Jump to content
Annons

Fläskig baskagge


Morlow

Recommended Posts

Tjena!

Jag håller på att spela in lite trummor men jag blir inte rikitgt nöjd med ljudet på baskaggen, jag har en superlux mic som är anpassad för baskaggar men jag skulle vilja ha tips på vad man kan göra för att få ett "fläskigt" hardcore/metal ljud i kaggen. skriv ner alla era tips, allt från EQ-inställningar till hmm, nåt 😉

Såg att någon hade en madrass framför trumsettet, bra grejj?

Blir även glad för tips på mickning av gitarrförstärkare!

Mvh/ Jeppe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Riktmärken

Bastrumma:

"Botten" vid 60-80Hz, "Knyckljud" vid 2,5 kHz och uppåt

Virveltrumma:

"Botten" vid 240 Hz. Attack och skärpa vid ca 5 kHz

Pukor:

"Botten" vid 80-250Hz, Attack vid ca 5 kHz

Cymbaler/Hihat:

"Skimrande" vid 7,5-10 kHz. Här kan samtidigt mycket av det låga frekvenserna skäras bort (vissa attack- och slagljud kan emellertid försvinna vid kraftiga basavskärningar).

Studio hade en artikel om just mickning av gitarrförstärkare där Addic59 stod för demostrationen.

Redigerat av Pingpong
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast helt ärligt, du kommer aldrig i hela världen få till ett fläskigt kaggeljud enbart genom mickning. Mycket handlar också om mixningen: eq, kompressor och reverb.

Hårdrock på 2000-talet är maskintätt, det är min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa ha micken i "hålet" på skinnet riktad mot där klubban träffar, det blir ett ganska tight ljud om man lägger en filt om baskaggen...testa! Sen som sagt är det bara att eq:a och komprimera så det står härliga till. Mycket metal använder triggade trummor (eller blandat)...

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag vill ha ett fett klickigt HC/grind-ljud i kaggen så tejpar jag en femkrona på skinnet och använder jag plastklubba, det känns som om man sänker botten i kaggen när det blir mer massa i skinnet. Sen mickar jag väldigt nära skinnet för att slippa rumligt boomljud som grötar till det när man spelar sanbbt. Jag har fått väldigt goda resultat med att micka framifrån med en trummygga, tajt o snärtigt men det kan läcka lite väl mycket från virveln. Sen brukar jag använda ett bandspärrfilter som jag sveper till jag blivit av med det grötiga boomljudet. Detta har gett mig ett resultat som jag är jättenöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett annat gammalt trick, att mixa trummixen "ren" tillsammas med trummixen körd genom en kompressor. Tror jam.se hade en sida om det förut, har sökt som en bäver på nätet utan att hitta länken 😆

Kan även "kötta" till det genom att slänga på lite LP-filter på ena mixen. 😉

Redigerat av Threshold
Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)

A och O för ett fett kaggeljud ligger i själva trumman. Du kan alltid höja basen med hjälp av eq, men du får aldrig det där riktiga trycket om det inte finns "fett" redan i trumman. Försöker du lägga till botten som inte finns, så tenderar det ofta att bara bli bumligt. Prova istället att kopiera baskaggespåret, och och skär allt över 100-150 Hz, och mixa ihop det med första spåret.

Men som sagt, man måste ju utgå från dom prylar man har, och jag vet ju inte, du kanske har en grym baskagge? 😳

Prova att stämma ner slagskinnet så löst du bara kan, utan att stämskruvarna börjar vibrera vid spel. Det ger mycket klick och mindre stome.

Lycka till!

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktmärken

Bastrumma:

"Botten" vid 60-80Hz, "Knyckljud" vid 2,5 kHz och uppåt

Virveltrumma:

"Botten" vid 240 Hz. Attack och skärpa vid ca 5 kHz

Pukor:

"Botten" vid 80-250Hz, Attack vid ca 5 kHz

Cymbaler/Hihat:

"Skimrande" vid 7,5-10 kHz. Här kan samtidigt mycket av det låga frekvenserna skäras bort (vissa attack- och slagljud kan emellertid försvinna vid kraftiga basavskärningar).

Studio hade en artikel om just mickning av gitarrförstärkare där Addic59 stod för demostrationen.

