Jump to content
Annons

trummor i cubase.


gufv (oregistrerad)

Recommended Posts

gufv (oregistrerad)

Är det bara jag som tycker att drum-mapen är äcklig och jobbig? jag har övervägt att byta till t.ex. Logic eller Live av den anledningn. I övrigt älskar jag programmet.

Använder ni drum-mapen, om inte hur programmerar ni era trummor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag använder groove agent eller så "lånar" jag ett trumkomp från nån färdig midi låt som jag importerar till cubase (och bara spara trummorna av)

här hittar du midilåtar:

http://www.musicrobot.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att både drum-mapen och pianorollen i Cubase är jobbig... Reasons pianoroll tycker jag är helt underbar och därför använder jag nog mest reason för att programmera trummor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att drummapen är lysande. Programerade förut i pianoroll men det känns mycket smidigare och framför allt lättare att editera i drummapen. Gick ett tag i tankarna att jag skulle byta till Pro Tools M-powered. Men en av anledningarna till att jag inte bytte ut Cubase mot Pro Tools M-powered är just drummapen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in trummorna "live" via klaviatur. Eventuella redigeringar görs sedan i pianoroll-edit. Drum-edit är ju egentligen rätt smidigt och snyggt, men kräver ju att man lärt Cubase vilken map som gäller för just det trumkitet man spelar med för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror helt och hållet på låt, genre och sound.

Ibland funkar denna metod för mig...

File>Import Audio Track

Öppna en fläskig baskagge.

Lägg audioklippet i takt 1.

Ctrl+C

Flytta markören.

Ctrl+V

Repetera de senaste två stegen tills du fått en takt som funkar som grund.

Kopiera ut takten över hela låten.

Ändra om.

😄

Vad ska man med trumsampler till? 🙂

Haha...

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis lärt mig gilla drumeditorn i cubase. Tyckte det var mycket enklare med pianorullen förut, men upptäckte jag att velocityhanteringen i drumeditorn var oerhört smidig. I pianorullen får man ju upp velocity för alla trumprylar samtidigt och det blir svårt att editera när man har många grejer samtidigt. Drumeditorn visar bara velocity för just det instrument du håller på med, och det är värt att plågas lite för 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...