Jump to content
Annons

Sången..


Biorno (oregistrerad)

Recommended Posts

Biorno (oregistrerad)

Tja,

Vet att många vill ha tips och grejer här angående sång och jag har sökt på sånt men jag har en liten fundering eller typ fråga, den lyder:

Varför låter det skit när jag sjunger?

Det kanske inte finns något lätt svar att ge, men vad är det typ som gör att visst folk som generellt sätt inte har någon skolad röst, exempelvis alternative rocksångare (obs detta var kanske ett dåligt exempel då de säkert kan vara lika skolade) men om man exempelvis jämför med Pavarotti låter kanon när dom sjunger men när jag sjunger låter det skit.

Även om jag tror att jag tar de flesta tonerna rätt så låter det inte bra, ett annat exempel som kanske är dåligt men typ håkan hellström, lars winnerbäck etc varför låter det bra (kanske man kan ha olika uppfattningar om men men..) när de sjunger och varför låter det bra när hyffsat mediokra coverbandssångare sjunger utan att ha någon speciell röst men det låter skit när jag sjunger...

Som ni kanske förstått börjar jag bli lite förbannad på att det låter skit när jag sjunger.. 😳 och jag kan inte sätta fingret på varför.

Aja, var tvungen att fråga och se om nån kan ge något filosofiskt eller tekniskt svar.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det underlättar kanske med exempel - annars är det väldigt svårt att säga någonting alls...

Själv sjunger jag inte särskilt bra. Bevis för det finns på min mictest-site - så slipper du skämmas så mycket själv om du lägger upp något exempel... 😕 Jag håller tonen någorlunda hyfsat - och det är ju en bra start åtminstone.

Några lektioner hos sångpedagog kan göra stor skillnad (ska väl själv krypa till korset och ta några lektioner i framtiden någon gång, när dygnet utökas till sådär 27 timmar eller något... 😳 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska försöka ge några orsaker..

Människor har olika klangfärg på rösten. Både när man pratar och sjunger. Vissa färger känns behagliga andra inte.

Sången måste komma naturligt. Vissa människor, som kanske använder rösten mer, småsjunger oftare, pratar med ett naturligt magstöd, har närmare till att uttrycka och öppna sig med rösten.

Ett bra tips är att träna ofta, sjung varje dag.

Dåligt uttal, språkligt, kan sänka den bästa rösten ända ner i kloakerna.

Man måste ha något att säga eller uttrycka (väldigt sliten klyscha, jag vet) annars blir det platt och meningslöst.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Biorno (oregistrerad)

Med risk för att få avsluta mitt konto och hamna på diverse roliga länkar sidor så...

Tog första tagningen utan att öva för att det skulle bli så naturtroget som möjligt...

(Låten är Searching med Anouk)

märkte visst att man inte kan bifoga filer.. nån som har nåt ställe där man kan lägga upp 600k?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också det låter skit om min röst... jag verkligen inte alls gillar den...

men andra kan lyssna på mig när jag sjunger och tycka att det är makalöst bra...

Kanske finns andra än du som skulle gilla din röst? 🙂

Jag vet inte om det var dteta du tänkte på... men så känner jag i alla fall 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att få avsluta mitt konto och hamna på diverse roliga länkar sidor så...

Tog första tagningen utan att öva för att det skulle bli så naturtroget som möjligt...

(Låten är Searching med Anouk)

märkte visst att man inte kan bifoga filer.. nån som har nåt ställe där man kan lägga upp 600k?



Du kan ladda upp med:

yousendit.com

Välj dig själv som motagare så får du en länk till din mail.

Den länken postar du här.

Redigerat av hansjohnny
Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att få avsluta mitt konto och hamna på diverse roliga länkar sidor så...

Tog första tagningen utan att öva för att det skulle bli så naturtroget som möjligt...

(Låten är Searching med Anouk)

märkte visst att man inte kan bifoga filer.. nån som har nåt ställe där man kan lägga upp 600k?



Du kan ladda upp med:

yousendit.com

Välj dig själv som motagare så får du en länk till din mail.

