Jump to content
Annons

Den senaste..


Richie76

Recommended Posts

LÅTNAMN: For your love?(kanske)

ARTIST/GRUPP: Slowmoboy

GENRE: pop

LÅTLÄNGD: över 4

KOMPOSITÖR: Rikard Sandberg text: Daniel Wahlström

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: MP3

STORLEK: 6.3 MB

STATUS: Inte färdig

Här kommer som vanligt en smörig låt som jag knåpat ihop med hjälp av text från en kompis. Fick korta ner bouncen då den inte fick överstiga 6.35 MB. Skulle gärna lägga in nån typ av beat-aktigt som man lägger i bakgrunden på andra versen men har ingen koll på detta och skulle någon vara intresserad att göra detta så hör av er. Kom gärna med kritik på låt och mix, har som vanligt ingen koll på hur eq:n ligger till, så ni som vet vad ni sysslar med och känner era monitorer får gärna ge tips!

this is my song for your love

these are the words for you heart

my voice is a passport for you faith

and our brand new start

your heart of glass

and my heart of stone

cant be combined

or left alone

no more lies

to open up our eyes

just love to spread around

among the lost and never found

this is not a way to let go

this is our guide for the way

to a place were years of empty sighs

will fade in a day

your heart of glass

and my heart of stone

cant be combined

or left alone

no more lies

to open up our eyes

just love to spread around

among the lost and never found

this is my cure for your pain

this simple verse will reveal

the essence of this song to be that even scars will heal

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jorå, det här var ju finstämt så att det förslår (positivt menat) Fint sound tycker jag och rösten funkar hur bra som helst till låten. Gillar att den låter "äkta" utan en massa effekter också! Gillar gitarren eller vad det är som ligger och "smyger" i bakgrunden. Personligen tycker jag att det möjligtsvis blir lite klichéaktigt att det prompt måste in trummor och bas på en del av låten. Skulle vara lika bra om det skippades och var härligt sparsmakat hela låten. (Högst personlig smaksak dock)

Mycket bra med andra ord!

(Låten bara "slutar" mitt i ett ord! Ska det vara så?)

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, det här var ju finstämt så att det förslår (positivt menat) Fint sound tycker jag och rösten funkar hur bra som helst till låten. Gillar att den låter "äkta" utan en massa effekter också! Gillar gitarren eller vad det är som ligger och "smyger" i bakgrunden. Personligen tycker jag att det möjligtsvis blir lite klichéaktigt att det prompt måste in trummor och bas på en del av låten. Skulle vara lika bra om det skippades och var härligt sparsmakat hela låten. (Högst personlig smaksak dock)

Mycket bra med andra ord!

(Låten bara "slutar" mitt i ett ord! Ska det vara så?)

Tack för dessa ord, Jejje!

Näe man kanske inte måste in med trummor och bas men jag kände att den går så sakta och att det hade blivit outhärdligt utan trummor! 😉

Näe den ska inte sluta så, men som jag skrev så var jag tvungen att korta ner bouncen för att den skulle få bli bifogad! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, det här var ju finstämt så att det förslår (positivt menat) Fint sound tycker jag och rösten funkar hur bra som helst till låten. Gillar att den låter "äkta" utan en massa effekter också! Gillar gitarren eller vad det är som ligger och "smyger" i bakgrunden. Personligen tycker jag att det möjligtsvis blir lite klichéaktigt att det prompt måste in trummor och bas på en del av låten. Skulle vara lika bra om det skippades och var härligt sparsmakat hela låten. (Högst personlig smaksak dock)

Mycket bra med andra ord!

(Låten bara "slutar" mitt i ett ord! Ska det vara så?)

Tack för dessa ord, Jejje!

Näe man kanske inte måste in med trummor och bas men jag kände att den går så sakta och att det hade blivit outhärdligt utan trummor! 😉

Näe den ska inte sluta så, men som jag skrev så var jag tvungen att korta ner bouncen för att den skulle få bli bifogad! 😆

Det blir inte alls outhärdligt utan trummor, de var ju med bara en kort bit också! Det var lite det jag trodde, att du tog med dem för att du kände dig "tvungen" på något sätt! Det låter inte alls dåligt på något sätt dock, men skulle vara kul att höra en version utan dessa! Du får väl se vad andra här på forumet anser!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finfint det här.. sitter på Hifihögtalare och i dom är basen på tok för hog (runt 100Hz). Annars va det riktigt bra =) Sången klingar fint.. virvelljudet nämner väl jag också dåra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Biorno (oregistrerad)

Jag gillar smör, gillar detta. Härlig sång.

