frejan (oregistrerad) Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Hej! Jag har hört att man pratar om att nĂ„got lĂ„ter vintage etc...Ăr det nĂ„gon som kan ge en bra definition pĂ„ vad man menar dĂ„...? Hur lĂ„ter en sĂ„dan ljudbild? Finns det nĂ„gon "referens" musik som lĂ„ter mycket vintage? /F
Hellpig Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Chuck Berry - 50-tal. Jimi Hendrix - 60-tal. Deep Purple - 70-tal. Vintage fĂŒr mich i alla fall. đ
Light Head Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Nu kan jag inte pÄ rak arm beskriva hur ljudbilden ser ut, men till exempel en synt anno 2005 jÀmnförd med en frÄn 1985.. "Vintage"-ljudet dÀr bestÄr nog mest i att ljudkvaliteten Àr mycket lÀgre i den Àldre synten, samt att det inte finns massa inbyggda effekter. Den gamla "vintage"-synten lÄter TV-spel, den nya synten frÄn 2005 lÄter som en fÀrdig produktion bara du spelar första accordet. Inte sagt att det Àr bÀttre med den nya synten för det! lite flummigt,, men ÀndÄ
D Vibe Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Nu kan jag inte pÄ rak arm beskriva hur ljudbilden ser ut, men till exempel en synt anno 2005 jÀmnförd med en frÄn 1985.. "Vintage"-ljudet dÀr bestÄr nog mest i att ljudkvaliteten Àr mycket lÀgre i den Àldre synten, samt att det inte finns massa inbyggda effekter. Den gamla "vintage"-synten lÄter TV-spel, den nya synten frÄn 2005 lÄter som en fÀrdig produktion bara du spelar första accordet. Inte sagt att det Àr bÀttre med den nya synten för det! lite flummigt,, men ÀndÄ Njae, 1985 lÀt det inte TV-spel, dÄ lÀt det FM-syntes och analoga baoow-basar. /Daniel
Rix Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Vintage handlar inte om bra eller dÄlig ljudkvalitet. Vintage betyger "klassisk, Àrevördig, typisk". Vad som sen klassas som vintage Àr subjektivt. Vissa saker, som en Les Paul '59 i en Marshall Super Lead '59, anses dock av de flesta vara vintage. Snackar vi vintage-viner sÄ syftar man pÄ klassiska ÄrgÄngsviner.
Light Head Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Nu kan jag inte pÄ rak arm beskriva hur ljudbilden ser ut, men till exempel en synt anno 2005 jÀmnförd med en frÄn 1985.. "Vintage"-ljudet dÀr bestÄr nog mest i att ljudkvaliteten Àr mycket lÀgre i den Àldre synten, samt att det inte finns massa inbyggda effekter. Den gamla "vintage"-synten lÄter TV-spel, den nya synten frÄn 2005 lÄter som en fÀrdig produktion bara du spelar första accordet. Inte sagt att det Àr bÀttre med den nya synten för det! lite flummigt,, men ÀndÄ Njae, 1985 lÀt det inte TV-spel, dÄ lÀt det FM-syntes och analoga baoow-basar. /Daniel Att det skall vara sÄ attans svÄrt att skriva ett inlÀgg utan att det finns 5 miljarder som vill kommentera inlÀgget snarare Àn att vara positivt kommunicerande. Ljudkvalitet,, TV-spel,, skit samma, men dÄtidens teknik medgav inte att man kunde fÄ samma komplexa ljud ut ur en och samma synt. Spelar ingen roll om det handlade om Pro5 eller DX7. à ngrade nÀstan redan innan jag svarade att jag gjorde ett försök.. :-(
Dark Of Light Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Vintage handlar inte om bra eller dĂ„lig ljudkvalitet. Vintage betyger "klassisk, Ă€revördig, typisk". Vad som sen klassas som vintage Ă€r subjektivt. Vissa saker, som en Les Paul '59 i en Marshall Super Lead '59, anses dock av de flesta vara vintage. Snackar vi vintage-viner sĂ„ syftar man pĂ„ klassiska Ă„rgĂ„ngsviner. Japp..! ... En del gör gĂ€llande att jag Ă€r vintage đ±đđ
frejan (oregistrerad) Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Tack för alla svar hittills..Jag inser att det verkar vara subjektivt detta, men att det Àr ett slags klassiskt ljud som menas. Ett ljud som man kan finna pÄ mÄnga Àldre inspelningar.
