Jump to content
Annons

Ljudkort med låg latency?


BaldByChoice

Recommended Posts

Annons

En del ljudkort är lite sjuka när det gäller att ställa in latencyn! Om du istället ändrar den genom musikprogrammet du använder, genom att gå in på devices, device setup, vst multirack, control panel. Ändra där till 10ms. (om du använder cubase eller nuendo) kör du då 24, 48 kommer du inte uppleva någon latency alls när du spelar. Är det så att det fortfarande är latency, så skulle jag nog tro att något va helt fel eller helt enkelt en väldigt dålig dator!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Håller med SmiLeyyy! Samtidigt har jag en fråga: vadå ändra den genom ljudkortet? Hur går det till? Det är väl bara i inspelningsprogrammet man kan se latencyn? Jag använder en lättversion av Cubase och såg att jag kunde sätta den ända ned till 1 ms om jag ville. Det ska jag prova en dag.

Visst spelade jag även in med 568 ms med flera instrument, men det var lite jobbigt även om man vande sig. Det var ju just därför jag börjat köra med 50 ms och det är ju hur smärtfritt som helst. Det blir mest en massa gitarrpålägg, sång, bas och annat.

Att jag även tidigare spelat in bara två stereospår rakt av (överföringar) med 568 ms var inga problem. Naturligtvis. Och som berörts i tråden... Så det fortsätter jag med.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med SmiLeyyy! Samtidigt har jag en fråga: vadå ändra den genom ljudkortet? Hur går det till? Det är väl bara i inspelningsprogrammet man kan se latencyn?

Du kan ändra buffer size till mer eller mindre Samples i ljudkortsinställlningarna som påverkar latencyn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med SmiLeyyy! Samtidigt har jag en fråga: vadå ändra den genom ljudkortet? Hur går det till? Det är väl bara i inspelningsprogrammet man kan se latencyn?

Du kan ändra buffer size till mer eller mindre Samples i ljudkortsinställlningarna som påverkar latencyn...

Hänger inte med riktigt här,,,

Vilken buffer size kör du med, och vilket ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med SmiLeyyy! Samtidigt har jag en fråga: vadå ändra den genom ljudkortet? Hur går det till? Det är väl bara i inspelningsprogrammet man kan se latencyn?

Du kan ändra buffer size till mer eller mindre Samples i ljudkortsinställlningarna som påverkar latencyn...

Hänger inte med riktigt här,,,

Vilken buffer size kör du med, och vilket ljudkort?

Audiophile 2496, 128 samples

Link to comment
Dela på andra sajter

När man jobbar på radio så gör man ganska ofta inslag eller hela program över isdn eller sattelit där det blir en rejäl fördröjning. Det normala är givetvis att man kopplar bort den som är reporter så att denne slipper lyssna på det fördröjda ekot av sig själv.

Jag har dock hört påståendet att man på vissa stationer låter reporterns röst ligga kvar i lyssningen och att de då helt enkelt lär sig att jobba med den fördröjda lyssningen. Snacka om påfrestande när allting man säger spelas upp en halvsekund senare i hörlurarna 😆

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

När man jobbar på radio så gör man ganska ofta inslag eller hela program över isdn eller sattelit där det blir en rejäl fördröjning. Det normala är givetvis att man kopplar bort den som är reporter så att denne slipper lyssna på det fördröjda ekot av sig själv.

Jag har dock hört påståendet att man på vissa stationer låter reporterns röst ligga kvar i lyssningen och att de då helt enkelt lär sig att jobba med den fördröjda lyssningen. Snacka om påfrestande när allting man säger spelas upp en halvsekund senare i hörlurarna 😆

/Majken

Det händer ju ibland när man pratar i mobiltelefon, och det är otroligt störande, men man vänjer sig ganska snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man jobbar på radio så gör man ganska ofta inslag eller hela program över isdn eller sattelit där det blir en rejäl fördröjning. Det normala är givetvis att man kopplar bort den som är reporter så att denne slipper lyssna på det fördröjda ekot av sig själv.

Jag har dock hört påståendet att man på vissa stationer låter reporterns röst ligga kvar i lyssningen och att de då helt enkelt lär sig att jobba med den fördröjda lyssningen. Snacka om påfrestande när allting man säger spelas upp en halvsekund senare i hörlurarna 🙁

/Majken

Det händer ju ibland när man pratar i mobiltelefon, och det är otroligt störande, men man vänjer sig ganska snabbt.

Jag kan inte fortsätta prata då, brukar alltid lägga på och ringa upp igen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det ni beskriver nu med ljud i hörlurarna i samband med radio och även betr. mobiltelefonerna är klockrent samma grej jag upplevde vid inspelningen med 568 ms. Det blev ok till slut, men med 50 ms säger jag bara...vilken skillnad!!

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...