Jump to content
Annons

Ljudkort med låg latency?


BaldByChoice

Recommended Posts

Jag postar den här frågan åt en gitarrspelande kompis. 😉

Han har för närvarande en latency på 5 ms och tycker det är för mycket. Finns det något PCI-ljudkort för en rimlig slant som kommer ner under 5 ms?

Han kan ställa ner latencyn till 2,5 ms men måste då köra utan effekter. 🙂

Förslag?

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag postar den här frågan åt en gitarrspelande kompis. 😉

Han har för närvarande en latency på 5 ms och tycker det är för mycket. Finns det något PCI-ljudkort för en rimlig slant som kommer ner under 5 ms?

Han kan ställa ner latencyn till 2,5 ms men måste då köra utan effekter. 🙂

Förslag?

Ny dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny dator?

Menar du att han borde köpa ny dator?

Det är i så fall inget alternativ. 🙂

Tack ändå. 😉

EDIT:

Vad beror latency på? Har det enbart med ljudkortet att göra eller spelar CPU, minne och annan hårdvara också in?

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Ny dator?

Menar du att han borde köpa ny dator?

Det är i så fall inget alternativ. 🙂

Tack ändå. 😉

EDIT:

Vad beror latency på? Har det enbart med ljudkortet att göra eller spelar CPU, minne och annan hårdvara också in?

Hade han haft en fetare dator så hade han ju kunnat köra med 2.5 ms med effekterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man 12 ms latency så motsvarar det den tid ljudet tar på sig för att ta sig ca 3 meter från en förstärkare till dina öron om jag kommer ihåg rätt...

Om han då tycker att 5 ms är för mycket så skulle han inte kunna spela in i en studio och stå 1,5 meter från förstärkaren? Skulle han tycka att det blev en märkbar fördröjning?

Stirra inte blint på siffrorna, är latencyn besvärande så märker man det tydligt, men 5 ms ska inte behöva märkas...

EDIT: OK, man kanske måste räkna på 5 in och 5 ut, men ändå...

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

"Fetare dator"=Kraftigare CPU? 🙂

Exaktamente! 😄

Det hänger på hela burken. De flesta ljudkort klarar ganska låg latency, men vissa är stabilare än andra. Priset har en viss inverkan där också... 😄

Det brukar dock vara datorn i övrigt som sätter käppar i hjulet. En kvick CPU och ordentligt med minne, så garderar man sig så bra som möjligt mot latencyproblem.

Som Ztevie säger, så går ljudet med 340m/s i luft i rumstemperatur - så en latency på 10ms motsvarar ett avstånd på 3.4m. Att stå 3.4m från sin gitarrförstärkare eller keyboardförstärkare, är inget ovanligt - men det blir tajt ändå. 5ms är väldigt lågt - och det är egentligen bara om man är van att spela på riktiga trummor som man kanske tycker att det blir lite seg respons då, eftersom man ju då har många av trummorna på max en meters avstånd och därför gärna skulle vilja ner på ca 3ms. Lägre är nog ganska meningslöst att sträva efter... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har för närvarande en latency på 5 ms och tycker det är för mycket.

Menade du 50 ms? 😲

5 ms är mycket bra värde!

Jag måste nog hålla med Linus ovan - 5 ms kan inte vara dåligt! Eller så killen överkänslig! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka effekter är det han använder? Även om datorn klarar att skicka signalen in och ut ur datorn på omkring 5-10ms så innebär inte det att den klarar av att processa ljudsignalen med samma latency. Olika pluggar har olika stor fördröjning vilket gör att lösningen kan ligga i att välja rätt plugg när han spelar in och sedan byta till en annan när han mixar.

Är han gitarrist och vill köra en förstärkarsimulator så skulle mitt tips vara att köpa en Vamp2 för pengarna och använda som lyssningseffekt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrade om det fanns någon billig lösning på hans dilemma. 🙂

Är han gitarrist och vill köra en förstärkarsimulator så skulle mitt tips vara att köpa en Vamp2 för pengarna och använda som lyssningseffekt.

Där har vi väl en billig lösning? Han lyssnar genom V-amp under inspelningen, spelar in torr signal i datorn och byter ut mot Guitar Rig vid mixningsskedet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrade om det fanns någon billig lösning på hans dilemma. 🙂
Är han gitarrist och vill köra en förstärkarsimulator så skulle mitt tips vara att köpa en Vamp2 för pengarna och använda som lyssningseffekt.

Där har vi väl en billig lösning? Han lyssnar genom V-amp under inspelningen, spelar in torr signal i datorn och byter ut mot Guitar Rig vid mixningsskedet.

Ja, det kanske är det vettigaste alternativet (ur ekonomisk synvinkel).

Nu har jag i alla fall mailat min kompis länken till den här tråden så han får läsa era tips själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du tänker "nu rör jag pekfingret" tills det att fingret faktiskt rör på sig så är tar det 4 ms. Stör han sig inte på att fingrarna är efter hjärnan då oxå?

+1 😳

Nu är det väl i och för sig så, som många påpekat, att det kanske snarare är effekter som gör att han upplever en större fördröjning än 5ms. Guitar Rig är ju dessutom relativt krävande.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du tänker "nu rör jag pekfingret" tills det att fingret faktiskt rör på sig så är tar det 4 ms. Stör han sig inte på att fingrarna är efter hjärnan då oxå?

+1 😉

Nu är det väl i och för sig så, som många påpekat, att det kanske snarare är effekter som gör att han upplever en större fördröjning än 5ms. Guitar Rig är ju dessutom relativt krävande.

Aha,, nu slog det mig helt plöstligt,,

Jag har en förklaring på "polarens" problem!!! Han använder delay, men kör bara med effekt returen!!! Då blir det jäkligt lång "latency"

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger jag sång så duger 12 helt ok. Gitarristerna jag kör på brukar däremot gnälla lite på det, men ställer jag kortet på 6 så blir dom lugna sen. 😆

Sex brukar vara populärt, ja... 😆

50 ms kör jag med numera. Men det funkade fint även med 568 ms som det var by default som det heter. Det är en vanesak.

😳

:musik

586ms blir nog knappast en vanesak... 😆

Man kan ju, som väl redan har föreslagits, använda Direct Monitoring och spela in utan att höra några effekter. Då blir det minimal fördröjning - och med vissa ljudkort (exempelvis RME), så rör det sig om en enda sample i fördröjning. Omvandlaren tar dock normalt ca 1ms på sig också - så helt latencyfritt får man det aldrig...

Vill man tvunget ha lyssning med effekter, så kan man ju plocka ut Direct Monitoring-signalen till någon billig, halvsunkig gitarrpedal av lämplig sort och få effektläggningen där för att få rätt känsla, utan att behöva spela in det...

Link to comment
Dela på andra sajter

50 ms kör jag med numera. Men det funkade fint även med 568 ms som det var by default som det heter. Det är en vanesak.

😳

:musik

Knappast när du spelar in... 😆

Vid mixning är det ju en helt annan femma.

Ja - vid mix kvittar ju latencyn helt, eftersom allting får samma fördröjning - men vid inspelning känns det nog lite jobbigt för ganska många, om man kommer över ca 10ms...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...