Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja.

Är gammal hĂ„rdrockare som lade ner hĂ„rdrocken för 15 Ă„r sen och har bara lirat klassiskt sen dess. UpptĂ€ckte dock Meshuggah för ett halvĂ„r sen och Ă€r helfrĂ€lst. Har letat liknande musik men tycker allt Ă€r kasst.

NÄn som kan tipsa om Meshuggah-beslÀktad musik?

Annons
Postat

Meshuggah Ă€r Meshuggah.. Thats it! hade turen att fĂ„ jobba med dom som livetekniker dĂ„ det begavs sig.. Men om det Ă€r soundet du letar sĂ„ fĂ„r du börja med lite UmeĂ„ ounderground 😄 (Reused Ă€r ocksĂ„ stilbildande för UmeĂ„.. thats a hint)

Postat

Tjena.

Beror ju lite pÄ "vad" det Àr du gillar med Messhugah... Dom Àr ju liksom bÄde rÄhÄrda och tekniskt brillianta.

Ett axplock av bra hÄrda band med karaktÀr, som du kanske missat (det hade gÄtt 15 Är?!?), kan ju vara Haunted, Pantera, In Flames och Strapping Young Lad.

Inte dÀrmed sagt att de "lÄter som Meshuggah", men de Àr hÄrda och bra:)

tjing

Bengan

Postat

Kan tipsa om att mĂ„nga av dessa meshtuggande gitarrer Ă€r inpelade i inverterade högtalare med mickarna inbbyggda i .. Oftast Sm57 men tjocka filtar över lĂ„dorna (kabinetten).. En nödvĂ€ndighet för att inte bli vrĂ€kta 🙂 .. Ett sound skapades som ocksĂ„ Ă„terskapades i studion 😄 och mycket tight dubbning pĂ„ det dĂ„ förstĂ„ss.. Och glada musiker förstĂ„ss 😄

Postat

Danska Mnemic skulle jag nÀmna, Àven om dom inte nÄr upp i samma klass (fast vilka gör det?).

Postat

...och Confessor! Dom glömde jag ju!

Deras debutskiva Condemned har sÀkerligen inspirerat till Meshuggahs musikstil.

HÀr Àr deras hemsida: Confessor

Postat
Tja.

Är gammal hĂ„rdrockare som lade ner hĂ„rdrocken för 15 Ă„r sen och har bara lirat klassiskt sen dess. UpptĂ€ckte dock Meshuggah för ett halvĂ„r sen och Ă€r helfrĂ€lst. Har letat liknande musik men tycker allt Ă€r kasst.

NÄn som kan tipsa om Meshuggah-beslÀktad musik?

BeslÀktad och beslÀktad, men Fear Factory Àr vÀl lite (liiiiiite) Ät Meshuggah hÄllet.

Postat

Tackar och bockar för tipsen. Ska kolla.

Alltid svÄrt att beskriva VAD man gillar med viss musik. I Meshuggas fall sÄ skulle man kunna sÀga att jag gillar allt. Det jag gillar mest Àr förmodligen "mentaliteten"/ "aggressivt med kontroll". Gillar deras ljud mycket, bÄde de gamla och nya skivorna. SÄngen Àr suverÀn, aggresiv. FlÀskig men sylvass dist bidrar till brutaliteten. Det rytmiska raffinemanget behöver knappast nÀmnas. Gitarrsolon som Àr garanterat oklyschiga. Alltid mellankoliskt. Fullproppat med detaljrikedom som gör att man upptÀcker nya grejer hela tiden.

NÄja, det var ett försök att förklara vad jag gillar i musiken.

Som sagt - tackar! 😉

Postat
Tackar och bockar för tipsen. Ska kolla.

Alltid svÄrt att beskriva VAD man gillar med viss musik. I Meshuggas fall sÄ skulle man kunna sÀga att jag gillar allt. Det jag gillar mest Àr förmodligen "mentaliteten"/ "aggressivt med kontroll". Gillar deras ljud mycket, bÄde de gamla och nya skivorna. SÄngen Àr suverÀn, aggresiv. FlÀskig men sylvass dist bidrar till brutaliteten. Det rytmiska raffinemanget behöver knappast nÀmnas. Gitarrsolon som Àr garanterat oklyschiga. Alltid mellankoliskt. Fullproppat med detaljrikedom som gör att man upptÀcker nya grejer hela tiden.

NÄja, det var ett försök att förklara vad jag gillar i musiken.

Som sagt - tackar!  😄

Tror kanske att du skulle gilla Aeon! Tekniskt death metalband frĂ„n Östersund som för övrigt ska ut pĂ„ turnĂš med Cannibal Corpse

En lÄt frÄn nya skivan finns pÄ deras hemsida: http://www.aeon666.com

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

The Haunted, inte sĂ„ komplicerat som Meshuggah men fan sĂ„ mycket mer lyssningsvĂ€rt och hĂ„rt, Meshuggah var roliga för ett par Ă„r sedan men blir lĂ€tt statiska i sitt inferno, men gillar man det sĂ„ gör man! JAG GÖR DET! men jag gillar annat mera...

En stor SchkÄll för alla bra svenska exportvaror inom hÄrdmetal-genren! inkl Yngwie som har bidragit mycket till svensk storsÀljare utomlands!

Postat

Meshuggah spelar i en liga sÄ lÄngt över alla andra sin genre att det Àr som att jÀmföra sÄdana dÀr astunga medicinbollar man hade pÄ gymnastiken i skolan (i alla fall nÀr jag gick i plugget pÄ 80-talet) med punkterade pingisbollar.

Hur man kan kalla dom trÄkiga Àr över mitt förstÄnd. Det Àr inte mÄnga gÄnger band fÄtt mig att höja pÄ ögonbrynen och verkligen lyssna intresserat. Jag tror det hÀnt 3-4 gÄnger i hela mitt liv.

Första gÄngen Tubular Bells av Mike Oldfield 1973 (Àven de tre följande albumen).

Andra gÄngen Koyaanisqatsi av Philip Glass 1983.

Tredje gÄngen Amesiac av Radiohead 2001 (Hail to the thief var bÀttre men dÄ viste jag vad jag hade att vÀnta mig).

FjÀrde gÄngen Catch 33 av Meshuggah.

Vet inte hur mÄnga gÄnger jag lyssnat pÄ Catch 33 men det börjar nÀrma sig ohÀlsosamma mÀngder. Hoppas dom försöker sig pÄ nÄgot liknande igen men det Àr kanske tveksamt.

Lyssnar man pĂ„ hĂ„rd musik och inte gillar Mesuggah bör man nog hĂ„lla sig till sina Shaboom-skivor... R.O.C.K-rock n' roll music!!! 😎

/Mats

Postat

Metz - du har koll! Respekt! 😎

Postat

Det Àr ju verkligen skit svÄrt att hitta artister som ens bör nÀmnas i samband med Meshuggah...dock sÄ tÀnker jag pÄ Korn...det feat o grovt nedstÀmmda som bÄda stÄr för...Dillinger Escape Plan Àr det sita som ja kommer ppÄ...lite fortare lite mer Psykat...dom Àr meckiga som Meshuggah annars inga större likheter,,

• 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

Meshuggah kan man sÀga Àr hÄrd progressiv metal.

Dream Theater Àr mjukversionen av dom.

Opeth kanske kan vara nÄgot för dig!? Inte lika tekniskt avancerade eller intensiva men ÀndÄ jÀvligt bra!

Opps nu bumpade jag en gammal trÄd....

Redigerat av JĂ€rven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.