oss vi har beslutångest 🙂 hehe

Vi har behringer nu ett par dagar och ska testa dom idag med en nyare mixer mot vad vi hade som för den delan var kass och brusade.... Så ska vi ner igen till Jam när dem har riggat upp allt och lyssna på TR5 och ALP5 så får vi se vad vi kommer fram till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...