Jump to content
Annons

Nedstämt?


bengan_gbg

Recommended Posts

Tjenahej!

Började fundera lite efter att ha hört Mobergs senaste låt där han stämmer ned basen.

Jag meckar ju lite hårdrock här hemma men har alltid haft allt "standardstämt" - får dock inte till "tyngden" riktigt tycker jag och börja fundera på att stämma ned en bit. Vad är "standard" för sådana tilltag? Ett steg, två steg, ett halvt, 2½???

Skulle det räcka med att stämma ned basen kanske???

Vad tycker ni?? Jag har absolut ingen aning nämligen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ibland kört med att stämma ner bara ett halvt eller ett steg (alltså F eller F#). Men även att köra E-strängen (översta) som D. Det är så långt mitt experimenterande har sträckt sig... men man kan ju iofs stämma om gitarren till ett ackord, för slidespel etc. Just nu testar jag basstämingen HEAD som någon annan skrev om i en annan tråd. Knepigare än jag trodde att få det till låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arin (oregistrerad)

Orginal är det jag tycker bäst om. Annars så är ju E ner till D väldigt skönt lite groove grej på det skulle jag säga. något man ofta glömmer är att man kan få skönt ljud igenom att stämma upp också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drop-D är ju otroligt klassiskt och ger oftast tillräcklig tyngd (samt att det är lättare att göra cooola lite nu-metal riff med drop-D än om man stämmer ner alla strängarna)

Sen är ju frågan vad du vill spela .. lite skillnad på AC/DC-hårdrock och Slipknot-hårdrock 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eb funkar ju bra eller drop-D, gitarren stämd i "vanlig" stämmning men mörka E strängen ner till ett D, så kan du köra powerackord på de två översta genom att bara trycka ner samma ställe. Jag tycker att det brukar va ganska lätt och göra stoner-riff när man kör i drop-D. Har några polare som kör i D och det låter ju okej, men jag antar att man måste köpa lite tjockare strängar då, annars blir det ju lätt ett riktigt fladder. Eller så få man vänja sig.

Annars är väl bara sjusträngat att rekommendera. Jag har en skruttig 6-strängad Ibanez till alla min vanliga rocklåtar och en sjusträngad Ibanez till mina tyngre låtar.

Hittade några sidor med olika sätta att stämma gitarrer:

Bastubakgrund

Lite mer bastu

*edit* tjofaderittan

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Drop-D är ju otroligt klassiskt och ger oftast tillräcklig tyngd (samt att det är lättare att göra cooola lite nu-metal riff med drop-D än om man stämmer ner alla strängarna)

Sen är ju frågan vad du vill spela .. lite skillnad på AC/DC-hårdrock och Slipknot-hårdrock  😛

Ja, drop-d är skitcoolt men som sagt, vad spelar du för hårdrock?

Opeth, t ex kör med en vanlig e-stämning och det låter ju grymt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drop D är fullt tillräckligt för att få bra tyngd i musiken, eller D-stämning för den delen om man nu vill stämma ner. Om man ska stämma ner längre än D-stämning eller D-drop bör man använda lite tjockare strängar för att bibehålla tonen. 😄

Jag har för tillfället en gura stämd i vanlig E-stämning med 009 strängar och en i C-drop med 010 strängar. Vill stämma längre ner än C gör man nog klokast i att köpa sig en 7-strängad gura. 😆

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

OK - tackar för tipsen. Just nu gör jag väl inte mer hårdrock än att jag sitter o försöker koka ihop ngn låt eller två - är väl 80-talsskadad så det förslår men gillar ju typ In Flames och Soilwork och sånt med.....det blir som det blir. Tycker jag saknar "tyngd" men vi får se var det barkar iväg åt. Tack för input.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drop D är fullt tillräckligt för att få bra tyngd i musiken, eller D-stämning för den delen om man nu vill stämma ner. Om man ska stämma ner längre än D-stämning eller D-drop bör man använda lite tjockare strängar för att bibehålla tonen.

