Jump to content
Annons

Ska man lägga ut på nätet?


Richie76

Recommended Posts

Hello boyz!

Tänkte bara höra hur det ligger till, såhär på fredagskvällen.. 🙂 Om man spelar in material och lägger ut på typ en hemsida kan det då få negativa följder? Om exempelvis man i framtiden skulle försöka få ett förlag (eller nåt i den stilen) att ge ut något, kan de då ha något att invända mot att hela låtar legat ute på nätet och att de därför inte kan tjäna några direkta pengar på dessa? Eller förstår de att om de släpper något ligger det strax uppe på DC++ eller Piratebay ändå? Ska man lägga upp typ halva låtar då, fast det vill ju å andra sidan ingen normal person lyssna på.. 😄

Nån som har koll eller en åsikt? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok Richie 😉 ..du har just så här sent på fredagskvällen beskrivit skivbranschens problem. 😉..ingen vill betala för musik..de minskar i antal iaf ..du får nog ställa upp i en dokusåpa..då kanske de tar in dig trots allt..o fjortisarna vill köpa din cd för att få titta på lite bilder av dig.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också tänkt på det här. Logiskt sätt så borde ju skivbolag inte vara så glada att låtar redan har legat uppe på nätet. Men ändå så måste man ju få spela upp sina egna låtar. Det är ju ändå en själv som "äger" rätten på låten hittils. Men aa det är ett ämne som kan diskuteras länge.

Skulle vara kul att höra någon som är insatt i ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktiga syntar har träpanel på sidorna...

..o ja..visst avr det bättre förr i tiden.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Richie 😉 ..du har just så här sent på fredagskvällen beskrivit skivbranschens problem. 😉..ingen vill betala för musik..de minskar i antal iaf ..du får nog ställa upp i en dokusåpa..då kanske de tar in dig trots allt..o fjortisarna vill köpa din cd för att få titta på lite bilder av dig.. 😉

Kanske lets dance skulle funka!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Richie 😉 ..du har just så här sent på fredagskvällen beskrivit skivbranschens problem. 😉..ingen vill betala för musik..de minskar i antal iaf ..du får nog ställa upp i en dokusåpa..då kanske de tar in dig trots allt..o fjortisarna vill köpa din cd för att få titta på lite bilder av dig.. 😄

Kanske lets dance skulle funka!! 😄

Nja tror du verkligen det...öh vad menar du förresten 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Richie 😉 ..du har just så här sent på fredagskvällen beskrivit skivbranschens problem. 😄..ingen vill betala för musik..de minskar i antal iaf ..du får nog ställa upp i en dokusåpa..då kanske de tar in dig trots allt..o fjortisarna vill köpa din cd för att få titta på lite bilder av dig.. 😄

Kanske lets dance skulle funka!! 😄

Nja tror du verkligen det...öh vad menar du förresten 😉

Jag menar att jag och Peppe skulle dansa shottis och limbo.. såklart.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg upp så mycket du kan så är chanserna att ett bolag överhuvudtaget upptäcker dig större.

Nja eller gifta sig med skivbolagsdirektörens dotter 😉 (oops gjorde inte Ledin just de?),

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Richie 😉 ..du har just så här sent på fredagskvällen beskrivit skivbranschens problem. 😄..ingen vill betala för musik..de minskar i antal iaf ..du får nog ställa upp i en dokusåpa..då kanske de tar in dig trots allt..o fjortisarna vill köpa din cd för att få titta på lite bilder av dig.. 😄

Kanske lets dance skulle funka!! 😄

Nja tror du verkligen det...öh vad menar du förresten 😉

Jag menar att jag och Peppe skulle dansa shottis och limbo.. såklart.. 😉

Japp!..där har du lösningen på problemet 😄 ..oj va kreativ du är!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg upp så mycket du kan så är chanserna att ett bolag överhuvudtaget upptäcker dig större.

Nja eller gifta sig med skivbolagsdirektörens dotter 😉 (oops gjorde inte Ledin just de?),

Bert Karlssons dotter skulle väl kanske funka.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg upp så mycket du kan så är chanserna att ett bolag överhuvudtaget upptäcker dig större.

Nja eller gifta sig med skivbolagsdirektörens dotter 😉 (oops gjorde inte Ledin just de?),

Bert Karlssons dotter skulle väl kanske funka.. 😉

oops har han en dotter!?!?..hur ser hon ut?..som sin pappa?..då får det kvittta 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

oops har han en dotter!?!?..hur ser hon ut?..som sin pappa?..då får det kvittta 😉

Bert Karlssons dotter ser ut som Bert Karlsson i tjejformat ja.

tyvärr instämmer jag, förutom det faktum att hon är lite yngre och inte äter lika många semlor..

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa båda delarna och se vilket som fungerar bäst. De är inte så vanligt att musik sprids på nått mysteriskt sätt mellan alla på internet bara för att man lägger ut det. Men lägger du hårt arbete på att promota borde de ju spridas en del alla fall. Du kan ju testa nått mitt emallan också. Att lägga ut så att man bara kan streama eller med lägre kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa båda delarna och se vilket som fungerar bäst. De är inte så vanligt att musik sprids på nått mysteriskt sätt mellan alla på internet bara för att man lägger ut det. Men lägger du hårt arbete på att promota borde de ju spridas en del alla fall. Du kan ju testa nått mitt emallan också. Att lägga ut så att man bara kan streama eller med lägre kvalitet.