Den länken postar du här.

Man behöver inte fylla i nån e-mailadress om man inte vill... länken dyker upp när den laddat färdigt. Så då är det bara att kopiera och klistra in 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha lyssnat på något, så är mitt närmsta tips att ta i från tårna. Tro på det du sjunger på, så låter det genast mer övertygande. Notera att jag inte heller gillar min egen röst, men det hjälper rätt bra när man vågar ta ton ordentligt.

Redigerat av Lethal
Link to comment
Dela på andra sajter

man behöver inte gilla sin egen röst bara någon annan gör det :rolleyes:

bara sjung, du nämnde håkan hell (ström), ur teknisk synpunkt så kan ingen säga att han är bra men folk gillar ju honom ändå (fast det låter som det gör).

sjung på!!

Link to comment
Dela på andra sajter

kan det inte bara ligga lite psykologi i bakgrunden på det hela, dels för att jag tror att du automatisk tror att det kommer låta kasst när du sjunger, så tror jag att du aldrig egenligen ger dig nån ärlig chans att gilla det du hör.

sen så är det mycket sanning i det Lethal säger, prova göra det med känsla, och känns det dumt så testa, låter det fortfarande "dåligt" så är det ju inte nån skada skedd...(förutom att grannarna undrar varför du står och skriker ut ditt hjärta :rolleyes: )

sen då om du har the balls för det, så ladda upp nån låt här, så får andra avgöra, för det kan väl aldrig vara så att du (som alla andra) är grymt självkritisk? 😉

Redigerat av Superankan
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här var det för mig:

Under en stor del av min musikerkarriär har jag "bara" spelat bas, jag har aldrig tyckt om min röst och ett bra skäl att slippa sjunga är att det ofta är marigt rent rytmiskt. hade det varit ngt annat som varit marigt så har jag sett det som en utmaning, men i stället blev det en bra orsak att slippa sjunga.

I ett band jag hade för typ 20 år sedan hade vi en tjej som sjöng skitbra, men, det blev lite tunnt ibland, så jag började gapa lite i bakgrunden. Jag upptäckte att helheten blev bättre även om jag inte tyckte något bättre om min röst. För att inte bli så hes och trött i rösten så började jag sjunga upp mig i bilen på vägen till repen och efter vi hållit på i några månader så hade jag ökat mitt röstomfång en oktav i båda riktningarna.

Sedan har jag hållit på med lite heminspelningar och nu senast i ett coverband och det funkar, även om jag fortfarande inte tycker att min röst låter nåt bra. Dock!!!! har jag hittat ett läge där jag kan sjunga avslappnat inom ett stort omfång och dessutom spela bas samtidigt. Omgivningen skrattar inte och helheten i bandet låter bra.

Jag tycker att det test du skickat in låter helt ok, sluta tänka på att du själv inte gillar rösten och försök att hitta det roliga med att sjunga och spela, då kommer resten av sig självt.

Link to comment
Dela på andra sajter

sen då om du har the balls för det, så ladda upp nån låt här, så får andra avgöra, för det kan väl aldrig vara så att du (som alla andra) är grymt självkritisk?  😕

Ja va fan, här är ett litet klipp..

http://s23.yousendit.com/d.aspx?id=2ECSKMO...RM15AMQ7FJ0SDCQ

Du är nog bara ovan att höra din röst, lite fraseringstänk behöver du kanske gå igenom, men annars är det väl ett bra röstmaterial. Du ska nog bara bättra på ditt självförtroende (hittar du ngt bra sätt så säg till) och köra på liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter helt okej tycker jag, fast lite styltigt, saknas lite övertygelse. Ta i mer, inte nödvändigtvis i styrka utan i känsla. Känns som att du sjunger för att få det gjort, ungefär som när någon läser innantill från ett papper jämfört med nån som talar direkt från hjärtat.

