Jump to content
Annons

Söker program för uppspelning av mp3:or..


Tony

Recommended Posts

Jag har suttit och sökt lite nu .. vill ha tag i ett program eller en plug-in till nått program som gör att två mp3:or med olika volym får lika hög volym när de spelas upp ..

Observera att jag inte vill redigera ljudfilerna utan bara jämna ut volymen i realtid ..

(finns säkert omnämt nånstans i forumet men jag har just nu svårt för att sätta träffsäkra sökord på problemet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

VLC media player har en funktion för volym-normalisering (Finns att hämta här om du inte redan har det)... du kan prova den, funktionen hittar du genom att i settings-menyn aktivera extended GUI, och sedan välja Audio-fliken. Kryssa i "Volume normalization" och ställa in normaliseringsnivån med reglaget under...

annars finns det säker plug-ins till typ Winamp som gör samma sak: http://www.winamp.com/plugins/

EDIT: Blev själv nyfiken på vad du letade efter så jag hittade den här pluginen till WinAmp: http://www.winamp.com/plugins/details.php?id=102777

låter som om det vore nåt...

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tycker är dumt med iTunes är dels att själva spelaren är gigantisk på skärmen. Och ja, jag vet, man kan minimera den men då kan man inte komma åt playlisten. Det jag tycker är så skönt med Winamp är att man kan ha den rullandes i ett hörn på skärmen brevid browsern och ICQ-fönstret så man har full uppsikt över allt samtidigt, inklusive pågående playlist utan något som helst fönsterjonglerande. Eller det är DET plus att ja inte riktigt gillar sättet som iTunes hanterar playlistor. Den är lite omständig på den punkten. Jag har det installerat men använder det så gott som aldrig. Nåja, smaken är som baken.

Det är nog för att du inte tagit dig tid att lära dig hur iTunes fungerar 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt. Itunes... man njuter.

Det enda den saknar är att den inte spelar vissa filformat som .ogg tex, plus att den inte har den behagliga "autofade-en" som winamp har... dvs. vid stop av låt fadar den snabbt iställer för att abrubt shockstanna.

Nudel

jojo. iTunes fejdar. på MAC iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog för att du inte tagit dig tid att lära dig hur iTunes fungerar  🙁

Förmodligen sant. Hatade själv programmet innan jag tvingade mig att lära mig det pga av inköp av iPod. Nu är jag såld på programmets alla små läckerheter. Det rippar även audio-CD's med bättre felmarginal än Wavelab... ooops 😮

Vet inte riktigt om det är så, men det känns som att iTunes är mer processorkrävande än Winamp... har inga konkreta bevis men det känns iaf så...  😲

Stämmer formodligen, men det stör mig inte eftersom jag aldrig kör Pro Tools eller Premiere Pro samtidigt som iTunes. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det faktum att iTunes lägger in en liten paus mellan låtarna är sjukt irriterande tycker jag, särskilt om man lyssnar på mixar som är uppdelade i flera filer/spår. Volym-likställningen tycker jag inte fungerar särskilt bra heller, och det är skitstörigt att den analyserar allting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt. Itunes... man njuter.

Det enda den saknar är att den inte spelar vissa filformat som .ogg tex, plus att den inte har den behagliga "autofade-en" som winamp har... dvs. vid stop av låt fadar den snabbt iställer för att abrubt shockstanna.

Nudel

jojo. iTunes fejdar. på MAC iaf.

Nu snackar jag inte om "Crossfaden" utan om en snabb fade (som winamp har) när man stoppar en låt... har iTunes verkligen det??? Har jag missat nåt? Jag kör med Mac OSX 10.3.9 o iTunes är uppdaterad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...