Jump to content
Annons

Stråkarr e svårt, behöver hjälp på traven


suprapappa

Recommended Posts

tjena

sitter och försöker lägga stråkar på en lite småsoulig ballad.

har alltid tyckt det är svårt med stråkar. dom ska ligga i bakgrunden och fylla ut men ändå krydda, alltså inte bara pads på grundackord.

ofta har jag dom väldigt högt i mix eller bara solade när jag "skriver" dom för att höra vad jag gör men det resulterar ofta i att man gör ngt som är snyggt i sig men inte alltid till låtens fördel. dessutom är det svårt att tänka en stämma i taget. förvisso kan jag ju spela med ngt allmänt stråkljud och sedan dela upp det i tex. contra, cello fiol etc och hålla mig till respektive instruments naturliga omfång om det ska låta naturligt.

det jag undrar är finns det några "knep" eller "tricks" för att göra snygga stråkgrejer. om man tex. tar en discolåt så är det ju ganska vanligt med vad jag kallar "löpningar" typ en stigande melodi som är "symetrisk" typ som bara följer en durskala i trioler, tex. C-D-E, D-E-F, E-F-G osv.

när man gör snabbt kan det ju låta rätt avancerat. är det ofta så enkelt som beskrivet ovan eller handlar det om mer avancerade arrangemang?

(känner att jag har lite svårt att uttrycka vad jag vill åt, hoppas ni fattar)

musikskapande är ändå fullt av en massa standardknep så jag skulle vara tacksam om ni ville avslöja några vad gäller stråkar 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dubbla inte tersen (speciellt inte om du har tersen i basen), inga parallella oktaver och kvinter.

Lägg inte akorden som en keyboardspelare skulle göra. Sprid ut akorden, tänk kontra-punktiskt!

Lägg gärna kvinten i topp t.ex nerifrån C C Bb Eb G kvinten i topp gör att stråkarna klingar bättre.

Men en ters i topp går bra men dubbla den inte . . .

Använd olika stråkljud (dvs blanda) från olika bibliotek/pluggar/vaddunuanvänderdigav.

Vill du lära dig mer så låna partitur på musik av t.ex Mozart/Beethoven/Ravel/Debussy/Rimsky-Korzakoff/Bartok/Stravinsky och lyssna och skriv av.

Så har du att göra de närmaste åren . . .

:rolleyes:

PS: Och förstås - efter att du har lärt dig reglerna så bryt dem så fort som möjligt!

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

tack ChrisB

med att inte dubbla tersen antar jag att du menar att om jag redan har en ters i övrig instrumentering så ska jag inte ha med den i stråkarna...stämmer det?

antar att jag har att göra 🙂

Man kan tänka olika körer, så om du har med tersen i övrig musik kaan du gott dubblera den med stråkarna om det behövs. Kasta upp en liten del av arret så kan man gå in mer på vad du exakt kan jobba men.

I de där löpningarna du pratar om kan du bestämma från vilken ton till vilken ton du ska och sjunga ungefär hur du vill ha det och sedan ta ut det så nära du kan komma. Du kan också med fördel ligga modalt i de ackorden du befinner dig i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...