Jump to content
Annons

CallOfTheWild


Moberg

Recommended Posts

LÅTNAMN: CallOfTheWild

ARTIST/GRUPP: Moberg

GENRE: Hårdrock

LÅTLÄNGD: 3.40

KOMPOSITÖR: Moberg

PRODUCENT: Moberg

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.04

STATUS: Skiss/Slask

Hej!

Slänger upp en låt (i mycket tidigt skede).

Det är väldigt mycket klipp o klistra på denna låt just nu....den är under konstruktion...inget SOLO 🙂 än.. 😆

Oootroligt otight mm... Men jag ville höra vad ni tycker om idé'n 😄

ps. Tack sixties för tipsen (GrooveAgent)! ds

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1: Hitta på ett annat intro riff..´det känns som om det krockar lite... mellan det brutala hårdrocks riffet i introt och metal skriket i början och de lite metal aktiga vibbarna i både refräng och vers

sen känns trummorna lite poppiga medans riffet kör så ändra lite...

de är däremot ruggit bra när du kör halv tempo i refrängen... jobba viddare... gillar iden dock 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

1: Hitta på ett annat intro riff..´det känns som om det krockar lite... mellan det brutala hårdrocks riffet i introt och metal skriket i början och de lite metal aktiga vibbarna i både refräng och vers

sen känns trummorna lite poppiga medans riffet kör så ändra lite...

de är däremot ruggit bra när du kör halv tempo i refrängen... jobba viddare... gillar iden dock 😄

Tack för tipsen...och dina öron. 😆

Måste nog lägga riktiga spår och mixa lite....det är nog lite kaotiskt just nu 😳

..Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

ps. Tack sixties för tipsen (GrooveAgent)! ds

kul att det funkar. 😏

tycker helheten låter bra och även bra ljud och mix.

trummorna känns som dom släpar efter, tror det beror på hihaten. skulle varit stängd eller kanske ride cymbal istället, du kan ju variera mellan olika partier så tror jag det blir bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hatar Hårdrock med passion, men det här är inte dåligt.

Inget för mig, men jag blir imponerad över hur pass "bra" det ändå låter.

Det är alltid kul att höra folk som faktiskt _kan_ spela/sjunga,

och inte bara börjat spela in för sakens skull.

Sen att jag inte gillar stilen alls är väl min förlust.

Notera att jag är nybörjare när det gäller inspelning; jag säger bara vad jag tycker..

Produktionen:

Trummorna känns förstås alldeles för tunna, men det kanske var meningen?

Man hör ganska duktigt brus genom låten, från gitarren antar jag.

Sången är därimot inte så tokig.

Låten:

Personligen är jag duktigt trött på att höra en distad riff som sedan bryts till klinkande med clean/chorus.

Dena dynamiska brytning hör man ju 300x/1h på rockradio och den känns nästan alltid omotiverad;

enbart där för att ge någon slags effekt eller bredd som låten egentligen inte har i grunden..

Motiverad kan den givetvis bli fantastisk, men oftast låter det mer som ett nödvärn för att inte bara bränna riff hela tiden.. =)

Nu är det bara min åsikt; när låten närmar sig fulländning kommer det nog låta betydligt bättre.

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hatar Hårdrock med passion, men det här är inte dåligt.

Inget för mig, men jag blir imponerad över hur pass "bra" det ändå låter.

Det är alltid kul att höra folk som faktiskt _kan_ spela/sjunga,

och inte bara börjat spela in för sakens skull.

Sen att jag inte gillar stilen alls är väl min förlust.

Notera att jag är nybörjare när det gäller inspelning; jag säger bara vad jag tycker..

Produktionen:

Trummorna känns förstås alldeles för tunna, men det kanske var meningen?

Man hör ganska duktigt brus genom låten, från gitarren antar jag.

Sången är därimot inte så tokig.

Låten:

Personligen är jag duktigt trött på att höra en distad riff som sedan bryts till klinkande med clean/chorus.

Dena dynamiska brytning hör man ju 300x/1h på rockradio och den känns nästan alltid omotiverad;

enbart där för att ge någon slags effekt eller bredd som låten egentligen inte har i grunden..

Motiverad kan den givetvis bli fantastisk, men oftast låter det mer som ett nödvärn för att inte bara bränna riff hela tiden.. =)

Nu är det bara min åsikt; när låten närmar sig fulländning kommer det nog låta betydligt bättre.

/Per

Haha 😱 Tack Per!

