Jump to content
Annons

DX7 Ok Synth ?


Maharadijan (oregistrerad)

Recommended Posts

Maharadijan (oregistrerad)

Yamaha DX7 II, är det en bra nybörjarsynth för musikskapande?

Vad ligger begagnatpriset på?

Redigerat av Maharadijan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

DX7-II är en klassisk synt som använts av många stora artister och duger helt klart för vana syntspelare. Eftersom det är en riktig synt kan man växa med synten allteftersom man lär sig mer om den. Inte ett nybörjarinstrument, men kan mycket väl vara ett bra instrument till och med för en nybörjare som gillar en utmaning. Ofta är i min mening ett instrument som är roligt att använda också ett instrument som är roligt att lära sig.

Ett vettigt begagnatpris brukar ligga nånstans mellan 1000-2000. Brukar vara värd mer om det finns några expansioner som tex Grey Matter E!.

Link to comment
Dela på andra sajter

Maharadijan (oregistrerad)

Tack för svaret.

Såg att den skulle säljas i en annons,

"DX7 II D i nyskick" och han begär 2700:- har inte hittat några begpriser på nätet

och jag har ingen aning vad den kostar.

Går det att använda den som ett midikeyboard?

Redigerat av Maharadijan
Link to comment
Dela på andra sajter

som "förstasynt" eller "endasynt" är den inte idealisk... den låter väldigt mycket dx7, liksom. fm-syntes är dessutom rätt svårt att förstå sig på, hur man än gör får man oftast bara ännu ett metalliskt klonk-ljud...

så nej, det är nog inte en bra nybörjarsynth för musikskapande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret.

Såg att den skulle säljas i en annons,

"DX7 II D i nyskick" och han begär 2700:- har inte hittat några begpriser på nätet

och jag har ingen aning vad den kostar.

Går det att använda den som ett midikeyboard?

Ja, DX7 har MIDI. Men 2700 låter dyrt tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör skaran som inte kan tänka mig att rekommendera en DX-synt. Om du vill lära dig att programmera en synt, eller om du vill ha ett syntljud, så måste du först bestäma dig för något där... DX7 är nog inte speciellt bra ur aspekten förstå "ljudflödet i en synt". Den är inte speciellt intuitivt uppbyggd, så du måste veta rätt mycket innan du kan göra så som du tänkt dig...

Kolla in en VA-synt, de försöker härma gamla klassiska analoga syntar och är ofta rätt lätta att programmera.

Skall du lira dansbandsmusik, så kan du säkert trivas med en DX7, eller kanske en D50... (bara för att sticka ut hakan lite och provocera någon där ute)

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Maharadijan (oregistrerad)

Tacksam för era svar, har nu också läst lite på andra sidor att dx7:an kan vara lite komplicerad i vissa avseende. jäklar får nog tänka om....

Link to comment
Dela på andra sajter

DX7 har ett trevligt och lättspelat tangentbord. Finns hur mycket presets som helst att välja mellan om man inte vill programera från scratch.

Aftertouch och Breathcontrol ingår ju oxå. DX7 II går att stämma i kvartstonsintervall. Uppenbara nackdelar om man ska ha den som Master till mjukvarusyntar är avsaknaden av rattar och reglage att styra envelopes etc med.

Priset tyckte jag inte lät så högt. Men jag har ingen koll direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En DX7 är lite speciell som synt.. Ska du bygga egna ljud på den så är det lite udda fixa ljud i FM-syntes. Jag själv älskar DX7 (och FM-syntes) och den är fantatsikt... Den har ett bra keyboard och fungerande MIDI. Vad jag vill ha sagt är att visst .. det är helt OK att börja med en DX7... Om nästa steg är att fixa t.ex Reason i datorn så kommer du att ha en underbar MIDI-keybord för att spela med Reason.. Dessutom den legendarsika DX7 synten "4 real" 😎.

Smonk sa att så fort du försöker göra ett ljud på en DX7 så låter det metalliskt "klonk" nja.. I så fall har man inte försökt sätta sig in i FM-syntes anser jag.. Meeeen.. Om du vill ha en mycket bra allroundsynt så tycker jag att du ska leta efter en begagnad Kurzweil K2000.. en sån kan du hitta för 4000:- och uppåt och den gör dig garanterat inte besviken.. Har lika bra keyboard som en DX7 dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...