Jump to content
Annons

Mik till Basen

bobbybrun (oregistrerad)

Recommended Posts

bobbybrun (oregistrerad)
Postat

Tja!

TÀnkte höra vilken mik jag behöver för att ta upp basen pÄ ett snyggt sÀtt...?

Annons
Postat

det beror ju lite pÄ vad du vill ha för sound.

Ett tips Àr att bÄde micka och anvÀnda en line-box. med line-boxen sÄ fÄr du, lite beroende pÄ vilken box du anvÀnder, ett ofÀrgat ljud som fÄr med de lÄga frekvenserna som kan va svÄra att fÄnga med mick.

DÄ kan du anvÀnda en mick som ger lite mer karaktÀr till ljudet och mixa signalerna. Kanske en sennheiser 421 eller en shure sm 57.

Om du bara mickar sÄ skulle jag rekommendera att anvÀnda en baskagge mick - typ akg 112 eller shure beta52. dÄ fÄr du med det lÀgre tonerna ocksÄ.

lycka till

Postat
jag skulle nog satsa pÄ en dynamisk mick som tÄl lite mer tryck. Det kan bli svÄrt att fÄ nÀrhet med B1 eftersom den kan dista om man ska nÀrmicka förstÀrkare.

😉 har du hört talas om PAD??? dessutom:

B1 tĂ„l jĂ€vligt höga ljudtryck sĂ„ det Ă€r liksom inget skĂ€l...stoppa den i en baskagge eller vad som helst-sĂ„ lĂ€nge man anpassar nivĂ„erna (men det trodde jag var basic) 🙂

Postat (redigerat)
jag skulle nog satsa pÄ en dynamisk mick som tÄl lite mer tryck. Det kan bli svÄrt att fÄ nÀrhet med B1 eftersom den kan dista om man ska nÀrmicka förstÀrkare.

De flesta moderna micar tÄl hiskliga ljudtryck, sÄ det Àr nog ingen risk alls.

Vad som dĂ€remot lĂ€tt kan hĂ€nda, Ă€r att preampen klipper nĂ€r det kommer in för hög signal (vilket Ă€r lĂ€tt hĂ€nt om man mickar upp en stĂ€rkare). PĂ„ vissa mixrar ser man inte pĂ„ Peak-LED:en att det klipper, eftersom konstruktionen Ă€r dumt gjord - och ofta sitter det ett första förstĂ€rkarsteg FÖRE bĂ„de Pad och Gain i mixern/preampen - och detta första steg har dĂ„ förstĂ„s inget skydd alls om man inte anvĂ€nder Pad pĂ„ micen, eller har en extern Pad.

Detta problem slipper man förstÄs ifrÄn med en dynamisk mic, eftersom de har lÀgre output Àn kondensatormicarna, men det Àr alltsÄ i normalfallet inte micen som klipper om det blir dist med en kondensatormic...

Redigerat av Claes
Postat
har du hört talas om PAD??? dessutom:

B1 tÄl jÀvligt höga ljudtryck sÄ det Àr liksom inget skÀl...stoppa den i en baskagge eller vad som helst-sÄ lÀnge man anpassar nivÄerna (men det trodde jag var basic) 

andas 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.