Jag har för tillfället en gura stämd i vanlig E-stämning med 009 strängar och en i C-drop med 010 strängar. Vill stämma längre ner än C gör man nog klokast i att köpa sig en 7-strängad gura. 

Mvh / djonas

Eller en barytone

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är "standard" för sådana tilltag?

Skulle det räcka med att stämma ned basen kanske???

Basen ska ju stå för botten och tyngden...det är ju den som bär hela låten. Men stämningen bestäms ju av melodislinga, sångarens/sångerskans kapacitet eller vad instrumenten mäktar med osv...

M a o ....no rules... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellpig; Kör du med strängset för femsträngat då eller har du bara stämt ned?

Bara stämt ner...

Köp en extra fet H-sträng, och "flytta upp" de andra tre, så du får G-strängen över. Ja du hajjar.

Det finns risk för att man åker på en om-intonering dock, och intonera ska man visst helst göra med splirrans strängar... men för experimenterandets skull, så räcker det ju att byta en. Känn på det liksom, utan att köpa ett helt set.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Wheels (oregistrerad)

Spelar hårdrauk!!! 😄

Stämmer ALLTID ner live för bättre "schvung och stomp"

Kör ett band ner på alla...

I studio därimot kan det variera beroende på låt typ och hur sången ligger i melodin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går också ner ett hack på alla strängar, E blir Eb. Använder 0.11-strängsats, får så jädra mycket bättre ton med det. Trögspelat? Man vänjer sig på ett par dagar, sedan känns 0.10 sladdrigt! Glöm bara inte Vallhagens råd om att intonera om, gäller om Du tänker köra nedstämt fortsättningsvis och gäller också om Du byter strängtjocklek. Avslöjas, om inte annat, när Du skall spela in. Det blir problem med stämningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenahej!

Började fundera lite efter att ha hört Mobergs senaste låt där han stämmer ned basen.

Jag meckar ju lite hårdrock här hemma men har alltid haft allt "standardstämt" - får dock inte till "tyngden" riktigt tycker jag och börja fundera på att stämma ned en bit. Vad är "standard" för sådana tilltag? Ett steg, två steg, ett halvt, 2½???

Skulle det räcka med att stämma ned basen kanske???

Vad tycker ni?? Jag har absolut ingen aning nämligen....

jag kör med tjocka strängar. typ 012-063 eller vad det är. och sen så stämmer jag ner 1½ och droppar översta. då får man en ryslig tyngd. men sen så strävar jag mer efter doom/stoner soundet.

jag tycker att basen ska vara stämd som gitarrerna. jag har hört att gitarrer fungerar bäst i en Eb stämning. så om jag inte kör 1½ så kör jag minst ½ ned till Eb.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

jag har hört att gitarrer fungerar bäst i en Eb stämning.

...

Intressant. Är det så? Jag antar att du menar kring klang osv. Kan du utveckla? Eller nån annan?

Själv har jag aldrig stämt i nåt annat än "som vanligt" på guran (mest av slöhet kanske), däremot har jag (se ovan t.ex.) gjort annorlunda på basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har lite olika stämningar på mina gitarrer:

Ed (halv ner) eller drop-D är de vanliga men jag kör ochså hela nerstämd i D, C eller B, gillar man drop-D soundet men vill ha de hårdare så kan man stäma ner allt till D och dropa D (E strängen) till C

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är onödigt att stämma ner annat än om man vill lira med på skivan till vissa artister. Tyngden i en låt handlar för mig inte om hur låga toner man kan ta, det handlar om själva riffen i sig och ackorden bakom. Opeth exempelvis, ett death metal-band, kör allting stämt på normalt vis. Och jag tycker dom är rätt tunga. Till skillnad mot Kiss eller Hammerfall, som kör nedstämt, och dom är knappast tyngre än Opeth, eller hur? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...