Du verkar vara en kul kille. 😄

Tack för att du tog dig tid att lyssna och kommentera låten!

Håller med dig om det här med Dist/Clean...men kommer behålla det i denna låt :rolleyes: ...ska försöka fixa till trummorna mm.

m.v.h Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar ideen...de lugna partierna kan bli riktigt kalas...hade det varit jag hade jag nog baserat låten på dessa... 🙂

Hmm.. Tror att du har rätt Slaptap..så nu är det bara en fråga om hur lat jag är... och jag är ju ganska lat.... :rolleyes:😄

..Moberg 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

ps. Tack sixties för tipsen (GrooveAgent)! ds

kul att det funkar. 🙂

tycker helheten låter bra och även bra ljud och mix.

trummorna känns som dom släpar efter, tror det beror på hihaten. skulle varit stängd eller kanske ride cymbal istället, du kan ju variera mellan olika partier så tror jag det blir bättre.

Bra tips (som vanligt) 😱 ... mina kunskaper om "grooveagent" är ju lite begränsade.. men jag ska ta mig lite tid att "pilla" lite, lär mig nya saker hela tiden. 😄

Tack Sixties!

m.v.h Moberg

ps. Kan man "behålla" trum-kompet, och bara ändra hihat/ride..? :rolleyes: ds.

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

YEeeeeiiiiiiiiaaaaHHH!! Jack Russel metal yeah:lol: !!! a1197.gif

Jajamen fortsätt att jobba på denna! 😄

Hahaha :rolleyes:

Du är go du!

quote Dark Of Light

"Jack Russelrocken är för 2000-talet, vad pudelrock var för 80-talet" 😱

Tack!

...Moberg

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

ja, du kan ändra bara hihaten, klicka på midi spåret så det blir rött runt om och öpnna drum editorn så har du alla slagen där, sen är det bara att klicka med trumpinnen för att ta bort eller lägga till slag.

snart kanske man har gjort sig förtjänt av lite sång hjälp :rolleyes:😱

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

provade för första gången att spela in gitarr och trummor(statiskt proggade) i min egen hemstudio nu i helgen, fan inte lätt , sång är mycket enklare 🙂

Rösten är smidigare att bära med på gigg också... 🙂😄 (den var dååålig..)

Hör på det här då...

Var i Linköping(sjukhuset) och kollade upp min handled (gammal skada). Dom ville steloperera!!! ....leden är sliten..och ledbandet är bortopererat..... (inte konstigt att man är lite otight i spelandet).. JA sång är enklare!!! 🙁😆

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

YES!!! Riktigt riktigt gött riff du fått till i intro och vers. Min första tanke var Nocturnal Rites, vilka jag tycker är riktigt bra.

Kul att köra omvänt och lugna ner låten i refrängen men personligen skulle jag bara göra det i en refräng, för att senare låta låten få riktig tyngd när övriga refränger kommer. Tyvär är detta ett standard"fel" i mina öron hört hos många av våra svenska metalband (så också NR emellanåt tyvärr), men även bl a Helloween har drabbats av denna smittan på senare tid.

Man får till ett otroligt tungt skönt riff som används i intro/vers och huvet börjar gunga men stannar igen när refrängen kommer och låten stannar av.

Fast nacken blir väl glad antar jag.... 😳

Keep up the good work!!

Håller tummarna för en riktigt rivig refräng 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Oootroligt otight mm... Men jag ville höra vad ni tycker om idé'n 🙂

Ja det är otight va? Jag får nästan känslan av att det svajjar... ? Men det var idéerna vi skulle skriva om...

Utmärkta idéer hela vägen, både gitarr och sång. Och skälvklar titel 😛

Glöm inte att gäjta gurorna sen när det blir på riktigt 😛

Jag gillar din röst!

Kör hårt

/Bengan

edit: ändrade ett "idéer" till "gitarr"... raderade fel ord nyss... äh..

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tjabba!

Bohm : Kul att du gillar!

Kornsan : Tack för ditt inlägg, kul att höra hur du tänker.. 😄

Vallhagen : Roligt att höra att du gillar rösten! 😆 (Gäjta???? 😱 )

...Moberg

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

(Gäjta???? 😳 )

jao... som i Noise Gate... 🙂

Tack!! NU är jag me' ... 😳

Det brummar i hela huset när jag startar igång datorn och allt... Hmm, men om jag sätter "gejten" i trapphuset så........ 😳

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...