Jump to content
Annons

Låten, instrumental, a cappela


emelpee

Recommended Posts

Ber om ursäkt för den luddiga rubriken. Vet inte hur jag ska kunna formulera det kort.

Well, iaf.

Jag har spelat in en EP, istorsett klart iaf. (genre hiphop)

Jag har låtarna. Tycker jag fått bra volym osv på allt.

Nu ska jag göra en instrumental version. Var väl inte så svårt tänkte jag och gjorde och kört på. Men sen nu märkte jag en sak. tror jag grubblat på detta förut faktiskt.

Iallafall.

Jag tog fram en Timbuktu-singel ("Gott folk" om det är intressant)

så lyssnade jag. Låtlistan är såhär:

1. Gott folk

2. Instrumental

3. A cappella.

Spelar man själva låten har den sin volym. Spelar man sen instrumentalen har den samma volym som musiken har i spår 1. Spelar man spår 3 har rösten där samma volym som i spår 1. Inte så konstigt ju.

Jag la in alla dessa 3 spår i Cubase.

Spelade spår 1 och den låg fint under -0,1 db.

Likaså om jag spelade instrumentalen. Likadant med acapellan.

Men om jag spelade instrumentalen och acapellan ihop. (vilket jag ju tycker bör låta exakt som den riktiga låten eftersom de har samma volym)

men nej, då kommer masterregeln plötsligt upp i 4 db.

Hur kommer detta sig egentligen?

Jag har alltid greppat det som att man ska hålla sig under 0db.

därför när jag spelar in en låt så sätter jag beatet på typ -5db (Kör cubase rewire reason, med rappen i cubase och beatet i reason då)

Skulle jag köra bara beatet på 0 och sen köra min jävligt enkla masteringsetup skulle jag få utmärkt volym och det skulle låta bra. Men det kan jag ju inte göra ihop med rappen för då kommer det lysa rött flertalet gånger om.

Antagligen är det bara jag som är okunnig för jag kan ju inte påstå att jag är duktig i varken mixning eller mastering. MEn man måste ju fråga.

Så:

Jag kan ju förstå att regeln går över 0 db om man kör instrumental och acapellan ihop. Båda ligger ju på-0,1 db och de plussas ju ihop.

Men samtidigt. Instrumentalen och acapellan ihop får lika hög volym som låten i mina öron hört. Ändå ligger den på 4db med instrumental+acapella men på -0,1db med låten.

WHY?

/Jag ber om ursäkt för svammel, felstavningar osv. Jag är lite trött.\

Förstår ni inte så fråga så försöker jag förklara. Blev lite mycket text.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förmodligen har masterlimitern kapat av de peakar som acappellan egentligen tillförde.

Om du skulle hålla ditt beat på -5dB, lägga på acapella och sedan kapa vid -5dB med en limiter och sedan höjde upp 5 dB skulle du säkert få samma resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...