Light Head Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Tack för alla svar hittills..Jag inser att det verkar vara subjektivt detta, men att det Àr ett slags klassiskt ljud som menas. Ett ljud som man kan finna pÄ mÄnga Àldre inspelningar. Tror att, obs det Àr vad jag tror inte nÄgon fakta, jag tror i vilket fall att kreativiteten var viktigare förr för att hitta lösningar och spÀnnande ljud/ljudbild. Nu har nÄgon redan varit kreativ dÄ produkten konstruerades.
mornel Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Tack för alla svar hittills..Jag inser att det verkar vara subjektivt detta, men att det Àr ett slags klassiskt ljud som menas. Ett ljud som man kan finna pÄ mÄnga Àldre inspelningar. Tror att, obs det Àr vad jag tror inte nÄgon fakta, jag tror i vilket fall att kreativiteten var viktigare förr för att hitta lösningar och spÀnnande ljud/ljudbild. Nu har nÄgon redan varit kreativ dÄ produkten konstruerades. Alla instrument spelar inte upp en lÄt med en tangenttryckning. Jag tror inte att keativitet var viktigare förr Àn nu.
Florian le Sage Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Vintage Ă€r idag ett enormt missbrukat ord/begrepp,som fabrikörer och varumĂ€rken anvĂ€nder i sĂ€ljande syfte-en hype som inte har nĂ„gon legitimitet och som urholkar begreppet vintage Ă det grövsta! Som det nĂ€mndes hĂ€r i tidigare inlĂ€gg har vintage ingenting att göra med sĂ„ pass "fĂ€rska" saker som 80-talsprodukter etc-snarare kan man börja snacka vintage om grejor som Ă€r Ă„tminstone 50 Ă„r gamla och bakĂ„t-mĂ„nde de vara gitarrer eller inspelningar... Bojkotta och diskutera,har sett "vintage" pĂ„ produkter som Ă€r typ 3 Ă„r gamla-helsjukt och rent av vidrigt att sĂ„ pass obildade snorisar fĂ„r svĂ€nga sig med dessa begrepp ytan nĂ„gon som helst aning om vad de pratar om---hur skall detta sluta đ
Dark Of Light Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Tack för alla svar hittills..Jag inser att det verkar vara subjektivt detta, men att det Àr ett slags klassiskt ljud som menas. Ett ljud som man kan finna pÄ mÄnga Àldre inspelningar. Tror att, obs det Àr vad jag tror inte nÄgon fakta, jag tror i vilket fall att kreativiteten var viktigare förr för att hitta lösningar och spÀnnande ljud/ljudbild. Nu har nÄgon redan varit kreativ dÄ produkten konstruerades. Alla instrument spelar inte upp en lÄt med en tangenttryckning. Jag tror inte att keativitet var viktigare förr Àn nu. Jag tror inte han menade instrument nödvÀndigtvis. Utan just ljudbildens skapande. AlltsÄ allehanda effekter och ljudeffekter etc. Idag finns en hel del ljud samplade, förr fick man försöka att skapa de ljuden frÄn scratch med "primitivare" metoder. Dock sÄ Àr det ju givetvis sÄ att det fodras kreativitet Àven idag för att lyckas anvÀnda ljud och effekter pÄ rÀtt och smakfullt sÀtt.
