Jump to content
Annons

Vintage ljud

Recommended Posts

frejan (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har hört att man pratar om att nĂ„got lĂ„ter vintage etc...Är det nĂ„gon som kan ge en bra definition pĂ„ vad man menar dĂ„...? Hur lĂ„ter en sĂ„dan ljudbild? Finns det nĂ„gon "referens" musik som lĂ„ter mycket vintage?

/F

Annons
Postat

Chuck Berry - 50-tal.

Jimi Hendrix - 60-tal.

Deep Purple - 70-tal.

Vintage fĂŒr mich i alla fall.

😉

Postat

Nu kan jag inte pÄ rak arm beskriva hur ljudbilden ser ut, men till exempel en synt anno 2005 jÀmnförd med en frÄn 1985.. "Vintage"-ljudet dÀr bestÄr nog mest i att ljudkvaliteten Àr mycket lÀgre i den Àldre synten, samt att det inte finns massa inbyggda effekter. Den gamla "vintage"-synten lÄter TV-spel, den nya synten frÄn 2005 lÄter som en fÀrdig produktion bara du spelar första accordet. Inte sagt att det Àr bÀttre med den nya synten för det!

lite flummigt,, men ÀndÄ

Postat
Nu kan jag inte pÄ rak arm beskriva hur ljudbilden ser ut, men till exempel en synt anno 2005 jÀmnförd med en frÄn 1985.. "Vintage"-ljudet dÀr bestÄr nog mest i att ljudkvaliteten Àr mycket lÀgre i den Àldre synten, samt att det inte finns massa inbyggda effekter. Den gamla "vintage"-synten lÄter TV-spel, den nya synten frÄn 2005 lÄter som en fÀrdig produktion bara du spelar första accordet. Inte sagt att det Àr bÀttre med den nya synten för det!

lite flummigt,, men ÀndÄ

Njae, 1985 lÀt det inte TV-spel, dÄ lÀt det FM-syntes och analoga baoow-basar.

/Daniel

Postat

Vintage handlar inte om bra eller dÄlig ljudkvalitet. Vintage betyger "klassisk, Àrevördig, typisk". Vad som sen klassas som vintage Àr subjektivt. Vissa saker, som en Les Paul '59 i en Marshall Super Lead '59, anses dock av de flesta vara vintage. Snackar vi vintage-viner sÄ syftar man pÄ klassiska ÄrgÄngsviner.

Postat
Nu kan jag inte pÄ rak arm beskriva hur ljudbilden ser ut, men till exempel en synt anno 2005 jÀmnförd med en frÄn 1985..  "Vintage"-ljudet dÀr bestÄr nog mest i att  ljudkvaliteten Àr mycket lÀgre i den Àldre synten, samt att det inte finns massa inbyggda effekter. Den gamla "vintage"-synten lÄter TV-spel, den nya synten frÄn 2005 lÄter som en fÀrdig produktion bara du spelar första accordet. Inte sagt att det Àr bÀttre med den nya synten för det!

lite flummigt,, men ÀndÄ

Njae, 1985 lÀt det inte TV-spel, dÄ lÀt det FM-syntes och analoga baoow-basar.

/Daniel

Att det skall vara sÄ attans svÄrt att skriva ett inlÀgg utan att det finns 5 miljarder som vill kommentera inlÀgget snarare Àn att vara positivt kommunicerande.

Ljudkvalitet,, TV-spel,, skit samma, men dÄtidens teknik medgav inte att man kunde fÄ samma komplexa ljud ut ur en och samma synt. Spelar ingen roll om det handlade om Pro5 eller DX7.

Ångrade nĂ€stan redan innan jag svarade att jag gjorde ett försök.. :-(

Postat
Vintage handlar inte om bra eller dÄlig ljudkvalitet. Vintage betyger "klassisk, Àrevördig, typisk". Vad som sen klassas som vintage Àr subjektivt. Vissa saker, som en Les Paul '59 i en Marshall Super Lead '59, anses dock av de flesta vara vintage. Snackar vi vintage-viner sÄ syftar man pÄ klassiska ÄrgÄngsviner.

Japp..! ... En del gör gĂ€llande att jag Ă€r vintage đŸ˜±đŸ˜‰đŸ˜†

frejan (oregistrerad)
Postat

Tack för alla svar hittills..Jag inser att det verkar vara subjektivt detta, men att det Àr ett slags klassiskt ljud som menas. Ett ljud som man kan finna pÄ mÄnga Àldre inspelningar.