Sen är väl uttalet inget vidare heller. Men tonerna träffar du ju, så det borde inte vara omöjligt att göra nåt bra av det där med lite övning, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som får någon skit från den sidan som vill scanna min hårddisk? Errorsafe någonting... har sett det förut och det var antagligen samma site. 😳

Nåja, pga ovanstående lyssnade jag inte på det men för att stanna i ämnet; jag har ungefär samma problem. Kan nog hålla toner något sånär men jag har aldrig fått till att låta bra, eller så bra att jag själv tycker om det. Jag tycker aldrig att min röst känns så där 'naturlig' som en bra vocalist oftast gör... och dessutom tror jag att mitt röstläge ligger lite fel rent frekvensmässigt på något skumt vis.

Å andra sidan har jag vid ett par tillfällen sjungit i band - när bättre sångare saknats - och då fått kommentarer från "åh vilken bra sångare du är" till "inte fullt så bra va". Märkligt men så är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Biorno (oregistrerad)
Låter helt okej tycker jag, fast lite styltigt, saknas lite övertygelse. Ta i mer, inte nödvändigtvis i styrka utan i känsla. Känns som att du sjunger för att få det gjort, ungefär som när någon läser innantill från ett papper jämfört med nån som talar direkt från hjärtat.

Sen är väl uttalet inget vidare heller. Men tonerna träffar du ju, så det borde inte vara omöjligt att göra nåt bra av det där med lite övning, tycker jag.

Det är precis det där styltiga skiten, det låter så stelt sen kanske det ligger mkt i uttalet, jag har märkt att ju äldre jag blir desto sluddrigare pratar jag...Tack för tipsen. Ska göra samma inspelning till helgen efter 5 bira för att se om det blir nån skillnad, kanske skulle ta en annan låt för att göra detta experiment med, tips någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe se där, man kommer långt med den klassiska "eller...törs du inte" 😆

jag tyckte absolut inte det lät så illa som du vill få det att låta som, det enda jag riktigt hajjade till på va det "typiska" svenska uttalet, men det lär nog gå träna bort rätt fort med lite vilja 😄 visst sen va det väl lite stelt, men jag antar att om du sjunger lite mer och får lite självförtroende så kommer det inte vara några probbs.

sen som dom sa innan, sång utan musik är ju lite fånigt hur som helst 🙂

men jag tror att det bara hänger i att du är ovan att höra din röst, lite som när man bandade sig själv när man va yngre och höll på att gå i bitar pga det va så pinsamt.

lycka till!

(om du har nån musik till det du sjöng så posta gärna med mixen, hade varit kul att höra...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett trick!

Ladda hem karaokelåtar och mata in dom i Cubase, sedan sjunger du in ett spår och mixar det lite lagomt lågt, då hamnar rösten i ett sammanhang med stämmor och hela arret på plats. Då kanske du får en bättre känsla för hur din röst låter, så att du kan sluta oroa dej och bara släppa loss......

Redigerat av McGreen
Link to comment
Dela på andra sajter

tycker du sjunger bra! svårt att bedömma hur du ligger ton mässigt när det inte är någon musik men din röst låter bra tycker jag. bättre än min.

vill du höra så kolla här:

min röst

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, djävlar. Dåligt självförtroende kan jag drabbas av också då och då.. 😆 MEN, det gäller att komma igen. Tycker själv att jag lät mycket bättre, även vid inspelningar, när jag repade ofta med mitt band. Dock har jag inget band nu och det där med repa och övning 😛 ... Ja det slarvas det med kan jag säga... 🙁 Lägger dock sång på div inspelningar då och då. Jag får liksom kämpa hårdare än förr för att nå det jag kunde göra mycket enklare och säkrare förr.

Men som sagt övning och övning igen och att inte ta sig vatten över huvudet är viktigt! Att hålla sig inom ramarna för vad man klarar. Vet inte hur pass nybörjare du är men, "härmning" är ett bra sätt att lära sig en hel del på om man har huvudet på skaft. Härma dina "idoler", försök att höra efter vad och hur de gör. Sedan gäller det ju förstås att "hitta sig själv" och sin egen stil men det brukar komma av sig själv nästan med tiden.

Lycka till!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...