Host, host! Du glömde ange källan, Pingis! Ljudinspelningens ABC heter boken och är skriven av Zetterberg, va? För övrigt tycker jag man skall ta de tipsen med en nypa salt, speciellt om man är ute efter ett metalsound för 2 000-talet. Då är det verkligen, som Andypandy skriver, maskintätt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova istället att kopiera baskaggespåret, och och skär allt över 100-150 Hz, och mixa ihop det med första spåret.

Det borde ge ungefär samma effekt som att ställa ett peak-filter kring 60-80 Hz och boosta ca 3 dB. 😏 Eller gör du något mera med det kopierade spåret?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klang (oregistrerad)
Jag håller på att spela in lite trummor men jag blir inte rikitgt nöjd med ljudet på baskaggen, jag har en superlux mic som är anpassad för baskaggar men jag skulle vilja ha tips på vad man kan göra för att få ett "fläskigt" hardcore/metal ljud i kaggen.

Tyvärr nån superlux mic anpassad för kaggar finns inte. (Neumann U47 klarar dock de flesta med bravur) Dock finns mikrofoner byggda för baskagge, som ofta används i inspelningar, men dessa låter illa! Tex AKG D112. Alla baskaggar låter olika; skinnstämmning, mikrofonplacering och erfarenhet hos musiker påverkar ljudet mycket. Att använda en mikrofon med modifierad frekvensgång kommer alldrig lösa dina problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)
Prova istället att kopiera baskaggespåret, och och skär allt över 100-150 Hz, och mixa ihop det med första spåret.

Det borde ge ungefär samma effekt som att ställa ett peak-filter kring 60-80 Hz och boosta ca 3 dB. 😄 Eller gör du något mera med det kopierade spåret?

Brukar komprimera det rätt hårt ibland, för att få ännu mera "knuff" i bottenregistret.

Har provat och jämfört att boosta med eq, eller att kopiera spåret, och jag tycker det blir mera tryck i bottenregistret om man kopierar. Men det kanske bara är jag... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktmärken

Bastrumma:

"Botten" vid 60-80Hz, "Knyckljud" vid 2,5 kHz och uppåt

Virveltrumma:

"Botten" vid 240 Hz. Attack och skärpa vid ca 5 kHz

Pukor:

"Botten" vid 80-250Hz, Attack vid ca 5 kHz

Cymbaler/Hihat:

"Skimrande" vid 7,5-10 kHz. Här kan samtidigt mycket av det låga frekvenserna skäras bort (vissa attack- och slagljud kan emellertid försvinna vid kraftiga basavskärningar).

Studio hade en artikel om just mickning av gitarrförstärkare där Addic59 stod för demostrationen.

yeah.. schysst med siffror.. det verkar så enkelt då. 😕

Redigerat av theEriks
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag många gånger att man får bättre resultat av att skära på andra ställen än att boosta exempelvis dessa. Pukor tex brukar jag nästan alltid gröpa ur en del kring 600 för att slippa lite kartongvibbar osv. Efter det kanske jag inte behöver lägga på mer botten och/eller attack eftersom jag städat undan sånt jag inte ville ha, som ligger och tar plats från det jag vill ha.

Att skära på ett ställe motsvarar en höjning på ett annat. Yin yan så att säga. Sånt man lär sig med tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktmärken

Bastrumma:

"Botten" vid 60-80Hz, "Knyckljud" vid 2,5 kHz och uppåt

Virveltrumma:

"Botten" vid 240 Hz. Attack och skärpa vid ca 5 kHz

Pukor:

"Botten" vid 80-250Hz, Attack vid ca 5 kHz

Cymbaler/Hihat:

"Skimrande" vid 7,5-10 kHz. Här kan samtidigt mycket av det låga frekvenserna skäras bort (vissa attack- och slagljud kan emellertid försvinna vid kraftiga basavskärningar).

Studio hade en artikel om just mickning av gitarrförstärkare där Addic59 stod för demostrationen.

Host, host! Du glömde ange källan, Pingis! Ljudinspelningens ABC heter boken och är skriven av Zetterberg, va? För övrigt tycker jag man skall ta de tipsen med en nypa salt, speciellt om man är ute efter ett metalsound för 2 000-talet. Då är det verkligen, som Andypandy skriver, maskintätt!!!

öh.. den boken har man ju.... jag är seg.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...