Jag tänkte att man skulle lägga ut i form av Mp3 isåfall.. Man vill ju ändå att det ska låta bra om det dras hem, det är inte så att man vill tjäna pengar, bara sprida på bästa sätt.. Drygt om förlagen säger att jo det här låter fint, får vi bara be om nya låtar, sååatt.. 😉

Edith: mitt stavare!

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

oops har han en dotter!?!?..hur ser hon ut?..som sin pappa?..då får det kvittta 😉

Bert Karlssons dotter ser ut som Bert Karlsson i tjejformat ja.

tyvärr instämmer jag, förutom det faktum att hon är lite yngre och inte äter lika många semlor..

hon är lika rapp i käften hon men det kan ju ha sina fördelar.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa båda delarna och se vilket som fungerar bäst. De är inte så vanligt att musik sprids på nått mysteriskt sätt mellan alla på internet bara för att man lägger ut det. Men lägger du hårt arbete på att promota borde de ju spridas en del alla fall. Du kan ju testa nått mitt emallan också. Att lägga ut så att man bara kan streama eller med lägre kvalitet.

Jag tänkte att man skulle lägga ut i form av Mp3 isåfall.. Man vill ju ändå att det ska låta bra om det dras hem, det är inte så att man vill tjäna pengar, jag vill ju bara sprida på bästa sätt.. Drygt om förlagen säger att jo det här låter fint, får vi bara be om nya låtar, såatt.. 😉

Gå in med självförtroendet att om dessa låtar gick till spillo så är jag så talangfull att det inte gör någonting, för jag kan ju förtsätta att skirva låtar som är bättre än de förra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa båda delarna och se vilket som fungerar bäst. De är inte så vanligt att musik sprids på nått mysteriskt sätt mellan alla på internet bara för att man lägger ut det. Men lägger du hårt arbete på att promota borde de ju spridas en del alla fall. Du kan ju testa nått mitt emallan också. Att lägga ut så att man bara kan streama eller med lägre kvalitet.

Jag tänkte att man skulle lägga ut i form av Mp3 isåfall.. Man vill ju ändå att det ska låta bra om det dras hem, det är inte så att man vill tjäna pengar, jag vill ju bara sprida på bästa sätt.. Drygt om förlagen säger att jo det här låter fint, får vi bara be om nya låtar, såatt.. 😉

Gå in med självförtroendet att om dessa låtar gick till spillo så är jag så talangfull att det inte gör någonting, för jag kan ju förtsätta att skirva låtar som är bättre än de förra.

Icket! tar så jävla lång tid innan det blir klart i burken! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

oops har han en dotter!?!?..hur ser hon ut?..som sin pappa?..då får det kvittta 😉

Bert Karlssons dotter ser ut som Bert Karlsson i tjejformat ja.

tyvärr instämmer jag, förutom det faktum att hon är lite yngre och inte äter lika många semlor..

hon är lika rapp i käften hon men det kan ju ha sina fördelar.... 😉

Fast Bert är ju ändå en pudding som inte får förbises! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

oops har han en dotter!?!?..hur ser hon ut?..som sin pappa?..då får det kvittta 😉

Bert Karlssons dotter ser ut som Bert Karlsson i tjejformat ja.

tyvärr instämmer jag, förutom det faktum att hon är lite yngre och inte äter lika många semlor..

hon är lika rapp i käften hon men det kan ju ha sina fördelar.... 😉

Fast Bert är ju ändå en pudding som inte får förbises! 😉

Lite ofördelaktiga tänder endast! Annars som ny!

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa båda delarna och se vilket som fungerar bäst. De är inte så vanligt att musik sprids på nått mysteriskt sätt mellan alla på internet bara för att man lägger ut det. Men lägger du hårt arbete på att promota borde de ju spridas en del alla fall. Du kan ju testa nått mitt emallan också. Att lägga ut så att man bara kan streama eller med lägre kvalitet.

Jag tänkte att man skulle lägga ut i form av Mp3 isåfall.. Man vill ju ändå att det ska låta bra om det dras hem, det är inte så att man vill tjäna pengar, jag vill ju bara sprida på bästa sätt.. Drygt om förlagen säger att jo det här låter fint, får vi bara be om nya låtar, såatt.. 😉

Gå in med självförtroendet att om dessa låtar gick till spillo så är jag så talangfull att det inte gör någonting, för jag kan ju förtsätta att skirva låtar som är bättre än de förra.

Icket! tar så jävla lång tid innan det blir klart i burken! 😉

Du kan ju be förlaget att förlägga låtarna i omvänd kronologisk ordning efter år de las ut(älsta först). Så kanske kanske de som redan hunnit lyssna har glömt bor dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa båda delarna och se vilket som fungerar bäst. De är inte så vanligt att musik sprids på nått mysteriskt sätt mellan alla på internet bara för att man lägger ut det. Men lägger du hårt arbete på att promota borde de ju spridas en del alla fall. Du kan ju testa nått mitt emallan också. Att lägga ut så att man bara kan streama eller med lägre kvalitet.

