Jump to content
Annons

Nästa Studiofestival (Omgång 3)


Neko

Recommended Posts

Någon som är frivillig att hitta på någon skojsam idé till nästa tävling (dvs den 3e i ordningen), eller vill ha hand om den själv?

Jag har gärna en tävling till, men kanske inte direkt efter såhär. Behöver ett litet break... Skulle vara mycket tacksamt om det fanns någon som har intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Frivillig här! Jag kan arrangera nästa (eller näst-nästa) festival om intresse finns från er andra att fortsätta. Har ett förslag på idé oxå!! 😕 Men låt oss vänta tills vi har sugit ordentligt på denna grymt spännande del 2 först!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rockfart's idé om udda instrument tycker jag låter lysande!

Men som sagt var måste vi få återhämta oss efter del 2... (Inte för att jag har deltagit i den, men ändå 😆)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som sagt var måste vi få återhämta oss efter del 2... (Inte för att jag har deltagit i den, men ändå 😆)

😆 ..ja ..man blir ju utmattad av att bara veta att det pågår en tävling..

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspirerat lite från ( eller rättare sagt snott ) en uppgift dem hade i "Fame Factory" denna säsong ( och som passar rätt bra ihop med Rockfarts förslag ) var att dem skulle göra en låt ( egen eller cover ) men bara använda sig av direkt analog inspelning. Då får man ta kastrulllock, vattenkranar, varvande bilar och ett tjog skrålande sjömän till hjälp istället för en massa flashiga VST-instrument och syntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

men bara använda sig av direkt analog inspelning. Då får man ta kastrulllock, vattenkranar, varvande bilar och ett tjog skrålande sjömän till hjälp istället för en massa flashiga VST-instrument och syntar.

Låter som ett heltidsjobb att få ihop med tillräckligt bra grundljud... 😆

..men helt klart främjande för kreativiteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan vi gå ut lite lungt och köra på instrument man inte "kan" spela... Det förutsätter givetvis att man har en massa instrument som ligger och skräpar hemma. På den fronten är jag ganska lyckligt lottad, med någorlunda fri tillgång till bas (tre stycken, tom), dragspel, kazoo, nyckelharpa, saxofon, mystisk etnotrumma, eh... fiol samt trasig ståbas 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

men bara använda sig av direkt analog inspelning. Då får man ta kastrulllock, vattenkranar, varvande bilar och ett tjog skrålande sjömän till hjälp istället för en massa flashiga VST-instrument och syntar.

Låter som ett heltidsjobb att få ihop med tillräckligt bra grundljud... 😛

..men helt klart främjande för kreativiteten.

Oj, jag får en flashback av nåt teveprogram med Peter Gabriel för en jäkla massa år sen, när det var lite nytt och magiskt med samplers. Killen springer runt på ett skrotupplag och samplar ljud från skrot och gamla järnsängar och sticker till slut micken i munnen på en gräsand (finns med på hans fjärde platta tror jag...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Peter Gabriel är kungen! (Det vet ju alla... 😛 )

Annars tycker jag att udda instrument/saker man inte kan spela-grejen låter bra, synd bara att man, till skillnad från royen, inte har tillgång till alla möjliga instrument. Jag hade gärna tåtat ihop nåt med fiol och dragspel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Udda instrument känns inte helt klockrent eftersom alla nog inte har tillgång till en halv orkesteruppsättning som ligger och skräpar i garderoben.

Jag tycker helt enkelt att vi har en omgång där det bara är tillåtet att använda sig av analoga inspelningar av allt möjligt man kan hitta och slå på. Dessutom skulle man även kunna förbjuda all form av effektpåläggning i efterhand och därmed tvinga dem som vill ha ett schysst reverb på sina kastrullock att springa in i en kyrka och banka ( tror dock inte att Studio kan ansvara för eventuella rättsliga följder ) 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

😳 ..men att ränna runt halva stan för att hitta någon kyrkvaktmästare som låter en sampla sitt kastrullock i sin kyrka skulle vara mer klockrent.. 😎😉😆

Jag stödjer nog inte din idé fullt ut, men lite begränsningar kan ju vara intressant ur kreativ synvinkel

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om någon minns detta inlägg jag skrev för ett tag sen... Läs här

Men det kanske har ändrat på sig nu? Vi tänkte vänta med att gå ut med den infon tills efter denna tävling. Egentligen spelar det kanske ingen roll vilken ordning tävlingarna hålls?

