Jump to content
Annons

i "nästa" nr. av Studio


tordA

Recommended Posts

När Mac-Apple köpte Logic så blev Macen en musikskaparmaskin.

1. jag skulle vilja veta från micro-windows

när/om MS har några planer i samma riktning.

2. att någon från MS med djupa kunskaper i Windows

kan tippsa om vilka trix, små enkla / stora hemska

"jag" kan göra för att snabba upp PC'n,

processer som kan stängas ner ETC.

Dom jag läst på webben är alltid någon som testat(?) / "tror att"

det kan vara "så här".

Att få besked från någon som VET vore nyttigt.

😆

( post 2,2K 😆 )

Redigerat av TordA
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
2. att någon från MS med djupa kunskaper i Windows

kan tippsa om vilka trix, små enkla / stora hemska

"jag" kan göra för att snabba upp PC'n,

processer som kan stängas ner ETC.

Dom jag läst på webben är alltid någon som testat(?) / "tror att"

det kan vara "så här".

Att få besked från någon som VET vore nyttigt.

😆

Det håller jag med om en riktig sådan genomgång vore bra. Inklusive hur man bäst går tillväga för eventuellt olika saker.

Skulle även vilja ha synpunkter på om det verkligen är så himla nödvändigt med Windows swappande när man har mycket minne i datorn och hur det påverkar prestanda under olika förhållanden. Då menar jag naturlitgtvis framförallt muskapande? Kan man påverka detta osv? Min misstanke är att det inte är så optimalt.

Fast prata inte med okunniga Benke på M$ sweden som TROR att det är såhäringa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kanske inser att tidningsmakande är en balansgång där många vill läsa om väldigt olika saker. Vi har sedan start velat rikta in oss på inspelning, musikskapande, mixning och produktion, med utgångspunkt från datorn. Därtill kommer de närliggande kringprodukterna som mickar, ljudkort, till viss del effektenheter. Och naturligtvis tips om hur man går tillväga.

Drar man för mycket åt förslagen i denna tråd, är vi en hårsmån från att vara en datortidning, ser vi i denna tråd så är många förslag inriktade på mer gitarrer och flera är direkt motstridiga. Och det är i sig inget konstigt eftersom krav, önskemål, kunskapsnivå och intresse skiljer sig.

När det gäller datortips brukar vi tipsa om www.musicxp.net, eller hänvisa till vår redan publicerade artikel i nummer 5-03, som även finns att köpa som pdf. Skulle vi göra en liknande artikel, kan jag lova att det startas minst en neggotråd per forum som tycker att tidningen upprepar sig för mycket 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

I min lilla värld, på min lilla "gård" 😆 tror jag att det skulle bli mycket

ensidigt och fruktansvärt RS om man skulle slänga in demos från forumet...

Dock så skulle man kunna dela demosidan på forumet i 2. En del för

helt KLARA demos och en för lite mer "Vad tycker ni, vad ska ändras och

"hjälp mig nu för !#¤&"¤&/ med mitt spår" demos...

Från den delen med HELT KLARA demos kan tidningens "A/R" personer

välja och vraka bland HETA spår som möjligen skulle kunna tänkas platsa

på plattan....Kanske en 5-6 spår inte mer...Och, för att det inte ska bli 4-5

personer som reppas på plattan HELA TIDEN så kan det införas en

begränsning på max 1 spår/Artist samt att den artisten inte upprepas VARJE tidningssläpp...Kanske ha en röstning bland forumemedlemmarna inför

tryckning... Kanske

Låter det som en tänkbar lösning

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom det är många som skapar sin musik i datorn så tycker inte jag heller det vore fel med nån sida med tips på inställningar, bra/dålig hårdvara till datorn vad som funkar bra eller absolut inte funkar tillsammans.

i datortidningarna går de väl aldrig in på musikproduktion så grundligt som man skulle vilja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Laleh blev ju årets producent bla. så det skulle vara intresant att läsa om henne, hon har ju gjort sin skiva i logic så det skulle nog vara uppmuntrande för alla att se att man kan lyckas även om man gör allt själv.

en annan ide´är att ni lägger upp några filer från en låt med artisten ni skriver om tex. i varannat nr. som läsarna får remixa eller jobba med för att lära sig mer. det kunde vara kul både för läsare och artist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samt att dom sett till att alla kan lyssna på folks demon upplagda på forumet.  🙂

Där kom det 😄

🙂 Ta tag i det nu för h*lv*te...! 😠

Vad är det ni är arga på?? Vem ska få lyssna och vem ska inte få lyssna?? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kanske inser att tidningsmakande är en balansgång där många vill läsa om väldigt olika saker.

E de verkligen så?