Postat
Tack för alla svar hittills..Jag inser att det verkar vara subjektivt detta, men att det Àr ett slags klassiskt ljud som menas. Ett ljud som man kan finna pÄ mÄnga Àldre inspelningar.

Tror att, obs det Àr vad jag tror inte nÄgon fakta, jag tror i vilket fall att kreativiteten var viktigare förr för att hitta lösningar och spÀnnande ljud/ljudbild. Nu har nÄgon redan varit kreativ dÄ produkten konstruerades.

Postat

Tror att, obs det Àr vad jag tror inte nÄgon fakta, jag tror i vilket fall att kreativiteten var viktigare förr för att hitta lösningar och spÀnnande ljud/ljudbild. Nu har nÄgon redan varit kreativ dÄ produkten konstruerades.

Alla instrument spelar inte upp en lÄt med en tangenttryckning.

Jag tror inte att keativitet var viktigare förr Àn nu.

Postat

Vintage Àr idag ett enormt missbrukat ord/begrepp,som fabrikörer och varumÀrken anvÀnder i sÀljande syfte-en hype som inte har nÄgon legitimitet och som urholkar begreppet vintage à det grövsta!

Som det nÀmndes hÀr i tidigare inlÀgg har vintage ingenting att göra med sÄ pass "fÀrska" saker som 80-talsprodukter etc-snarare kan man börja snacka vintage om grejor som Àr Ätminstone 50 Är gamla och bakÄt-mÄnde de vara gitarrer eller inspelningar...

Bojkotta och diskutera,har sett "vintage" pĂ„ produkter som Ă€r typ 3 Ă„r gamla-helsjukt och rent av vidrigt att sĂ„ pass obildade snorisar fĂ„r svĂ€nga sig med dessa begrepp ytan nĂ„gon som helst aning om vad de pratar om---hur skall detta sluta 😉

Postat

Alla instrument spelar inte upp en lÄt med en tangenttryckning.

Jag tror inte att keativitet var viktigare förr Àn nu.

Jag tror inte han menade instrument nödvÀndigtvis. Utan just ljudbildens skapande. AlltsÄ allehanda effekter och ljudeffekter etc. Idag finns en hel del ljud samplade, förr fick man försöka att skapa de ljuden frÄn scratch med "primitivare" metoder. Dock sÄ Àr det ju givetvis sÄ att det fodras kreativitet Àven idag för att lyckas anvÀnda ljud och effekter pÄ rÀtt och smakfullt sÀtt.

Postat (redigerat)
Vintage Àr idag ett enormt missbrukat ord/begrepp,som fabrikörer och varumÀrken anvÀnder i sÀljande syfte-en hype som inte har nÄgon legitimitet och som urholkar begreppet vintage à det grövsta!

Helt rÀtt. Ordet "vintage" Àr verkligen missbrukat och anvÀnds ofta om nya produkter som bara har en justerad eq-kurva dÀr diskanten Àr dÀmpad.

"VÀrme" Àr ett annat missbrukat ord, som mellan raderna betyder kraftigare bas och överdriven distorsion.

Det Àr hype, helt enkelt.

De gamla prylarna som "alla" vill efterlikna, fick ju inte distorsion och sĂ€mre diskant för att det var planerat sĂ„, utan man byggde sjĂ€lvklart sĂ„ bra det gick att göra pĂ„ den tiden. Varför man tvunget ska titta tillbaks pĂ„ svunna tiders ljud och hoppas att musiken blir bĂ€ttre bara för att man har dessa brister i ljudet, Ă€r en frĂ„ga somliga kanske borde stĂ€lla sig... 😉

Redigerat av Claes
Postat

Vintage betyder skrapiga potar, brus och renoveringsbehov som ingen orkar fixa! 😕

Riktig vintage Àr som jag ser det i praktiken att grejer Àr analoga, vilket i min erfarenhet innebÀr att man gÄr ifrÄn "jack of all trades but master of none" och grejerna att ha en klar egen karaktÀr. Dessutom brukar det finnas en del Mojo... Exempelvis gör en digital delay sitt jobb, men en analog (dÄ menar jag BBD) kan överstyras, fÄs att oscillera och kan överraska pÄ andra spÀnnande sÀtt, dessutom kan det ofta hÀnda grejer nÀr man kör flera saker pÄ en gÄng om de reagerar pÄ varandra. SÄ ska det förstÄs vara gammalt ocksÄ, en tidig digital synt kan ju ocksÄ vara vintage pÄ sitt sÀtt. Uttrycket innehÄller ju ett visst mÄtt av nÄgon sorts förÀdling via Älder.

