Jump to content
Annons

Stämma gitarr i ackord


Mutto

Recommended Posts

Hej!

Jag försöker stämma om min akustiska gura för att underlätta för mig själv att få fram soundet jag vill ha.. men problemet är att mina skitsträngar går av hela tiden.

tonerna jag stämmer om till är (uppifrån) D A D A A D, men när G-strängen skall upp till ett A så brukar den ge upp. Kanske inte så konstigt eftersom mina strängar är av karaktären "köp trepack för hundra spänn på jam".

Finns det "extra elastiska" strängar för just detta ändamålet? Det är ju inte helt ovanligt att folk har gitarrer stämda i ackord så nån utväg borde det ju finnas.

Tillägas ska att jag inte är en riktig virtuos på gitarr, inte heller på att stämma. Jag kanske drar åt för hårt för snabbt? Jag har nu sabbat fyra g-strängar i mina försök, känns jäkligt onödigt faktiskt :rolleyes:😏

Min gitarr är en "fattigmansmartin(?)", dvs en Tanglewood TW28ST.

Tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter väldigt märkligt tycker jag då det bara rör sig om en helton upp... det borde t.o.m. billiga strängar fixa och jag har aldrig varit med om att strängar går av för att man stämmer upp dem en helton.

Kanske en dum fråga, men du har inte gitarren för högt stämd från början?

Annars är ju DADGAD en rätt vanlig stämning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stämmer min gitarr så nästan hela tiden, väldigt ofta iaf. En av mina favvo-stämmningar, och jag har också varit med om att G-strängen gått av. Men då har den varit rätt gammal och sliten.

Numera köper jag alltid Martin-strängar, tjocklek 012. Sen dess har det blivit ännu roligare att stämma! 😏

Varför man vill stämma så är ju för att skapa coola sound... Och den stämmningen ger verkligen ett skönt sound.

Om ni vill ha ett tips på en låt i just den stämmningen (om än ett halvt tonsteg ner) så kan jag rekommendera the Goo Goo Dolls - "Black Balloon" från plattan "Dizzy Up The Girl".

Så Mutto, köp lite dyrare strängar så ska det ordna sig... Jag har heller ingen fantastisk gitarr.

Sen får man inte vara brutal heller, man får vrida upp den försiktigt.

När jag stämmer upp B-strängen till D, till exempel, så gör jag det jättesakta. 😆

Redigerat av osiris
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaren!

jo jag hade ju guran stämd i D A D G A D först, men kom sen på att om jag stämmer upp G till ännu ett A låter det ballare och är mer skonsamt för fingrarna som jag spelar. Det funkade först hur bra som heslt med mina äldre strängar (som var av högre kvalite) men efter ett par stämmningar fram och tillbaka gick G av.. sen började min högförbrukning av G-strängar =)

och nej jag vet att det inte blir treklang.. men so? 😄 det låter ballt och det funkar.

ja goo goo dolls brukar ju stämma om, både på 'dizzy up the girl' och på plattan innan (kommer inte ihåg vad den heter) kan man höra flera låtar stämda såhär. blir en skön klang i ackorden, dessutom blir ju tonerna i varje ackord lite speciella eftersom man ofta spelar med en eller ett par strängar lösa i varje ackord, så samma toner hänger sig kvar.. ja svårt att förklara med rätt ord för mig som är musikteoretiskt efterbliven, men testa vetja! 😆

ska testa martinsträngar, tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spelar såpass mycket med en stämning bör du faktiskt räkna ut vad för sorts strängar du ska ha på de olika tonerna. Kör helst inte standard strängat om du nu kör 012 uppåt för då kommer vissa toner att vara extra hårt spända medans andra inte är det såsom låga D samt höga D tex.

Jag spelar också med alternativa tunings som det så vackert heter. Ta dig tid till att kolla stämningarna och testa dig fram med olika strängar!

Generellt brukar de väl säga att om du har en gitarr i standard stämning EADGBe med 011 och stämmer ner den ett halvt tonläge till Eb så får strängarna sin funktion som 010.