Claes Holmerup Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 (redigerat) Vintage Ă€r idag ett enormt missbrukat ord/begrepp,som fabrikörer och varumĂ€rken anvĂ€nder i sĂ€ljande syfte-en hype som inte har nĂ„gon legitimitet och som urholkar begreppet vintage Ă det grövsta! Helt rĂ€tt. Ordet "vintage" Ă€r verkligen missbrukat och anvĂ€nds ofta om nya produkter som bara har en justerad eq-kurva dĂ€r diskanten Ă€r dĂ€mpad. "VĂ€rme" Ă€r ett annat missbrukat ord, som mellan raderna betyder kraftigare bas och överdriven distorsion. Det Ă€r hype, helt enkelt. De gamla prylarna som "alla" vill efterlikna, fick ju inte distorsion och sĂ€mre diskant för att det var planerat sĂ„, utan man byggde sjĂ€lvklart sĂ„ bra det gick att göra pĂ„ den tiden. Varför man tvunget ska titta tillbaks pĂ„ svunna tiders ljud och hoppas att musiken blir bĂ€ttre bara för att man har dessa brister i ljudet, Ă€r en frĂ„ga somliga kanske borde stĂ€lla sig... đ Redigerat 17 februari 2006 av Claes
hgus Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Vintage betyder skrapiga potar, brus och renoveringsbehov som ingen orkar fixa! đ Riktig vintage Ă€r som jag ser det i praktiken att grejer Ă€r analoga, vilket i min erfarenhet innebĂ€r att man gĂ„r ifrĂ„n "jack of all trades but master of none" och grejerna att ha en klar egen karaktĂ€r. Dessutom brukar det finnas en del Mojo... Exempelvis gör en digital delay sitt jobb, men en analog (dĂ„ menar jag BBD) kan överstyras, fĂ„s att oscillera och kan överraska pĂ„ andra spĂ€nnande sĂ€tt, dessutom kan det ofta hĂ€nda grejer nĂ€r man kör flera saker pĂ„ en gĂ„ng om de reagerar pĂ„ varandra. SĂ„ ska det förstĂ„s vara gammalt ocksĂ„, en tidig digital synt kan ju ocksĂ„ vara vintage pĂ„ sitt sĂ€tt. Uttrycket innehĂ„ller ju ett visst mĂ„tt av nĂ„gon sorts förĂ€dling via Ă„lder. Ny vintage? Visst, anvĂ€nder man germaniumtransistorer sĂ„ kan det vĂ€l vara giltigt... Annars kan vĂ€l "vintageljud" vara att exempelvis ett delay skĂ€r diskant pĂ„ varje eko, som ett analogdelay gör. Det kan jag gĂ„ med pĂ„. Rör skulle ju per min definition kunna kvalificera mycket som "vintageljud", men det Ă€r ju inte samma sak. Som Claes sĂ€ger sĂ„ Ă€r det ett vĂ€ldigt missbrukat uttryck idag, ungefĂ€r som klass A i förstĂ€rkare.
Katla (oregistrerad) Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Vintage för mig kan vara allt frĂ„n gamla synthar med trĂ€panel till Nintendo 8-bitars till Beatles ljudbild. đ„° Jag tror att det Ă€r vĂ€ldigt subjektivt vad man uppfattar som vintage dock. Det ligger ju ganska mycket nostalgi i det ordet ocksĂ„. Uttrycket Ă€r verkligen, som redan sagts, fruktansvĂ€rt missbrukat. Jag hĂ„ller inte med om att Nordlead Ă€r "vintage" som en annonsör menade i sin annons eller att Nintendo 64 Ă€r vintage eller retro (ett annat missbrukat ord).