Ny vintage? Visst, anvÀnder man germaniumtransistorer sÄ kan det vÀl vara giltigt... Annars kan vÀl "vintageljud" vara att exempelvis ett delay skÀr diskant pÄ varje eko, som ett analogdelay gör. Det kan jag gÄ med pÄ. Rör skulle ju per min definition kunna kvalificera mycket som "vintageljud", men det Àr ju inte samma sak. Som Claes sÀger sÄ Àr det ett vÀldigt missbrukat uttryck idag, ungefÀr som klass A i förstÀrkare.

Katla (oregistrerad)
Postat

Vintage för mig kan vara allt frĂ„n gamla synthar med trĂ€panel till Nintendo 8-bitars till Beatles ljudbild. đŸ„° Jag tror att det Ă€r vĂ€ldigt subjektivt vad man uppfattar som vintage dock. Det ligger ju ganska mycket nostalgi i det ordet ocksĂ„.

Uttrycket Àr verkligen, som redan sagts, fruktansvÀrt missbrukat. Jag hÄller inte med om att Nordlead Àr "vintage" som en annonsör menade i sin annons eller att Nintendo 64 Àr vintage eller retro (ett annat missbrukat ord).

Postat (redigerat)

Jag trodde Vintage innebar en hel del mer diskant (snarare Ă€n mindre). PĂ„ gamla skrĂ€piga inspelningar som ska illustrera Vintage sĂ„ Ă€r det ju i princip inte annat Ă€n diskant. 😏

Är det helt om bakfoten? 😕

Redigerat av Snow Brigade
Postat
Att det skall vara sÄ attans svÄrt att skriva ett inlÀgg utan att det finns 5 miljarder som vill kommentera inlÀgget snarare Àn att vara positivt kommunicerande.

HÄller med, tÀnk att folk vill hÄlla pÄ och diskutera, pÄ ett diskussionsforum!

Vet hut!

😆

Att en synt frÄn 1985 skulle hÄlla lÀgre kvalitet jÀmfört med en alldeles ny, och att detta skulle vara definitionen av vintage - det kan jag inte alls hÄlla med om!

😕

Postat

Snacka med de hĂ€r, sĂ„ blir moderna grejer mer vintage! 😕

Relicing

Postat
Bojkotta och diskutera,har sett "vintage" pĂ„ produkter som Ă€r typ 3 Ă„r gamla-helsjukt och rent av vidrigt att sĂ„ pass obildade snorisar fĂ„r svĂ€nga sig med dessa begrepp ytan nĂ„gon som helst aning om vad de pratar om---hur skall detta sluta 😄

UngefÀr som nÀr Disney ett Är efter att de slÀppt en film pÄ bio, och den kommer pÄ DVD kallar den för klassiker. Brrrrr....

Postat

Å andra sidan kan man inte anklaga folk alltför mycket för att anvĂ€nda ett sanslöst vagt begrepp pĂ„ ett vĂ€ldigt mĂ„ngfacetterat sĂ€tt. Det Ă€r ju ganska oundvikligt. Även bland de som anser sig veta ovan sĂ„ finns det ju rĂ€tt ansenlig varians i kommentarerna.

Äh, vad fan. Skit i Vintage. Jag lovar och svĂ€r att aldrig mer sĂ€ga Vintage. Ingen vet vad det Ă€r och alla har fel och det blir inget vettigt sagt. 😆

Hur mÄnga Àr med?

oakleaf (oregistrerad)
Postat
Jag trodde Vintage innebar en hel del mer diskant (snarare Ă€n mindre). PĂ„ gamla skrĂ€piga inspelningar som ska illustrera Vintage sĂ„ Ă€r det ju i princip inte annat Ă€n diskant. 😆

Är det helt om bakfoten? 😄

AlltsÄ, jag trodde det var sÄ att med gamla analoga rullbandare sÄ blir det lÀtt "hiss" pÄ ljudet. AlltsÄ som högfrekventa sssssss som ligger över hela ljudbilden och Àr dÄ ivÀgen för diskanten i sjÀlva musiken. Vilken i sin tur upplevs som vÀldigt störande och diskantigt.

