Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag försöker ta till mig behovet av kompressor och equalizer. Jag Àr grön inom detta omrÄdet men lÀser, testar och framförallt glÀds över mixerskolan i Studio.

Till min frÄga:

Jag kör Cubase SX och dÀr finns med bÄde kompressor och equalizers. DÄ jag inte ens lÀrt mig anvÀnda dessa finns det förstÄs ingen anledning för mig att Ànnu gÄ och köpa nÄgot annat. Min undran Àr dock vad motivet Àr att göra sÄ?

Vad skiljer dyrare kompressorer/equalizers frÄn t.ex. de som följer med Cubase?

NÀr bör/behöver man som amatör ge sig ut och leta andra kompressorer/EQs och varför?

Kommer man mÀrka behovet av andra kompressorer/EQs nÀr "poletten ramlar ned"?

Tacksam för kommentarer.

/Tom

Annons
Postat

Det Àr bÀst att lÀra sig krypa innan man lÀr sig gÄ eller springa... :rolleyes:

Det Àr bra att börja lÀra sig med de som följer med, eftersom man dÄ lÀr sig hur man anvÀnder dem generellt sett.

NĂ€r man har kommit lite lĂ€ngre och lĂ€rt sig lyssna ordentligt, sĂ„ kan man gĂ„ vidare och leta upp andra, bĂ€ttre modeller - exempelvis frĂ„n Sonalksis, som ocksĂ„ ger möjlighet att testa demoversionen fullt ut i en hel mĂ„nad, sĂ„ att man hinner bygga upp ett extra svĂ„rt beroende... 😳😉

Postat
  Claes sa:
Det Ă€r bĂ€st att lĂ€ra sig krypa innan man lĂ€r sig gĂ„ eller springa... 😕

(cut)...

NÀr man har kommit lite lÀngre och lÀrt sig lyssna ordentligt, sÄ kan man gÄ vidare och leta upp andra, bÀttre modeller

(cut)...

Jag Ă€r utan tvekan pĂ„ krypstadiet nĂ€r det gĂ€ller detta. Jag Ă€r dock inte nöjd med ditt svar 😛.

Kunskapen jag Àr pÄ jakt efter Àr vad som karaktiserar en "bÀttre modell". Vad Àr det som gör en viss kompressor bÀttre Àn en annan? Vad Àr det som gör en EQ bÀttre Àn en annan?

Menar man att t.ex. Cubase inbyggda kompressor/EQ "förstör" ljudet i förhÄllande till bÀttre motsvarighete p.g.a. t.ex. dess berÀkningsalgoritmer? Klarar de inte av vissa saker? KrÀver de för mycket CPU?

Nyfiken grön!

Postat

Hmmm...

Det Àr en klurig frÄga hörru!

Ljud Àr en upplevelse i allra första hand.

Upplevelsen kan vara olika lÀtt och svÄr att minnas....

Om man tar en kompressor till exempel...

Den kompressor som finns i Cubase Àr en bra grund kompressor som gör att du kan nÄ ett generellt ljud inom olika stilar och med olika instrument. Dock ska man tillÀgga att du just kan göra bara det!

Flera företag köper idag upp möjligheten att kunna licensiera "sound" som vissa processorer gav i musikinspelningens tidigare dagar.

SÄ varför gör man det?

LÄter dessa gamla processorer bÀttre Àn dom nya morderna processorerna?

Snarare Àr det nog sÄ att vi som lyssnare minns ljudupplevelserna frÄn gamla skivor som hade "det dÀr" ljudet!

De företag som licensierar ett "sound" pÄ en processor typ EQ eller en kompressor sliter nog sÄ hÄrt för att kunna emulera detta gamla igenkÀnnande sound.

Jag har ingen aning om hur man programmerar algoritmer för denna typ av pluggar men jag kan tÀnka mig att det kostar en hel del pengar i research för analysen av hur en gammal hhÄrdvaruprocessor verkligen lÄter och beter sig.

Jag vet att detta Àr en djungel för jag har sjÀlv stÀllt mig samma frÄga som du.

Varit lika kritisk...

Sedan har jag fÄtt möjligheten att prova en jÀkla massa olika pluggar frÄn "emulerande" firmor till exempel.

Efter en hel del A/B -testande sÄ kan de flesta konstatera....

Det lÄter helt enkelt bÀttre!

Jag har svÄrt att tro att du av mitt inlÀgg kommer kÀnna dig bekvÀmare i din frÄgestÀllning och jag kan nog bara sÀga att med tiden kommer dina behov av gamla klassiska sound för det Àr det ditt öra vill höra. Du kÀnner igen dig frÄn gamla skivor och inspelningar.

He he he!

LÀser sjÀlv trÄden och inser att jag behöver en examen i pedagogik!!!

BÀsta tipset frÄn mig blir nog sÄledes detta:

SlÀpp taget om parametrar och tekniska fakta.

Det Àr helt ointressant!

Lyssna i stÀllet, jÀmför skillnader, anvÀnd det du kÀnner dig bekvÀm med!

En ljudupplevelse ska inte beskrivas i tekniska termer!

Take care!