Snow Brigade Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 (redigerat) Jag trodde Vintage innebar en hel del mer diskant (snarare Ă€n mindre). PĂ„ gamla skrĂ€piga inspelningar som ska illustrera Vintage sĂ„ Ă€r det ju i princip inte annat Ă€n diskant. đ Ăr det helt om bakfoten? đ Redigerat 17 februari 2006 av Snow Brigade
Lindeberg Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Att det skall vara sĂ„ attans svĂ„rt att skriva ett inlĂ€gg utan att det finns 5 miljarder som vill kommentera inlĂ€gget snarare Ă€n att vara positivt kommunicerande. HĂ„ller med, tĂ€nk att folk vill hĂ„lla pĂ„ och diskutera, pĂ„ ett diskussionsforum! Vet hut! đ Att en synt frĂ„n 1985 skulle hĂ„lla lĂ€gre kvalitet jĂ€mfört med en alldeles ny, och att detta skulle vara definitionen av vintage - det kan jag inte alls hĂ„lla med om! đ
hgus Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Snacka med de hĂ€r, sĂ„ blir moderna grejer mer vintage! đ Relicing
Neko Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Bojkotta och diskutera,har sett "vintage" pĂ„ produkter som Ă€r typ 3 Ă„r gamla-helsjukt och rent av vidrigt att sĂ„ pass obildade snorisar fĂ„r svĂ€nga sig med dessa begrepp ytan nĂ„gon som helst aning om vad de pratar om---hur skall detta sluta đ UngefĂ€r som nĂ€r Disney ett Ă„r efter att de slĂ€ppt en film pĂ„ bio, och den kommer pĂ„ DVD kallar den för klassiker. Brrrrr....
Snow Brigade Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Ă andra sidan kan man inte anklaga folk alltför mycket för att anvĂ€nda ett sanslöst vagt begrepp pĂ„ ett vĂ€ldigt mĂ„ngfacetterat sĂ€tt. Det Ă€r ju ganska oundvikligt. Ăven bland de som anser sig veta ovan sĂ„ finns det ju rĂ€tt ansenlig varians i kommentarerna. Ăh, vad fan. Skit i Vintage. Jag lovar och svĂ€r att aldrig mer sĂ€ga Vintage. Ingen vet vad det Ă€r och alla har fel och det blir inget vettigt sagt. đ Hur mĂ„nga Ă€r med?
oakleaf (oregistrerad) Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Jag trodde Vintage innebar en hel del mer diskant (snarare Ă€n mindre). PĂ„ gamla skrĂ€piga inspelningar som ska illustrera Vintage sĂ„ Ă€r det ju i princip inte annat Ă€n diskant. đ Ăr det helt om bakfoten? đ AlltsĂ„, jag trodde det var sĂ„ att med gamla analoga rullbandare sĂ„ blir det lĂ€tt "hiss" pĂ„ ljudet. AlltsĂ„ som högfrekventa sssssss som ligger över hela ljudbilden och Ă€r dĂ„ ivĂ€gen för diskanten i sjĂ€lva musiken. Vilken i sin tur upplevs som vĂ€ldigt störande och diskantigt. Eller Ă€r det kanske jag som fĂ„tt allt om bakfoten. đ
Snow Brigade Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Jag trodde Vintage innebar en hel del mer diskant (snarare Ă€n mindre). PĂ„ gamla skrĂ€piga inspelningar som ska illustrera Vintage sĂ„ Ă€r det ju i princip inte annat Ă€n diskant. đ Ăr det helt om bakfoten? đ AlltsĂ„, jag trodde det var sĂ„ att med gamla analoga rullbandare sĂ„ blir det lĂ€tt "hiss" pĂ„ ljudet. AlltsĂ„ som högfrekventa sssssss som ligger över hela ljudbilden och Ă€r dĂ„ ivĂ€gen för diskanten i sjĂ€lva musiken. Vilken i sin tur upplevs som vĂ€ldigt störande och diskantigt. Eller Ă€r det kanske jag som fĂ„tt allt om bakfoten. đ TyvĂ€rr kan jag inte diskutera detta för jag har lovat att aldrig mer sĂ€ga Vi... đ
oakleaf (oregistrerad) Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 TyvĂ€rr kan jag inte diskutera detta för jag har lovat att aldrig mer sĂ€ga Vi... đ Eh...ok đ
Snow Brigade Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 TyvĂ€rr kan jag inte diskutera detta för jag har lovat att aldrig mer sĂ€ga Vi... đ Eh...ok đ Tack för svaret dock. đ
hgus Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Men hallĂ„, gammalt Ă€r ju Ă€ndĂ„ vintage! Mina Electro Harmonix-pedaler frĂ„n sent 70-tal exempelvis Ă€r inget annat Ă€n vintage, liksom min rörrullbandare frĂ„n Revox. Kom iaf inte och sĂ€g att min Fender Musicmaster elgitarr frĂ„n 1957 inte Ă€r vintage. Jag gillar vintage. đ Mitt förslag Ă€r i sĂ„ fall att vi gör som de som Ă€r intresserade av veteranbilar, det finns en mycket strikt indelning med olika Ă„ldrar och namn, typ: Vintage = 1900 kallt, Throughbred = typ 1929-1935 osv osv Men ny vintage? Det Ă€r möjligtvis retro, om det inte Ă€r en exakt klon av nĂ„got gammalt, en germanium fuzz Ă€r svĂ„rt att kalla nĂ„got annat Ă€n vintage Ă€ven om den Ă€r ny, för den lĂ„ter, med objektiva mĂ„tt mĂ€tt, erbarmligt... ok?