Eller Ă€r det kanske jag som fĂ„tt allt om bakfoten. 😛

Postat
Jag trodde Vintage innebar en hel del mer diskant (snarare Ă€n mindre). PĂ„ gamla skrĂ€piga inspelningar som ska illustrera Vintage sĂ„ Ă€r det ju i princip inte annat Ă€n diskant.  😆

Är det helt om bakfoten?  😄

AlltsÄ, jag trodde det var sÄ att med gamla analoga rullbandare sÄ blir det lÀtt "hiss" pÄ ljudet. AlltsÄ som högfrekventa sssssss som ligger över hela ljudbilden och Àr dÄ ivÀgen för diskanten i sjÀlva musiken. Vilken i sin tur upplevs som vÀldigt störande och diskantigt.

Eller Ă€r det kanske jag som fĂ„tt allt om bakfoten. 😛

TyvĂ€rr kan jag inte diskutera detta för jag har lovat att aldrig mer sĂ€ga Vi... 😄

oakleaf (oregistrerad)
Postat
TyvĂ€rr kan jag inte diskutera detta för jag har lovat att aldrig mer sĂ€ga Vi... 😆

Eh...ok 😄

Postat

Men hallÄ, gammalt Àr ju ÀndÄ vintage! Mina Electro Harmonix-pedaler frÄn sent 70-tal exempelvis Àr inget annat Àn vintage, liksom min rörrullbandare frÄn Revox. Kom iaf inte och sÀg att min Fender Musicmaster elgitarr frÄn 1957 inte Àr vintage.

Jag gillar vintage. 😕

Mitt förslag Àr i sÄ fall att vi gör som de som Àr intresserade av veteranbilar, det finns en mycket strikt indelning med olika Äldrar och namn, typ: Vintage = 1900 kallt, Throughbred = typ 1929-1935 osv osv

Men ny vintage? Det Àr möjligtvis retro, om det inte Àr en exakt klon av nÄgot gammalt, en germanium fuzz Àr svÄrt att kalla nÄgot annat Àn vintage Àven om den Àr ny, för den lÄter, med objektiva mÄtt mÀtt, erbarmligt...

ok?

Postat
Som det nÀmndes hÀr i tidigare inlÀgg har vintage ingenting att göra med sÄ pass "fÀrska" saker som 80-talsprodukter etc-snarare kan man börja snacka vintage om grejor som Àr Ätminstone 50 Är gamla och bakÄt-mÄnde de vara gitarrer eller inspelningar...

a070.gif

Postat
en germanium fuzz Àr svÄrt att kalla nÄgot annat Àn vintage Àven om den Àr ny, för den lÄter, med objektiva mÄtt mÀtt, erbarmligt...

E du go eller? LÄter ju helt underbart nÀr det bara sprutar ur fuzzen.. Hail hail Germanium!!

Det extra fina Àr att alla germaniumtrissor Àr sÄ uselt bygda att varje pedal blir helt unik!

Postat (redigerat)
en germanium fuzz Àr svÄrt att kalla nÄgot annat Àn vintage Àven om den Àr ny, för den lÄter, med objektiva mÄtt mÀtt, erbarmligt...

E du go eller? LÄter ju helt underbart nÀr det bara sprutar ur fuzzen.. Hail hail Germanium!!

Det extra fina Àr att alla germaniumtrissor Àr sÄ uselt bygda att varje pedal blir helt unik!

Just det! En germaniumtrissa varierar vĂ€ldigt i gain, gainen blir en annan om man lĂ€gger fingret emot (temperaturkĂ€nsliga rackare), brusförhĂ„llandet i en fuzz Ă€r sĂ„dĂ€r, disten Ă€r sisĂ„dĂ€r 90% (minst!)... Objektivt sett alltsĂ„ erbarmliga, som sagt. Vintage... 😕

Men öronen gillar det! Ska bygga min andra "Fuzz Fejs"/ Fullton 69 inom kort, har grejerna hemma, men inte tiden.

Redigerat av hgus
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

SÄhÀr Àr det: Vintage Àr namnet pÄ en sak som Àr gammal. Vad som Àr gammalt Àr subjektivt. Normen bör vÀl ÀndÄ vara att saken Àr ett antal decennier gammal, helst runt ett halvt sekel skulle jag tippa. Vi talar alltsÄ om rÀtt gamla bilar, rÀtt gamla jeansmodeller, rÀtt gamla syntetisatorer och rÀtt gamla gitarrer.

En original Fender Strata, ett par Àkta Lee Jeans, en Gibson Les Paul Standard, en tidig Moogsynth...en Jaguar E-Type...

BÀttre eller sÀmre ljud Àr en smaksak som inte har med begreppet vintage i sig att göra!

😕

:musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.