Tyckte det var skitbra, sen är jag ju svag för stämmor också, så om det var julafton skulle jag önska det med...

Redigerat av Biorno
Link to comment
Dela på andra sajter

catch22 (oregistrerad)

Oj, det här var verkligen en kanonlåt!

Inte så smörig som du skrev snarare lite lagomt deppig, det gillas!

Du har en grymt skön stämma som verkligen passar till den här typen av avskalade låtar, har inte så mycket mer att säga... bra sång, fin melodi och text med både hjärta och hjärna bakom. Flickvännen har lagt in låten på sin mp3spelare, det är ett högt betyg! 🙂

Visst var det du som sökte nån som kunde spela cello i ett tidigare inlägg, var det till den här låten du tänkte dig det? För det känns verkligen som om det kunde ha passat in. Kan tyvär inte spela själv, men jag hoppas det var nån som nappade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Furstan - Fint med tips om basen, får försöka skruva på den.. 😎

Bjorno - Julen har ju varit men önska får man alltid.. har oxå funderat på ännu maffigare sista refräng, kanske ska prova att lägga körer på den. 🙂

Crownfield - Ojdå tack så mycket, verkligen kul att du tycker det!

BaldByChoice - Tackar så mycket för det, du vet väl att det är ok att visa dina känslor, fast du är kille! 😆

Catch 22 - Tackar för detta, ja det känns verkligen som en grym komplimang att hon lagt in den på MP3, synd bara att den inte riktigt är färdig eller ens full längd. 😮

Jo, jag fick napp av Ume-Magnus att han skulle lägga nyckelharpa vilket låter ungefär i närheten av cello, så jag ska höra om han fortfarande är intresserad av det.

Tack för alla inlägg, pågar! 🙂

Om nån fler vill kommentera behöver ni inte vara blyga för det negativa heller!

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Hi there....aningen för smörig i min smak men det hänger...nog mer på din sång.....du har rösten och kapaciteten men du ligger bekvämt i ett ganska tråkigt register...OK, första versen....men sen om jag var du skulle jag gå utanför den vanliga melodiken och hamna på mer intressanta toner där rösten får jobba mer....IMO 🙂 jobba på....

Link to comment
Dela på andra sajter

0:01 Pianot har inte mycket till stereobredd. Det är också lite "ihåligt" sound och ont om diskant. Tom. elgitarrprylen i första takten skimrar mer i diskanten.

Det lurar mig att tänka på typiska NuMetal-ballader där ett pianointro ska låta lite skitigt. Och jag tänker "efter fyra takter kommer det krispiga och feta gitarrkompet bryta in".

Men efter två takter börjar leadsången och jag förstår att jag hade fel. 😄

0:10 Fin röst. Skört. Men det låter tilltäppt. Rekommenderar att EQ:a upp 3-4 dB vid 4kHz och lågt Q-värde.

Ett svagt fjärdedelsdelay på sången vore snyggt, men inte viktigt.

0:44 Gitarrerna kommer in. Fint. Men vad är det som tickar i basregistret? 😉

De är jobbiga för öronen. 😄

Baspuffar i ak.gitarren? Eller hos elbasen?

Det låter 'pup pup pup pup' på åttondelar, och runt 100Hz. Lätt panorerat åt höger. Det slutar först vid 1:21.

1:06 Stråkmatta kommer in. Elbas också? Eller är det basig gitarr? Men det där tickandet i basregistret överröstar elbasens ton och påverkar också kompressorn att börja pumpa på åttondelarna. Jag skulle låta stråket vänta lite till...

1:25 ...för här är tillfället då jag önskar att låten skulle brista ut i fullt ljust stråk, med en slinga under mellanspelet... 😆

2:05 Nu börjar det ticka lite i basen igen. Och det varierar fram och tillbaka i styrka.

2:30 Trummorna går igång. Helt okej!

Elbasen dundrar på dubbelt så högt! Inte okej! Mycket subbasregister och lite basregister/ton.

Låtens refräng sätter sig bra.

2:49 Varför inte låta kompet fortsätta? 😉

Lite softare komp, men att trummorna får fortsätta... Annars känns det som att låten stannas upp lite.

3:35 Och nu börjar det ticka igen.

Kan du fixa bastickandet, sänka elbasen i andra och tredje refrängen och lägga upp en ny version? 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Stolle - Tack, Kul att du gillade den (och nån tidigare låt 😄 ) Blir väldans glad att du även gillar rösten!