Självklart så är det inte så precist tänkt men det kanske ger dig ett hum om hur du ska stränga om gitarren nästa gång 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hållit på med andra sätt att stämma. Men ibland hört gitarrister som använder det och det kan låta riktigt bra. Fast jag vet egentligen inte "vad som är bra" med det. Vad är det man uppnår? En annan klang fast man "tar samma ackord" på ett nytt sätt, eller spelar man harmonierna på ett annat sätt? Vad är vitsen? Går det att förklara skulle det vara intressant att få en inblick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hållit på med andra sätt att stämma. Men ibland hört gitarrister som använder det och det kan låta riktigt bra. Fast jag vet egentligen inte "vad som är bra" med det. Vad är det man uppnår? En annan klang fast man "tar samma ackord" på ett nytt sätt, eller spelar man harmonierna på ett annat sätt? Vad är vitsen? Går det att förklara skulle det vara intressant att få en inblick.

Några fördelar (Osiris kan säkert fylla på):

1. Man kommer åt voicings som är svåra eller omöjliga att ta med traditionell stämning. Det ger ett annorlunda sound.

2. Bordunsträngar. Toner som ligger kvar över ackordbyten ger också ett speciellt sound i en låt.

3. Enkelt att spela. Stämmer du i öppna ackord räcker det med att lägga ett finger tvärs över för att transponera och byta ackord. Joni Mitchell har sagt i en intervju att detta är anledningen till att hon stämde om sina gitarrer hela tiden. Hon tyckte det var svårt att lära sig de traditionella ackorden. Sen blev det hennes sound.

4. Outforskat område. Du måste experimentera fram klanger med örat, och kör inte fast i gamla "hjulspår" eller grepp som du alltid annars använder. Detta kan stimulera fram nya idéer.

Jag lattjar ganska mycket med stämningar nu med min nya Variax-gitarr och programmet Variax Workbench. Skoj att spela med olika stämningar utan att vrida på en enda stämskruv.

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hållit på med andra sätt att stämma. Men ibland hört gitarrister som använder det och det kan låta riktigt bra. Fast jag vet egentligen inte "vad som är bra" med det. Vad är det man uppnår? En annan klang fast man "tar samma ackord" på ett nytt sätt, eller spelar man harmonierna på ett annat sätt? Vad är vitsen? Går det att förklara skulle det vara intressant att få en inblick.

Några fördelar (Osiris kan säkert fylla på):

1. Man kommer åt voicings som är svåra eller omöjliga att ta med traditionell stämning. Det ger ett annorlunda sound.

2. Bordunsträngar. Toner som ligger kvar över ackordbyten ger också ett speciellt sound i en låt.

3. Enkelt att spela. Stämmer du i öppna ackord räcker det med att lägga ett finger tvärs över för att transponera och byta ackord. Joni Mitchell har sagt i en intervju att detta är anledningen till att hon stämde om sina gitarrer hela tiden. Hon tyckte det var svårt att lära sig de traditionella ackorden. Sen blev det hennes sound.

4. Outforskat område. Du måste experimentera fram klanger med örat, och kör inte fast i gamla "hjulspår" eller grepp som du alltid annars använder. Detta kan stimulera fram nya idéer.

Jag lattjar ganska mycket med stämningar nu med min nya Variax-gitarr och programmet Variax Workbench. Skoj att spela med olika stämningar utan att vrida på en enda stämskruv.

Inte minst punkt 4. låter väldigt vettigt. Visst fastnar man (jag) i invända mönster och gamla favoritvändningar. Mmm. får nog börja testa detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hållit på med andra sätt att stämma. Men ibland hört gitarrister som använder det och det kan låta riktigt bra. Fast jag vet egentligen inte "vad som är bra" med det. Vad är det man uppnår? En annan klang fast man "tar samma ackord" på ett nytt sätt, eller spelar man harmonierna på ett annat sätt? Vad är vitsen? Går det att förklara skulle det vara intressant att få en inblick.

Vitsen är att det blir ett nytt ballare sound och dessutom lättare att spela 😄

Jag stämmer oftast om och spelar kvinter och kvintoktaver på de tre mörkaste strängarna och låter de tre tunnaste ringa fritt hela tiden.

Här är ett exempel på när jag spelar i stämmningen DADADD

http://s8.yousendit.com/d.aspx?id=0VPNSG6MSA1I0JKTZMVVWAXY0]Länk[/url]

Redigerat av osiris
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hållit på med andra sätt att stämma. Men ibland hört gitarrister som använder det och det kan låta riktigt bra. Fast jag vet egentligen inte "vad som är bra" med det. Vad är det man uppnår? En annan klang fast man "tar samma ackord" på ett nytt sätt, eller spelar man harmonierna på ett annat sätt? Vad är vitsen? Går det att förklara skulle det vara intressant att få en inblick.

