Jump to content
Annons

Antal hårddiskar?


BaldByChoice

Recommended Posts

Jag håller på att sätta ihop en studiodator och kom att undra över nödvändigt antal hårddiskar. Är det nödvändigt med 3 st eller klarar jag mig med 2?

Jag kommer köra bl.a. dfh Superior (för triggning och komponerande) och eventuellt andra mjukvarusynthar. Det jag tänkte från början var att ha en mindre HD (80-120GB) till Windows, en stor HD (250-300GB) för samplingsbibliotek samt en tredje (120-160GB) att spela in på.

Skulle det funka att spela in på samma disk som Windows ligger på och bara ha en extra disk för mjukvarusyntharna? Nu kostar ju inte hårddiskar en hel förmögenhet, jag bara tänker högt... 😕

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...och jag är den där galningen som kör med 4 diskar; En till systemet, en till audio och ett Raid0-system med två diskar för samplingsbiblioteken (och så en femte som extern backupdisk, men den räknas väl inte...? 😆 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Singer (oregistrerad)

Och själv kör jag med endast en 300gigare till allt! Men den datorn är endast för musik och Windows är så bantat att tar jag bort mer finns bara skalet kvar, hehehe.

Funkar utmärkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

Jag kör med en Systemdisk och en extern Firewire till ljud & Musik. Detta funkar klockrent för mig. FW disken är ju bra att kunna plocka med sig om man vill föra över stora filer eller hela projekt till en annan dator.

Kan bara ge ett tips att se till och ha bra kylning/fläktar på hårddiskarna så att de inte blir för varma. Speciellt de interna och om man har flera på varandra. Har haft några mekaniska krashar genom åren och undrat varför men nu med bra kylning så har det tuffat på bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

använder just nu en intern hd 250g som jag partitionerat, en för os ca 15-20g resten till annat. (har köpt en hd till som ej är installerad än)

Samt skulle detta ej räcka har jag även en usb hd 250g(men denna använder jag endast för filöverföring).

Räcker för mig o blir över...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Köp hur många du köper, men absolut inte nån 80GB. En 80GB skifva kostar ju fan lika mycket som en 200GB. Ny skiva = ny teknologi = snabb och säker.

Edit pga. polit..språkbyrån:

"Köp (nu) hur(u) många du (sen än) köper, men"...

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör 2 sata-diskar till musiken och en "vanlig disk" till operativet och en part på den för backup. Men nu har det börjat strula så det är endast operativ disken och backup part. som hittas av windows så nu kör jag allt på en disk ,huuu.

Prestandamässigt märker jag ingen skilnad då jag enbart spelar in sång ca 10 spår/låt+ett stereospår till bakgrunden, men det känns något riskigt och ha allt på en disk. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...