Jump to content
Annons

Mik till Basen

bobbybrun (oregistrerad)

Recommended Posts

bobbybrun (oregistrerad)
Postat

Tja!

Tänkte höra vilken mik jag behöver för att ta upp basen på ett snyggt sätt...?

Annons
Postat

det beror ju lite på vad du vill ha för sound.

Ett tips är att både micka och använda en line-box. med line-boxen så får du, lite beroende på vilken box du använder, ett ofärgat ljud som får med de låga frekvenserna som kan va svåra att fånga med mick.

Då kan du använda en mick som ger lite mer karaktär till ljudet och mixa signalerna. Kanske en sennheiser 421 eller en shure sm 57.

Om du bara mickar så skulle jag rekommendera att använda en baskagge mick - typ akg 112 eller shure beta52. då får du med det lägre tonerna också.

lycka till

Postat
jag skulle nog satsa på en dynamisk mick som tål lite mer tryck. Det kan bli svårt att få närhet med B1 eftersom den kan dista om man ska närmicka förstärkare.

😉 har du hört talas om PAD??? dessutom:

B1 tål jävligt höga ljudtryck så det är liksom inget skäl...stoppa den i en baskagge eller vad som helst-så länge man anpassar nivåerna (men det trodde jag var basic) 🙂

Postat (redigerat)
jag skulle nog satsa på en dynamisk mick som tål lite mer tryck. Det kan bli svårt att få närhet med B1 eftersom den kan dista om man ska närmicka förstärkare.

De flesta moderna micar tål hiskliga ljudtryck, så det är nog ingen risk alls.

Vad som däremot lätt kan hända, är att preampen klipper när det kommer in för hög signal (vilket är lätt hänt om man mickar upp en stärkare). På vissa mixrar ser man inte på Peak-LED:en att det klipper, eftersom konstruktionen är dumt gjord - och ofta sitter det ett första förstärkarsteg FÖRE både Pad och Gain i mixern/preampen - och detta första steg har då förstås inget skydd alls om man inte använder Pad på micen, eller har en extern Pad.

Detta problem slipper man förstås ifrån med en dynamisk mic, eftersom de har lägre output än kondensatormicarna, men det är alltså i normalfallet inte micen som klipper om det blir dist med en kondensatormic...

Redigerat av Claes
Postat
har du hört talas om PAD??? dessutom:

B1 tål jävligt höga ljudtryck så det är liksom inget skäl...stoppa den i en baskagge eller vad som helst-så länge man anpassar nivåerna (men det trodde jag var basic) 

andas 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.