Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena.. jag undrar om man MÅSTE dubba distgitarrer ( bakgrundsguror) ..

kan man inte bara spela in ett gitarrspĂ„r, kopiera det till ett annat spĂ„r, och lĂ€gga det ena spĂ„ret nĂ„gra millisekunder före det ena.. det bör vĂ€l ge stereoeffekt, och fungera rĂ€tt bra? 😼

( rĂ€tt jobbigt att dubba en jĂ€ttesnabb bakgrunds distgitarr.. 😉

nÄn?

Annons
Postat

Dubba is the shit! Tycker jag... 😉

Postat

Visst kan du göra sÄ, men det kommer ikke att bli lika fett som att dubba gitaren pÄ riktigt. Och du kommer sÀkert fÀ en massa fasfel. '

Om du ska dubba pÄ det sÀttet du beskriver sÄ rekomenderar jag att du kör med ett Moddelay, sÄ att inte git-dubben ligger 10ms före hela tiden, utan att det varierar. Prova Àven att leka vÀldigt försiktigt med pitch om det gÄr attt modulera det med den moddelay plug du anvÀnder.

Postat

Spela in slingan tvĂ„ gĂ„nger, annars kommer det inte att lĂ„ta bra. SĂ„ jobbigt Ă€r det inte 😉

Postat

Vet att det kan vara jobbigt, men jag föreslĂ„r att du, istĂ€llet för att tvivla pĂ„ dubbandet, sĂ€tter dig ner och övar ordentligt pĂ„ lĂ„ten. 😉

Det Ă€r ju bara jobbigt att dubba om man inte kan spela lĂ„ten/partiet sĂ„ bra. Det Ă€r ju KUL att spela!!! 🙂

Postat

Som alla andra sĂ€ger, det blir bĂ€ttre resultat med dubbning, ser till att feta till ljudet ordentligt. Som kuriosa kĂ€nde jag nĂ„gra killar i ett metalband som överdrev allting... sĂ„ de dubbade sina kompgitarrer 12 gĂ„nger pĂ„ sin demo. Ja, 12 gĂ„nger för bĂ„da gitarrerna! 😉

Postat

Det Àr ju just det en dubb Àr!

Att spela in samma slinga unisont.

Oavsett instrument.. Àven trummor!!!

Jupp! ABBA dubbade trummor pÄ sina plattor bland annat.

TÀnk sÄ hÀr för det finns fördelar och nackdelar....

Om du vill fÄ fram ett hÄrt och aggresivt ljud sÄ kan det vara bÀttre att inte dubba för att bibehÄlla sÄ mycket attack som möjligt gÄr att fÄ.

Vill du ha ett mustigare och mer satt ljud som en synthpad sÄ Àr det bara att börja dubba!

Om du bara söker ett större ljud Àn vad en ensam gitarr ger dig sÄ kan du börja leta efter bra reverb som kan skapa ambience Ät din gitarr. Med det kan du fÄ en otrolig bredd och nÀrhet pÄ ditt ljud. Eller ja, i alla fall en kÀnsla av det.

En dubb ska nog snarare ses som ett eget sound mer Àn nÄgot annat.

Mvh.

/Crunchman'

Ps. Det Àr inget ovanligt med 12 dubbar för gitarrer i metal sammanhang!!

Har sjÀlv varit med om försök dÀr mer Àn 50 spÄr har spelats unisont.

Mest för att se vad som hÀnde!!! DÀr kan man tala om fullt register!!! Ha ha ha!

Ds.

Postat

jag skulle definitivt dubba... tycker det lÄter mycket bÀttre...

och sen om du skulle rĂ„ka spela fel nĂ„nstans Ă€r det bara att lyssna pĂ„ det, lĂ„ter det skit spelar du om det och lĂ„ter det bra kallar du det helt enkelt för en medveten utsmyckning av melodi.. 🙁

Postat
Som alla andra sĂ€ger, det blir bĂ€ttre resultat med dubbning, ser till att feta till ljudet ordentligt. Som kuriosa kĂ€nde jag nĂ„gra killar i ett metalband som överdrev allting... sĂ„ de dubbade sina kompgitarrer 12 gĂ„nger pĂ„ sin demo. Ja, 12 gĂ„nger för bĂ„da gitarrerna! 😆

hahaha đŸ˜Č .. tack för tipsen allihopa 😼

Postat
Vet att det kan vara jobbigt, men jag föreslĂ„r att du, istĂ€llet för att tvivla pĂ„ dubbandet, sĂ€tter dig ner och övar ordentligt pĂ„ lĂ„ten. 😎

Det Ă€r ju bara jobbigt att dubba om man inte kan spela lĂ„ten/partiet sĂ„ bra. Det Ă€r ju KUL att spela!!! 🙂

mm.. det Ă€r vĂ€l kanske det rĂ€tta Ă€ndĂ„ 😄😎

Postat (redigerat)

Vaffan! 😄😕🙂 Klagar du pĂ„ att det Ă€r trĂ„kigt att dubba 2 gitarrer, jag peronligen tycker inte att det borde kallas dubba om man ska spela in 2 gitarrer, det Ă€r lixom sjĂ€lvklart, dubba borde vara 4 gitarrer och uppĂ„t. Det Ă€r ju oftast 2 gitarrister i ett band och dĂ„ spelar ju alla sitt instrument en gĂ„ng.

