Jump to content
Annons

Impedans


Stolle

Recommended Posts

Hej hej kära vänner!

En sak jag aldrig blir klok på är det här med impedans på mikrofoner och mickpreamps.

Om jag har förstått det hela rätt så är det viktigt att matcha mellan mick och preamp. Det påverkar tydligen hur det låter.

Det verkar dock vara väldigt svårt att få fram informationen om detta.

Jag har en Bluebird mick från B.L.U.E. och om jag fattar infobladet som medföljer så har de mätt distorsion vid 2.5kOhm.

Betyder det att det är viktigt att jag hittar en preamp som har samma värde på ingången?

Om detta är så himmla viktigt, varför skylltar inte mickrofon och preamp tillverkare med detta tydligare.

Tillexempel en Studio Projects VTB1 har om jag förstår det hela 300ohm ingång och skulle inte ge ett bra resultat ihop med min Blue mick.

Någon kommer säkert att säga att det är en smaksak hur det låter, men borde inte micken låta bäst i det motståndet som den var tänkt att användas.

För att sammanfatta...

Hur viktigt är det att matcha Ohm-talet och hur ser man vad som är rätt på lättast sätt?

Må väl/

Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Grunkorna har oftast en referensimpedans, och ett "impedansfönster" inom vilkas ramar t.ex micken och preampen bör ligga.

Hur det egentligen funkar vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade följande info på Summit audio's hemsida.

Choosing the right mic input impedance: Inside the manual is a basic list of microphones and their corresponding output impedance. Generally, mics are looking for AT LEAST four time their output impedance value. In general, turn the impedance control all the way up to 10k Ohms to start with and turn the impedance down to get the sound you desire or for an effect. You can get a lot of different tones with some microphones this way. Some microphones are impervious to the preamp's impedance; check their manual for details.

Verkar fortfarande konstigt att inte vikten av rätt impedans anges tydligare på mickar och preamps.

Om ovanstående info stämmer så skulle det alltså inte vara speciellt bra för mig att köpa Studio projects preamp till min Blue mick.

Någon annan som vet mer om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskussioner om impedans har en tendens att starta en förståsigpåardebatt av samma dignitet och urarta till samma argument nivå som pc/mac eller rör/digital debatter så man passar sig för att påstå saker. Jag har också haft samma funeringar försökt forska i detta men inte lyckats få någon definitiv klarhet men har dragit mina egna slutsatser. Vad jag har förstått så hänger impedansmatchningen kvar som begrepp från tiden då allt var rördrivet och trafo balanserat. Dessa kopplingar kräver impedansmatcning för att jobba optimalt och ska därför vara tydligt specificerade. När det gäller transistor kopplingar är de inte lika känsliga men kan ge olika ljud med olika impedanskonfigurationer, o vi snackar mic => micpreamp, så det är som summit audio påstår, har du en preamp med möjlighet att anpassa ingångsimpedansen så experimentera och använd den inställning du gillar bäst för respektive mic. Få se om nån sågar mig totalt nu. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen totalsågning, nej... 😄

Det är nog egentligen bara micar med transformatorutgång som kan påverkas ljudmässigt av inimpedansen på preampen. För övriga spelar det ingen roll.

Jag testade det någon gång - och märkte att en TLM103 (som ju inte har transformatorutgång) inte påverkades ett dugg, medan en annan (kommer dock inte ihåg vilken...) påverkades en del av ändrad inimpedans...

Det är inte något som tilhör det förgångna, eftersom båda typerna finns fortfarande...

Link to comment
Dela på andra sajter

OM jag får tycka är det rätt mycket överkurs att fundera över impedans på mickar o mickförstärkare. Moderna mickar är gjorda för att fungera riktigt bra ihop med fantom-matning. Och i stort sett alla mikförstärkare är gjorda för att fungera som bäst ihop med mickar gjorda för fantommatning.

Ändå låter det olika.

Det är alltså ingen större ide att läsa data om impedanser och sånt och tro att det spelar någon roll (i normalfallet). De flesta mickar har idag dessutom transistor-utgång utan transformator och de är rejält okänsliga för impedansen.

Lyssna istället på micken ihop med mikförstärkaren och bestäm dig om du tycker om ljudet - hur det låter är i väldigt liten grad beroende på imdedansen.

Det finns några undantag som kan vara bra att fundera över. Undantagen bygger på att vissa mickar är känsliga för impedansen. "Fel" impedans får dem att fungera sämre, men kanske låta mycket bättre. En liknelse kan vara distortion som effekt på en gitarr. Det mäter mycket sämre, men det var just det ljudet vi var ute efter. (Fast det är inte riktigt samma typ av distortion).

Men även då, när du tar en riktigt känslig mick och kör med helt fel (eller rätt) impedans så spelar det liten roll. Det är som den sista centimetern kanske för höjdhopparen som skall över 2:08. De andra 207 centimetrarna måste finnas först för att det skall vara nån större ide att fundera över det.

Nå, mina tankar.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Bluebird mick från B.L.U.E. och om jag fattar infobladet som medföljer så har de mätt distorsion vid 2.5kOhm.

Tillexempel en Studio Projects VTB1 har om jag förstår det hela 300ohm ingång och skulle inte ge ett bra resultat ihop med min Blue mick.

2,5 k är ett ganska typiskt värde för en mickstärkare med fantom-matning vilket väl Bluebird kräver.

VTB1 är mer som en effetktbox ändå, antingen gillar du effekten eller inte. Det har inte med impedansen att göra.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju lägre impedans, desto mer kan det påverka ljudet, eftersom lägre in-impedans belastar mikrofonen hårdare. Som Gunnar säger, så är det dock oftast inget man behöver fundera så väldigt mycket på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...