Jump to content
Annons

Sampla sin gamla synth?


pXp

Recommended Posts

Försökte söka i forumet efter denna fråga, men hittade inget. Det borde dock ha diskuterats här tidigare!

Vad är det som gäller när man samplar sin gamla synth? Får jag t ex göra en Reason ReFill innehållandes preset/factory-ljuden? Om jag dessutom skriver att man måste äga synthen för att få använda ReFillen (inte för att det går att kolla, men ändå)... Om man går ett steg länge, får man sampla en VSTi-plugg och göra en ReFill och ge bort den gratis? Förmodligen inte...

Varför jag frågar är för att jag i dagsläget ibland multisamplar ljud från någon hård eller mjuk synth som jag tycker mycket om, slänger ihop Combinator och gör en ReFill för att jag tycker det är mycket enklare att jobba så ibland. Inte lika flexibelt, men skönt ibland. Och snäll som man är så vill man ju dela med sig av sina trevliga ReFills, men man vill ju inte bli stämd ars**t av sig.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad är det som gäller när man samplar sin gamla synth?
Självklart, jag multisamplar det mesta.
Får jag t ex göra en Reason ReFill innehållandes preset/factory-ljuden?
"Därom tvista de lärde."

Flera kommersiella samplingscds har använt fabriksljud.

Har du programmerat ljudet själv på synten, så är det ju ditt ljud. Då kan du iaf vara 100% säker på att slippa sura brev i brevlådan.

Men om du tar ett fabriksljud och bara modifierar lite då? 😆

Om man går ett steg länge, får man sampla en VSTi-plugg och göra en ReFill och ge bort den gratis? Förmodligen inte...
Mjuka syntar har ibland en paragraf i licensavtalet om att de inte får samplas för kommersiella ändamål. Kolla syntarnas specifika avtal innan du sprider vidare. Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt! Dags att bjuda på refillerna då 🙁

Absolut! Men jag vill vara på säkra sidan först:

Det står inget om att man inte får sampla, men vad menas med:

This PRODUCT may not, in whole or in part, be copied, photocopied, translated, or reduced to any electronic medium or machine readable form, without prior consent in writing, from the AUTHOR(S) and according to all applicable laws.

???

Håller dessutom på med min dunder-ReFill, vill bli klar först innan jag släpper den fri.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt! Dags att bjuda på refillerna då 😎

Absolut! Men jag vill vara på säkra sidan först:

Det står inget om att man inte får sampla, men vad menas med:

This PRODUCT may not, in whole or in part, be copied, photocopied, translated, or reduced to any electronic medium or machine readable form, without prior consent in writing, from the AUTHOR(S) and according to all applicable laws.

???

Håller dessutom på med min dunder-ReFill, vill bli klar först innan jag släpper den fri.

//peAk

Rent fritt skulle jag tolka det som att du inte får göra det du håller på att göra. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent fritt skulle jag tolka det som att du inte får göra det du håller på att göra. :rolleyes:

Synd.

För er.

🙂

Jag äger ju själv denna produkt och har inte släppt någon ReFill fri, utan bara använt den för eget bruk. Tycker ändå inte att licensavtalet är helt solklart på denna punkt, men jag törs inte chansa. Man kan ju testa och skicka ett mail, men risken är att man aldrig får nått svar...

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt! Dags att bjuda på refillerna då 😕

Absolut! Men jag vill vara på säkra sidan först:

Det står inget om att man inte får sampla, men vad menas med:

This PRODUCT may not, in whole or in part, be copied, photocopied, translated, or reduced to any electronic medium or machine readable form, without prior consent in writing, from the AUTHOR(S) and according to all applicable laws.

???

Håller dessutom på med min dunder-ReFill, vill bli klar först innan jag släpper den fri.

//peAk

Rent fritt skulle jag tolka det som att du inte får göra det du håller på att göra. 😳

Jag tolkar det inte alls som att man inte får använda den för att göra ljud till en refill! Det där handlar snarare om en omförpackning av produkten, inte de ljud man kan skapa med den, om den inte är samplebaserad vill säga, då är det förmodligen inte okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

har du synten så får du göra vilka ljud som helst och skänka bort

Beatmastern, är detta något du vet eller en gissning? Det kan vara rätt dumt att uttala sig med säkerhet om saker man faktiskt inte har järnkoll på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag iaf skickat ett mail till tillverkaren och frågat rakt ut!

Och nu har jag fått svar! Det gick fort. Av svaret att dömma kan man förstå varför de skyndade sig:

that would actually violate the copyright of the sound-creators in question. As you put it so eloquently, all of a sudden it would be free. Please use some common sense. Just transforming the work of others into a different format, doesn't make it public domain all of a sudden. I don't get the widespread opinion that as long as nobody is making any money out of it, it's legal all of a sudden. Downloading MP3s/Software/Videos from the internet? As long as I don't sell it, it's no big deal, right? I mean, c'mon. No money involved etc. That's simply bullshit. Taking advantage of other peoples work is exploitation, nothing more, nothing less.