Jag tänkte att man skulle lägga ut i form av Mp3 isåfall.. Man vill ju ändå att det ska låta bra om det dras hem, det är inte så att man vill tjäna pengar, jag vill ju bara sprida på bästa sätt.. Drygt om förlagen säger att jo det här låter fint, får vi bara be om nya låtar, såatt.. 😆

Gå in med självförtroendet att om dessa låtar gick till spillo så är jag så talangfull att det inte gör någonting, för jag kan ju förtsätta att skirva låtar som är bättre än de förra.

Icket! tar så jävla lång tid innan det blir klart i burken! 😆

Du kan ju be förlaget att förlägga låtarna i omvänd kronologisk ordning efter år de las ut(älsta först). Så kanske kanske de som redan hunnit lyssna har glömt bor dem.

Fast lite svårt om man tänkte lägga ut alla samtidigt.. Edith: jaa, ett gäng i a f! 😕

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa båda delarna och se vilket som fungerar bäst. De är inte så vanligt att musik sprids på nått mysteriskt sätt mellan alla på internet bara för att man lägger ut det. Men lägger du hårt arbete på att promota borde de ju spridas en del alla fall. Du kan ju testa nått mitt emallan också. Att lägga ut så att man bara kan streama eller med lägre kvalitet.

Jag tänkte att man skulle lägga ut i form av Mp3 isåfall.. Man vill ju ändå att det ska låta bra om det dras hem, det är inte så att man vill tjäna pengar, jag vill ju bara sprida på bästa sätt.. Drygt om förlagen säger att jo det här låter fint, får vi bara be om nya låtar, såatt.. 😆

Gå in med självförtroendet att om dessa låtar gick till spillo så är jag så talangfull att det inte gör någonting, för jag kan ju förtsätta att skirva låtar som är bättre än de förra.

Icket! tar så jävla lång tid innan det blir klart i burken! 😆

Du kan ju be förlaget att förlägga låtarna i omvänd kronologisk ordning efter år de las ut(älsta först). Så kanske kanske de som redan hunnit lyssna har glömt bor dem.

Fast lite svårt om man tänkte lägga ut alla samtidigt.. Edith: jaa, ett gäng i a f! 😕

Hmm... Har du tur får du napp direkt. Men oftast brukar väl förlagen vilja sammla på sig en hel del material först innan de skrider till veket. Ska du framföra musiken själv så väntar de säkert på lite publicitet också. Så mitt råd blir att lägga ut några låtar från varje projekt. Vill du sejfa och ha lite koll på vart låtarna finns lägg ut så att man bara kan streama. Eller försvåra lite att ladda ner genom att länka till en playlist till låtarna. Vill du sejfa ännu mer lägger du ut de sämsta låtarna och skickar de bästa till förlagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Har du tur får du napp direkt. Men oftast brukar väl förlagen vilja sammla på sig en hel del material först innan de skrider till veket. Ska du framföra musiken själv så väntar de säkert på lite publicitet också. Så mitt råd blir att lägga ut några låtar från varje projekt. Vill du sejfa och ha lite koll på vart låtarna finns lägg ut så att man bara kan streama. Eller försvåra lite att ladda ner genom att länka till en playlist till låtarna. Vill du sejfa ännu mer lägger du ut de sämsta låtarna och skickar de bästa till förlagen.

kollade in å såg att du hade streamat dina grejor, lät ju som schysst kvalitet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Heh jo fast högerklickar man på musen över spelaren dycker det upp en download song... Opps! Lite hinder för alla som inte hettstrycker på allt. Och alla? Vill du försvåra lite kan de här kanske hjälpa.

Sitat från forum på webjay.org

http://webjay.org/geeklog-1.3.8-1sr2/publi...&showtopic=3174

av "eddroid"

"You can make it harder to download your files, but nothing is perfect.

If all you want to do is make it a little bit harder to download your music, then what you can do is:

1. Create a blank text file with a single line of text - the URL to your audio file.

2. Save the file as .asx (WindowsMedia), .ram (Real), .qtl (QuickTime), or .m3u (generic), depending on the type of player you'd like to target. This is a playlist file.

3. Upload that file to your own host.

4. Create a Webjay track using the URL to your uploaded playlist file.

When a user attempts to download the file, all they'll get is the playlist file. It takes a little bit of extra effort to actually download the file, so most people won't bother. But it's pretty easy to get around."

Alternatives:

- Upload your file to a CDN so you can use a rtsp:// or mms:// streaming protocol, which is a little bit harder to download. I've never seen this track made available to regular end-users, only to large businesses.

- Use some sort of DRM encoding scheme.

En gratis spelare till hemsidan finns här. Sen kan du ju faktiskt lägga ut låtarna på siter där det finns funktioner för att gömma låtlänken. Tex www.radioindy.com tror jag men kolla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...