Linus Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Som det nÀmndes hÀr i tidigare inlÀgg har vintage ingenting att göra med sÄ pass "fÀrska" saker som 80-talsprodukter etc-snarare kan man börja snacka vintage om grejor som Àr Ätminstone 50 Är gamla och bakÄt-mÄnde de vara gitarrer eller inspelningar...
Rix Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 en germanium fuzz Àr svÄrt att kalla nÄgot annat Àn vintage Àven om den Àr ny, för den lÄter, med objektiva mÄtt mÀtt, erbarmligt... E du go eller? LÄter ju helt underbart nÀr det bara sprutar ur fuzzen.. Hail hail Germanium!! Det extra fina Àr att alla germaniumtrissor Àr sÄ uselt bygda att varje pedal blir helt unik!
hgus Postat 18 februari 2006 Postat 18 februari 2006 (redigerat) en germanium fuzz Ă€r svĂ„rt att kalla nĂ„got annat Ă€n vintage Ă€ven om den Ă€r ny, för den lĂ„ter, med objektiva mĂ„tt mĂ€tt, erbarmligt... E du go eller? LĂ„ter ju helt underbart nĂ€r det bara sprutar ur fuzzen.. Hail hail Germanium!! Det extra fina Ă€r att alla germaniumtrissor Ă€r sĂ„ uselt bygda att varje pedal blir helt unik! Just det! En germaniumtrissa varierar vĂ€ldigt i gain, gainen blir en annan om man lĂ€gger fingret emot (temperaturkĂ€nsliga rackare), brusförhĂ„llandet i en fuzz Ă€r sĂ„dĂ€r, disten Ă€r sisĂ„dĂ€r 90% (minst!)... Objektivt sett alltsĂ„ erbarmliga, som sagt. Vintage... đ Men öronen gillar det! Ska bygga min andra "Fuzz Fejs"/ Fullton 69 inom kort, har grejerna hemma, men inte tiden. Redigerat 18 februari 2006 av hgus
musik (oregistrerad) Postat 18 februari 2006 Postat 18 februari 2006 Hej! SĂ„hĂ€r Ă€r det: Vintage Ă€r namnet pĂ„ en sak som Ă€r gammal. Vad som Ă€r gammalt Ă€r subjektivt. Normen bör vĂ€l Ă€ndĂ„ vara att saken Ă€r ett antal decennier gammal, helst runt ett halvt sekel skulle jag tippa. Vi talar alltsĂ„ om rĂ€tt gamla bilar, rĂ€tt gamla jeansmodeller, rĂ€tt gamla syntetisatorer och rĂ€tt gamla gitarrer. En original Fender Strata, ett par Ă€kta Lee Jeans, en Gibson Les Paul Standard, en tidig Moogsynth...en Jaguar E-Type... BĂ€ttre eller sĂ€mre ljud Ă€r en smaksak som inte har med begreppet vintage i sig att göra! đ :musik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.