 

Hope I answered your question.

 

Regards,

Mike

Min fråga löd så här:

Me and my friends are discussing if it's allowed to record samples (to sample sounds), from one of your products and then maybe bundle the sounds and give them away for free, so others can use them in software or hardware samplers?

Redigerat av pXp
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag iaf skickat ett mail till tillverkaren och frågat rakt ut!

Och nu har jag fått svar! Det gick fort. Av svaret att dömma kan man förstå varför de skyndade sig:

that would actually violate the copyright of the sound-creators in question. As you put it so eloquently, all of a sudden it would be free. Please use some common sense. Just transforming the work of others into a different format, doesn't make it public domain all of a sudden. I don't get the widespread opinion that as long as nobody is making any money out of it, it's legal all of a sudden. Downloading MP3s/Software/Videos from the internet? As long as I don't sell it, it's no big deal, right? I mean, c'mon. No money involved etc. That's simply bullshit. Taking advantage of other peoples work is exploitation, nothing more, nothing less.

 

Hope I answered your question.

 

Regards,

Mike

Min fråga löd så här:

Me and my friends are discussing if it's allowed to record samples (to sample sounds), from one of your products and then maybe bundle the sounds and give them away for free, so others can use them in software or hardware samplers?

Fantastiskt trevligt och seriöst intryck den representaten gjorde. Prao - någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken produkt? Hård- eller mjukvara?

Lätt att vara efterklok, men kunde du inte ha frågat hur de ställer sig till syntljud man själv programmerat? Och sagt att man förstår att syntens fabriksljud är skyddade (eftersom nån annan skapade dessa presets och därmed äger denna presets upphovsrätt).

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Intressant ämne! Faktum är att man MÅSTE sampla ljuden från sina gamla synthar t.ex., om man vill kunna låta exakt som man gjorde på skivan, vid ett liveframträdande många år senare när syntharna gått sönder. Annars har man ju inte ljudet!

Men sälja vidare eller ge bort gratis. Nää, det tror jag inte va?!

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får sampla allt som inte är samplat, det är tumregeln när det gäller att bygga ljudbibliotek av andra maskiner. 🙂

Exempel: 909:ans snare är laglig att sampla och sälja vidare, men inte crashen!

vadå?

man får sampla snaren men inte cymbalen?

är det för att snaren är syntetisk men cymbalen är samplad? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får sampla allt som inte är samplat, det är tumregeln när det gäller att bygga ljudbibliotek av andra maskiner. 🙂

Exempel: 909:ans snare är laglig att sampla och sälja vidare, men inte crashen!

vadå?

man får sampla snaren men inte cymbalen?

är det för att snaren är syntetisk men cymbalen är samplad? 🥰

Ja, om man ska va petig. 🙂

Det har förekommit att tillverkare av ljudbibliotek som snott presets från en sampler och stoppat i en annan fått problem, minns det legendariska Roland-expansionskortet till exempel.

Nu pratar jag alltså inte om när man samplar till sig själv, utan när man gör ljud kommersiellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken produkt? Hård- eller mjukvara?

Lätt att vara efterklok, men kunde du inte ha frågat hur de ställer sig till syntljud man själv programmerat? Och sagt att man förstår att syntens fabriksljud är skyddade (eftersom nån annan skapade dessa presets och därmed äger denna presets upphovsrätt).

Jo precis, de uppfattade det som att det var fabriksljuden jag menade. Vi fortsatte mailandet och fick svar:

It is possible, if you either use your own sounds/preset for that (not

simply derived from the factory presets) or if reFX would produce and sell

them.

Som ni ser var det alltså reFX i detta fall, men jag bara valde ut någon i mängden så att säga.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får sampla allt som inte är samplat, det är tumregeln när det gäller att bygga ljudbibliotek av andra maskiner. 🙂

Exempel: 909:ans snare är laglig att sampla och sälja vidare, men inte crashen!

vadå?

man får sampla snaren men inte cymbalen?

är det för att snaren är syntetisk men cymbalen är samplad? 😳

Ja, om man ska va petig. 😄

Det har förekommit att tillverkare av ljudbibliotek som snott presets från en sampler och stoppat i en annan fått problem, minns det legendariska Roland-expansionskortet till exempel.

Nu pratar jag alltså inte om när man samplar till sig själv, utan när man gör ljud kommersiellt.

visste inte att cymbalen var samplad i rolands maskiner 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, ja, snubben på ReFX kan behöva en charmkurs. Med tanke på att de antagligen redan blivit samplade tusentals gånger kan de ju vara lite artiga när någon åtminstone tar sig tid att fråga.

Finns ju hursomhelst inte en chans att de kan bevisa var ljuden kommer ifrån om du programmerat dem själva.

Och cymbalerna i TR-909:an, åtminstone hihat:en, består dels av en sampling, dels av lite vitt brus och andra grejer. Sådeså! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...