Jump to content
Annons

bästa auto tune?


mange_andersson

Recommended Posts

Annons

Jag har lagt sång med över 30 olika sångare/sångerskor de senaste två åren...

Sannolikheten att alla ska sätta alla toner hur bra dom än är, är obefintlig...

Jag kört antares auto tune, men det är mest för att det är den enda jag har 🙂

Det är väl den vanlgaste...

Melodyne finns ju och till powercore finns också en (finns garanterat fler som jag inte har hört tallas om... är ingen direkt tekniksnubbe som gräver ner mig i pluggträsket). Du får testa vilken du tycker är bäst. Mycket handlar ju om inställningar och vissa långa toner kan man lägga mycket a-t på utan att det låter konstigt, medan mer komplexa whalingar etc kräver lite pill och att man klipper upp tagningarna. och lägger på olika a-t inställningar på de uppklippta delarna.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla också upp Celemony Melodyne. Det är riktigt grymt!

Autotune använder man nog oftast om man vill korrigera i realtid, medan Melodyne används om man vill göra noggrannare korrigeringar off-line. Melodyne fungerar nämligen inte i realtid, men är å andra sidan otroligt bra på att få till ohörbara korrigeringar, eftersom man kan finlira med alla parametrar. 🙂

Man kan även skapa stämmor med hjälp av Melodyne, med andra röster genom att utgå från den befintliga sången och ändra formanter. Man kan ta bort eller lägga till vibrato om det blev för mycket eller för lite - och man kan timestretcha mycket snyggt (inom rimliga gränser).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte förstått det här fenomenet.

Vad kostar ett sådant här program? Några tusen? Säg 3000:-

Och nu kommer min fråga: Hur många sånglektioner kan man ta för 3000:-?

Ja…kanske 5-7 lektioner. Men då är det endast till för dig och inte alla andra som man vill spela in. Låt oss säga att du har 20 inspelningar på ett år och på 10 av dom så är det vissa partier som man vill rätta till. Man kan ju då bekosta några lektioner åt dom innan dom hoppar in i studion….fast det blir ju både dyrare och omständigare 🙂

Nä…autotune är ett oersättligt verktyg tycker jag! Och märket? Ja det är ju antares.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig vi hade en diskussion för inte så länge sedan. Jag är melodynefrälst. Men det beror mycket på att man kan göra andra coola saker med det programmet. T ex ta en trumpetloop lägga in den, klippa formatera, förlänga toner och skapa en helt ny loop eller ett blåssolo. Dessutom är det ett utmärkt audio till midi program.

Waves nya plugg har jag inte testat, men den har fått bra kritik som sagt var. Antares eller waves, njaee jag tar melodyne. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag missförstått rätt om jag uppfattar det som om man skall spela in sången med autotune? Eller lägger man på det efteråt?

Det läggs alltid efteråt, på ett befintligt sångspår...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag missförstått rätt om jag uppfattar det som om man skall spela in sången med autotune? Eller lägger man på det efteråt?

Nix, spela in utan, och pilla sedan med materialet i efterhand. Antingen med en auto-tune plugin, som t.ex. Antares, som kan sköta allt automatiskt (med varierat resultat) eller använd ett fristående program, som Melodyne, med grym kontroll över alla detaljer...

Men att spela in med auto-tune, det är att be om trubbel.... :rolleyes:

Edit: Claes är snabb på sånt här...

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...