Rammstein t. ex fram tills Mutter dubbade med 24 gitarrer (tror att de bara kör 2 eller 4 gitarrer pĂ„ den senaste skivan). Om du kör rock, spela 2 gitarrer, om du vill ha ett mer tyngre metal ljud sĂ„ kör minst 4. 🙂

Det dĂ€r med att kopiera samma ljud lĂ„ter lite annorlunda, Black Album Ă€r ett bra exempel pĂ„ det, fast dĂ„ har de spelat in tre gitarrer och kopierat alla tre, pitch shiftat och delayat, och den plattan har ju rĂ€tt grymma gitarrer. 😠 Fast det Ă€r nĂ€stan mer jobb att kopiera och fĂ„ det att lĂ„ta rĂ€tt, Ă€n att spela om gitarren en gĂ„ng.

Redigerat av Frank Zappa
Postat

Dubba det du vill dubba... ibland behövs det inte alltid.

Man kan fÄ coola effekter om man testar att kopiera spÄret till en ny kanal, panna fullt... Jobba sen med olika lÄngt delay pÄ den ena kanalen... allt frÄn 10-150ms... :rolleyes:

Postat
Dubba det du vill dubba... ibland behövs det inte alltid.

Man kan fĂ„ coola effekter om man testar att kopiera spĂ„ret till en ny kanal, panna fullt... Jobba sen med olika lĂ„ngt delay pĂ„ den ena kanalen... allt frĂ„n 10-150ms... 😕

precis det som var tanken om man inte skulle dubba :rolleyes:

Postat

MÄste i all dubb-iver slÄ ett slag för att INTE hÄlla pÄ att dubba allting. Tydligheten och den dÀr "direkta" kÀnslan försvinner direkt i mina öron. Givetvis Àr det növÀndigt att dubba i vissa fall, men gör det för guds skull inte till en rutin.

Postat
Som alla andra sĂ€ger, det blir bĂ€ttre resultat med dubbning, ser till att feta till ljudet ordentligt. Som kuriosa kĂ€nde jag nĂ„gra killar i ett metalband som överdrev allting... sĂ„ de dubbade sina kompgitarrer 12 gĂ„nger pĂ„ sin demo. Ja, 12 gĂ„nger för bĂ„da gitarrerna! 😕

Det bandet rÄkar inte vara metallica dÄra ...pÄ deras black album skiva sÄ genom snittligen sÄ Àr det 64 gitarrer pÄ varje lÄt

Postat

Dubbning för mig Àr nÀr mixen börjar ta form man hör hur mycket fetare ljudet kan bli. Och det Àr en cool effect att gurerna inte liggare exact samtidigt ..jag vet pÄ en gammal megadeth platta som jg har dubblar dom vissa solon. Och dom kunde ju varit lite tajtare pÄ dom.SÄ en del av den otajt heten försvinner nÀr man panorerar. + att det Àr lite retro att göra det pÄ sÄngen

Postat
Det bandet rÄkar inte vara metallica dÄra ...pÄ deras black album skiva sÄ genom snittligen sÄ Àr det 64 gitarrer pÄ varje lÄt

Nope, 3 kompgitarrer. Sen har de pitch shiftat och delayat, pÄ vissa lÄtar t.ex sad but true, i refrÀngen, den dÀr sologrejen som nÀstan inte hörs, har de typ 6 gitarrer, men kompgitarrerna Àr 3.

Postat

dubba eller inte dubba=ditt val--finns liksom inga regler för hur man ska göra,vill du att det skall lÄta som dom och dom som redan har anvÀnt metoden-dÄ gör du det,vill du ha ett rent och direkt ljud med en annan nÀrhet-dÄ skiter du i dubb,vare sig det gÀller sÄng eller gitarr--helt klart Àr det ett bra sÀtt att feta till mattor av ljud osv,vilken dubbmetod du vÀljer Àr en smaksak=allt funkar om man gör det bra och smakfullt!!!

Postat

Van halen ja---oj oj oj vad bra den var/Àr-vilken resa nÀr första plattan kom-vilket sound och vilket liiiir*

finns ju mÀngder med retro frÄn bÄde 60/70-tal som lÄter hur bra som helst om inte bÀttre med vÀrldens dynamik och krÀm osv som absolut INTE Àr dubbat*

beror pÄ vilket sound man Àr ute efter Äterigen...

Postat

lite beroende genre sÄ tycker jag att man för vara lite sparsam med dubbning. pÄ en demoinspelning med mitt band sÄ dubbade vi bÄda gitarrerna plus saxofonen, trumpeten och trombonen. blev lÀtt grötigt.

men mycket handlar ju om mixningen och hur tajt man Ă€r 😄

nikk (oregistrerad)
Postat

NÀr ni dubbar, anvÀnder ni dÄ samma gitarr-ljud? Eller byter ni ljud pÄ dubben?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.