Karl - Tack för inlägg, ja det ligger nåt i det du säger.. får kolla upp det

Linus - Tack som attans för den extremt utförliga analysen av arr, låt och produktion.. det var väldigt schysst! 😄 Ska kolla upp det du påpekar och lägger upp en ny version imorgon! (jobbar inte så snabbt! 🙁 )

Link to comment
Dela på andra sajter

catch22 (oregistrerad)
Catch 22 - Tackar för detta, ja det känns verkligen som en grym komplimang att hon lagt in den på MP3, synd bara att den inte riktigt är färdig eller ens full längd. 😆

Jo, jag fick napp av Ume-Magnus att han skulle lägga nyckelharpa vilket låter  ungefär i närheten av cello, så jag ska höra om han fortfarande är intresserad av det.

Jo flickvännen gillade verkligen låten, hon tyckte texten passade både som depplåt men även som kärlekslåt om du förstår vad hon menar?! 😉

Wow, nyckelharpa alltså! Det låter spännande, hoppas det blir av så vi kan få lyssna på det sammarbetet!

Link to comment
Dela på andra sajter

91.an - Det var det värsta! 😉 Tack ska du ha! 🙂

mange_andersson - Tack ska du ha! Vad glad jag blir! 🙂

Catch 22 - Fan vad skoj att hon gillar den.. Ska som sagt fixa och trixa med den lite nu och sen får vi se om det blir nå nyckelharpa! Lägger upp i så fall!

Tack för alla trevliga inlägg grabbar! 🙂 Lägger upp en lite fixad med virvel, eq och nivåer nu. (fortfarande inte klar alltså..)

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Får lite flashbacks här. UG i mellanstadiet, svettiga händer på fredagsdiscot i innebandysalen med alla tjejer vid en vägg och alla killar vid den andra, en billig discokula i taket och en XL cola i handen 😕 . En "Lady in Red" fast 2006?

Du sjunger hur bra som helst. Blir imponerad av att du vågar köra fullt ut. Snygg låt och bra arr. Gillar "smygitarren" och de små xylofon(?)ljuden i bakgrunden under versern. Men ska det verkligen vara så mycket reverb på virveln?

Riktigt bra och smörigt, men det är väl så du vill ha det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får lite flashbacks här. UG i mellanstadiet, svettiga händer på fredagsdiscot i innebandysalen med alla tjejer vid en vägg och alla killar vid den andra, en billig discokula i taket och en XL cola i handen 🙁 . En "Lady in Red" fast 2006?

Bone - Ha Ha! Lady in red låter väl inte heltoppen i mina öron, men den blev ju en hit iallafall! 😎 Virveln är det inte så mycket reverb på egentligen men det ligger en seija-matta på den som låter som reverb.. måste tydligen ta mig en till titt på trummorna!

FredAsp - Jo man tackar.. Ska som sagt ragga lite här på forumet efter nån som kan det där!

dufftav - förstår vad du menar.. förhoppningsvis blir det mer levande efter man lagt dit lite nyckelharpa och beats på sista versen. Ev tänkte jag sjunga om sista ref och ta i lite mer oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Behöver inte lyssna länge för att känna igen en kanonlåt, smöra på bara härligt som fan. Robbie Williams släng dig i väggen är mitt spontana intryck. Kanke färga harmonierna lite mer på pianot, kan bli lite entonigt. Eller kanske ett softare ljud på pianot, men smaksaker förmodligen. Mycket bra, sälj den till Robbie :rolleyes: och bjud oss alla till kanarieholmarna vetja 😆 .

Vänligen Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle kanske önska mig mer variation och lite tidigare (än första trumbeatet). Och kanske ta ut svängarna på sången lite mer.

Men annars bra låt och förbannat bra sångröst, den skall du vara riktigt glad för!

Får lite blandade associationer bl.a. sångaren i Radiohead och det är inte dåligt.

Ser fram emot kommande alster. Vore kul att veta vart du strävar, influenser etc så hade man kanske kunnat komma med mer "riktade" kommentarer....

men, men....Bra jobbat och riktigt bra sångröst 😉🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burning Sven - Tack så mycket! Tänkvärt angående pianospelandet.. Jag mejlar dig angående datum för avfärd mot sydligare breddgrader! 😛

pwayne - Oj vad glad jag blir för det fina utlåtandet om sångrösten! 🙂 jo, jag har faktiskt inlett lite samarbete med herr Pluffo och ska lägga om sista ref m.m. Så du har så rätt i det du säger 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...