Ska vi för enkelhetens skull sätta upp lite regler? Säg att den som kommer på en idé och vill hålla nästa tävling meddelar den dåvarande tävlingsledaren, så att den personen kommer på tur härnäst. Dåligt då man troligen inte vet om det finns ett nytt moment i förberedelse eller inte. Kanske enkelt kan ordnas genom att den dåvarande tävlingsledare informerar i en post på forumet. Eller skall vi skapa en offentlig visning av vem som håller vad i den ordningen de postar förslagen? Lite tråkigare då man långt i förväg vet vad tävlingarna kommer handla om, men underlättar kontrollen över vem som skall ha och när redan på ett tidigt stadium.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju visat lite intresse för att hålla in en festival framöver, ingen brådska dock, vill nån annan hålla del 3 så är det helt ok med mig.

När det gäller principen så håller jag på att vi tillsammans så här kan brainstorma fram idéer om nästa tävling så att vi får lite uppslag. Vi kanske ska ha en stående tråd; "Uppslag till nästa Studiofestival".

Men sen är det ju kul att, precis som i SF 2 här, själva konceptet och reglerna basuneras ut av programledaren som en överraskning samma dag som tävlingen startar. Dels får då alla deltagare samma förutsättningar och dels är det ju sköjsligt! 🙂

Edit: fäljstrawningg

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Men sen är det ju kul att, precis som i SF 2 här, själva konceptet och reglerna basuneras ut av programledaren som en överraskning samma dag som tävlingen startar. Dels får då alla deltagare samma förutsättningar och dels är det ju sköjsligt! 🙂

Håller fullständigt med. Det är ju lite sköj att bara se vad som dyker upp. Är lite av tjusningen med det hela. Frågan är bara hur dessa lekledare ska utses.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar inte vara jättemånga som är intresserade av att vara tävlingsansvariga, så de kan nog vara det i tur och ordning. Det bör gå att komma överrens om sinsemellan utan bråk och brutna näsben.

Idéen med udda instrument är ball. Jag är själv sugen på att spela bongorytmer på mina två tvättkorgar och spela armhåla.

Däremot tycker jag självklart man ska få använda effekter och liknande - men tävlingen skall vara utformad så att man ska rösta på bidraget som bidragit till mest kreativa lösning etc.

En annan tävling skulle kunna vara att man bara får använda ett begränsat antal instrument eller bara några få utvalda instrument (ex mobiltelefon,windows systemljud,trumpet,magplask och delade kokosnötter) eller roligaste dansbandslåt eller skönast relaxmusik.

Jag tycker även att bidragen skall vara tidsbegränsade.

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Pluffo o Hammagrella om det konceptet och för att bygga upp spänningen ytterligare kring tävlingen kanske utvald lekledare meddelar ett datum då kriterierna för tävlingen släpps ..då hinner större delen av forumfolket snappa upp vad som händer, samtidigt som det kan bli en kul sätta-kaffet-i-vrångstrupen-effekt

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Pluffo o Hammagrella om det konceptet och för att bygga upp spänningen ytterligare kring tävlingen kanske utvald lekledare meddelar ett datum då kriterierna för tävlingen släpps ..då hinner större delen av forumfolket snappa upp vad som händer, samtidigt som det kan bli en kul sätta-kaffet-i-vrångstrupen-effekt

word.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har matreal för en (dötråkig) remixtävling klar.

för att göra det intresant tänkte jag att vinsten skall

vara 2 biljetter till en av Europe's gig som blir på

5 platser:

TURNÈPREMIÄR, CLOETTA CENTER, Linköping 2004-10-16

Nordichallen, Sundsvall 2004-10-17

LÖFBERGS LILA ARENA, Karlstad 2004-10-20

Scandinavium, Göteborg 2004-10-22

Hovet, Stockholm 2004-10-21

kan det vara nåt???

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...