Vitsen är att det blir ett nytt ballare sound och dessutom lättare att spela 😄

Jag stämmer oftast om och spelar kvinter och kvintoktaver på de tre mörkaste strängarna och låter de tre tunnaste ringa fritt hela tiden.

Här är ett exempel på när jag spelar i stämmningen DADADD

http://s8.yousendit.com/d.aspx?id=0VPNSG6MSA1I0JKTZMVVWAXY0]Länk[/url]

Jag gissar att det är en gitarr. Fast det låter som två gitarrister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stämmer oftast om och spelar kvinter och kvintoktaver på de tre mörkaste strängarna och låter de tre tunnaste ringa fritt hela tiden.
precis så gör jag med, och ifall jag vill få in lite variation (om ja t ex ska spela in en hel låt) så dubbar jag och gör pålägg med t ex bara de fyra understa strängarna..
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hållit på med andra sätt att stämma. Men ibland hört gitarrister som använder det och det kan låta riktigt bra. Fast jag vet egentligen inte "vad som är bra" med det. Vad är det man uppnår? En annan klang fast man "tar samma ackord" på ett nytt sätt, eller spelar man harmonierna på ett annat sätt? Vad är vitsen? Går det att förklara skulle det vara intressant att få en inblick.

Vitsen är att det blir ett nytt ballare sound och dessutom lättare att spela 😄

Jag stämmer oftast om och spelar kvinter och kvintoktaver på de tre mörkaste strängarna och låter de tre tunnaste ringa fritt hela tiden.

Här är ett exempel på när jag spelar i stämmningen DADADD

http://s8.yousendit.com/d.aspx?id=0VPNSG6MSA1I0JKTZMVVWAXY0]Länk[/url]

Jag gissar att det är en gitarr. Fast det låter som två gitarrister.

Den är dubbad... tog den från ett projekt jag håller på med bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det finns inget som säger att man måste stämma UPP gitarren heller. Prova att stämma ned den istället. Det är coolt! Kanske därför som jag tycker att Gibson Baritone är en fräck gitarr och heller aldrig kan förstå varför såna där klykor används titt och tätt (da castos eller vad de heter)... Jag sjunger helst inte hela låtar i de extrema tonlägen som då krävs.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hållit på med andra sätt att stämma. Men ibland hört gitarrister som använder det och det kan låta riktigt bra. Fast jag vet egentligen inte "vad som är bra" med det. Vad är det man uppnår? En annan klang fast man "tar samma ackord" på ett nytt sätt, eller spelar man harmonierna på ett annat sätt? Vad är vitsen? Går det att förklara skulle det vara intressant att få en inblick.

Vitsen är att det blir ett nytt ballare sound och dessutom lättare att spela 😛

Jag stämmer oftast om och spelar kvinter och kvintoktaver på de tre mörkaste strängarna och låter de tre tunnaste ringa fritt hela tiden.

Här är ett exempel på när jag spelar i stämmningen DADADD

http://s8.yousendit.com/d.aspx?id=0VPNSG6MSA1I0JKTZMVVWAXY0]Länk[/url]

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hållit på med andra sätt att stämma. Men ibland hört gitarrister som använder det och det kan låta riktigt bra. Fast jag vet egentligen inte "vad som är bra" med det. Vad är det man uppnår? En annan klang fast man "tar samma ackord" på ett nytt sätt, eller spelar man harmonierna på ett annat sätt? Vad är vitsen? Går det att förklara skulle det vara intressant att få en inblick.

Vitsen är att det blir ett nytt ballare sound och dessutom lättare att spela :rolleyes:

Jag stämmer oftast om och spelar kvinter och kvintoktaver på de tre mörkaste strängarna och låter de tre tunnaste ringa fritt hela tiden.

Här är ett exempel på när jag spelar i stämmningen DADADD

Spelar du och alla andra också för den delen vanliga ackord med annan stämning eller måste man så att säga anpassa ackorden mera genom att hitta på ackord som låter som ett visst ackord. Dvs... om jag stämmer om min gitarr enligt någon av de sätt ni skriver här, kommer jag om jag tar ett ackord, ex. D fortfarande låta som ett D fast med en annan klang eller blir det nåt helt annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...