Troligen. Sedan kan man fråga sig om verkligen alla studios 26.000 köpare läser här på forumet? Troligen inte. Sålunda är vi en DEL av kundgruppen, men sannolikt inte hela. Därmed så kan det vara jättesvårt att få en rättvis bild av förbättringar bara genom att ta till sig alla tips som kommer upp här. De som inte skriver här använder troligen inte sina datorer mycket, om de har några. Vill de verkligen ha tips om pluggar? Kanske, kanske inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det ni är arga på?? Vem ska få lyssna och vem ska inte få lyssna?? 

har man norton antivirus instalerat så brukar det inte gå att ladda hem låtarna på forumet, för mig funkar det om jag disabelar norton antivirus och internet securety men inte för alla, det är det som hindra alla från att lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

De som inte skriver här använder troligen inte sina datorer mycket, om de har några. Vill de verkligen ha tips om pluggar? Kanske, kanske inte?

de kanske inte har tid eller lust att surfa på internet och forumet så mycket.

om de köper/prenumererar på en musiktidning som inriktar sig på musikskapande i dator men inte äger någon så får de räkna med att tips om olika program och pluggar finns med i tidningen eller byta till en som bättre passar deras behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

De som inte skriver här använder troligen inte sina datorer mycket, om de har några. Vill de verkligen ha tips om pluggar? Kanske, kanske inte?

de kanske inte har tid eller lust att surfa på internet och forumet så mycket.

om de köper/prenumererar på en musiktidning som inriktar sig på musikskapande i dator men inte äger någon så får de räkna med att tips om olika program och pluggar finns med i tidningen eller byta till en som bättre passar deras behov.

Du har helt klart en poäng där. Men jag tror att sådant som inspelningsskolan kunde dra andra läsare också. Det finns trots allt en hel del matnyttigt i tidnignen som inte handlar om datorer, och för många så är den här tidningen kanske det enda alternativet. Jag får dock erkänna att jag kanske tog upp ett mindre bra exempel. I vilket fall, så ska man vara medveten om att de som hänger här på forumet och framförallt skriver här är en ytterst begränsad del av läsargruppen, och frågan är om den är representativ eller inte. Att köra 100% på vad folket här skriver kan hjälpa likväl som stjälpa. Det är upp till redaktionen att avgöra balansgången mellan succé och katastrof. Det är nog inte ett helt enkelt jobb, och man kan aldrig tillgodose allas behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

I vilket fall, så ska man vara medveten om att de som hänger här på forumet och framförallt skriver här är en ytterst begränsad del av läsargruppen, och frågan är om den är representativ eller inte.

tidningen skickade ju ut ett frågeformulär för ett tag sedan och där fick ju alla komma med synpunkter. om man nu inte använder dator.

annars kanske man kunde göra en gallup på forumet och även skriva ut det i tidningen så har alla som vill chans att säga vad de tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

musikteori! en perfekt och lätt samma fattat hur musiken funkar coh osv.. vill hälst att ni fortsätter i några numer till! coh en sak till som skulle förbättra studio tidningen e att ni börjar testar guitarrer som mm gör en + för studio! vist finns det många saker till man vill i tidningen men man ska komma sakta upp och höra förstås på sinna läsarnas åsikter och behöv... :rolleyes::rolleyes::rolleyes:😕

Link to comment
Dela på andra sajter

musikteori! en perfekt och lätt samma fattat hur musiken funkar coh osv.. vill hälst att ni fortsätter i några numer till! coh en sak till som skulle förbättra studio tidningen e att ni börjar testar guitarrer som mm gör en + för studio! vist finns det många saker till man vill i tidningen men man ska komma sakta upp och höra förstås på sinna läsarnas åsikter och behöv...  😲  😉  😆  😉

Musikteori

Snälla inte mer musikteori, det är sååå grundläggande och tråkigt! Det finns ju dessutom jättemycket böcker och sidor på nätet om det, så det är bara bortkastade sidor att ha det i tidningen 😄

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit väldigt uppskattat med listor av olika produkter ni betygsatt, t.ex att ni listar alla monitorer ni testat i fallande ordning där bästa är först. Ni bortser såklart från priset när ni bedömer prylarna, så kan man själv se vilkan pryl man skall köpa för de pengar man har till förfogande. Hade varit kanonbra att direkt se vad man skall satsa på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit väldigt uppskattat med listor av olika produkter ni betygsatt, t.ex att ni listar alla monitorer ni testat i fallande ordning där bästa är först. Ni bortser såklart från priset när ni bedömer prylarna, så kan man själv se vilkan pryl man skall köpa för de pengar man har till förfogande. Hade varit kanonbra att direkt se vad man skall satsa på.

Håller nästan med dig, men priset måste man ju räkna med när man betygsätter. Det är ju inte sant att ett par Genelec är ett bättre köp än ett par Behringer om Genelec'ena kostar 50 gånger så mkt. Det är ju ojämförbart!

Att priset måste räknas med är ju nästan en grundregel när det gäller recensioner & tester av produkter. 😉

.Viktor

EDIT: Mildade till det lite 😲

Redigerat av ViktorDenStore
Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit väldigt uppskattat med listor av olika produkter ni betygsatt, t.ex att ni listar alla monitorer ni testat i fallande ordning där bästa är först. Ni bortser såklart från priset när ni bedömer prylarna, så kan man själv se vilkan pryl man skall köpa för de pengar man har till förfogande. Hade varit kanonbra att direkt se vad man skall satsa på.

Håller nästan med dig, men priset måste man ju räkna med när man betygsätter. Det är ju inte sant att ett par Genelec är ett bättre köp än ett par Behringer om Genelec'ena kostar 50 gånger så mkt. Det är ju ojämförbart!

Att priset måste räknas med är ju en grundregel när det gäller recensioner & tester av produkter.

.Viktor

nej. Det är ju bättre att de betygsätter produktens kvalitet, priset har ju ingenting med det att göra. Sen ska de självklart lista vad prylen kostar så man själv kan få en uppfattning om vad som är bra. Prisvärdhet is in the eye of the beholder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...