/Crunchman'

Postat

chrunchman Àr pÄ rÀtt spÄr. Det som gjorde att poletten trillade ner för mig mig var att jag hade förmÄnen att fÄ testa ett par Urei 1176Žor pÄ överhÀnget pÄ ett trumset. Efter ca 2 minuter gick den ena sönder och jag var tvungen att anvÀnda 2 andra kompressorer. De enda som fanns tillhands förutom 1176Žorna var ett par LA-2Žor redan i anvÀndning och sedan ett par Behringer Autocom.

Skillnade pÄ Urei kompressorerna och Behringer kompressorn var ENORM. Det var helt enkelt inte samma sak, för fem öre. Med 1176Žorna i sÄ lÀt det som om satan himself satt bakom settet och piskade skinn. Det frÀste, pumpade och var allmÀnt fett.

alltsÄ, Lyssna pÄ hur saker och ting lÄter. Hade jag inte haft Ureiprylarna sÄ hade jag antagligen nöjt mig med Behringer soundet och gillat det.

MagkÀnslan ist alles.

Postat

Jag tror pÄ Eliasson's spÄr....

Man vet egentligen inte vad man gillar förns man verkligen fÄtt chansen att höra det....! Jag tror inte att man per automatik vÀxer ur kompressorerna som följer med Cubase....(som jag för övrigt inte testat), men nÀr man testar demoversioner av andra pluggar, eller kör nÄgon annan kompressor hos nÄn polare eller vad man nu gör, sÄ kanske man mÀrker att....fan, den hÀr kompressorn gillar jag bÀttre Àn den jag kör hemma....

Just den soundmÀssiga skillnaden pÄ bra/dÄlig EQ och kompressor Àr svÄr att peka pÄ....och vÀldigt personlig. Det jag gillar, gillar inte alla andra. Olika kompressorer arbetar pÄ lite olika sÀtt...fÀrgar ljudet olika, samma sak gÀller EQ's....

AndersL (oregistrerad)
Postat

TĂ€nkte fylla pĂ„ med lite mer konkreta skillnader, Ă€ven om ovanstĂ„ende talare naturligtvis har rĂ€tt! 😏

MÄnga anser att en bra kompressor Àr en transparent kompressor. D.v.s. en kompressor som inte hörs sÄ mycket nÀr den arbetar. Det tycker jag oftast mÀrks i de högsta frekvenserna, eftersom man i princip alltid fÄr en liten diskantförlust nÀr man komprimerar. SÄ en transparent (e.v. dÄ bÀttre) kompressor skulle i det fallet slÀppa igenom mer av de högsta frekvenserna.

Sen Àr olika kompressorer bra pÄ olika saker. Vill man ha en tydlig komprimering pÄ nÄgot spÄr, sÄ ska man ju naturligtvis inte anvÀnda en kompressor som "inte hörs", utan dÄ vÀljer man nÄgon som Àr lite mer "hÄrdhÀnt". En kompressor som kanske "pumpar" lite mer. I det fallet Àr dÄ kanske en mindre transparent kompressor det bÀttre alternativet.

Med tiden lÀr man sig höra skillnaden, och vad som passar till vad.

FullÀrd blir man dock aldrig... :rolleyes:

Jag kan annars slÄ ett slag för tidigare nÀmda Sonalksis. BÄde eqŽn och kompressorn Àr riktigt bra!

Postat

Kompressorn som följer med i Cubase funkar som en kÄmprÀssor ska.. Precis som en liten cykel med stödhjul ungefÀr.. Sen med lite fÀrdighet sÄ kan man ta bort stödhjulen och cykla ÀndÄ... PÄ nÄt magiskt sÀtt.. Lite lÀngre fram vÀxer man ur cykeln och vill ha en med större hjul och ram.. Men man ÄtergÄr aldrig till stödhjulen..

Med det vill jag ha sagt.. Att den som teoretiskt kan förklara för nĂ„n som inte kan cykla hur man gör sĂ„ att denne förstĂ„r och sen kan cykla.. Han/Hon ska minst ha nobelpriset. 😏

Med andra ord.. Man lÀr sig med tiden... Men det funkar att ta sig fram med stödhjul ocksÄ :rolleyes:

Postat

Àr det nÄgon som sagt att cubase inbyggda comp/limit saknar möjligheten att stÀlla knee-value?

möjlighet att anvÀnda "ett mjukt knÀ" ger dig möjlighet att fÄ en mjuk övergÄng mellan okomprimerad och komprimerad signal. ration förÀndras alltsÄ beroende pÄ hur stark signalen Àr.

det Àr ett exempel pÄ en vÀsentlig skillnad mellan ex. sonalkiss modell och cubase inbyggda.

Postat

Jag tycker cubasekompressorn Àr den enda som Àr ok bland de pluggar som följer med. LÄter faktiskt som kompressor 1A ska lÄta i mina öron. Har dÀremot aldrig jobbat "pÄ riktigt" i cubase, mest bara testat runt lite.. Logics medföljande kompressor gillar jag inte alls. Allt lÄter bara jobbigt i den.

Postat

Logickompressorn anvĂ€nder jag ibland, pĂ„ mindre viktiga spĂ„r och nĂ€r man vill ha ganska hĂ„rt ljud....men rattar man den rĂ€tt sĂ„ tycker jag man kan fĂ„ den att lĂ„ta helt ok faktiskt....men den hamnar ju absolut i skuggan om man har UAD-kompressorer tillgĂ€ngliga (LA2A, 1176, Fairchild).... 😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.