Jump to content
Annons

Försöka fixa upp akustiken


wnr

Recommended Posts

Jag hade tänkt att fixa akustiken lite i min hemmastudio, det studsar för mycket på väggarna.

Kan man bygga typ sånna här* se bild

å ha på väggarna?, man typ sätter fast dom 5 cm ut, och en bit ifrån varandra. tror ni det kan funka, eller har ni några andra tipps på hur man kan göra?

*Det är 45mm reglar, med 45mm Glasullsisolering, 10mm spånskiva där bak, sen tyg där fram

Mitt rum ser ut såhär bild1 bild2bild3

Sen 2,57 Meter högt!..

min tanke var att typ sätta några sånna på väggen bakom högtalarna å kasnek bakom mig, sen kanske bygga nått för hörnen.

är jättetacksam för svar..

//WNR

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

SketchUP 🥰.. det klart bästa 3dprogramet, lätt som fan=).. går att göra det mesta där.. har gjord av alla mina prylar jättedetaljerade 😲..

kasnek får ta tyg på baksidan också🥰..men visst ska man ha dom enbit ifrån väggen?.. typ 5-6 cm?

Link to comment
Dela på andra sajter

det kommer nog att funka men varför inte skaffa absorbanter i skumgummi?

Jag har just nu lite skumgummi uppsatt, det fungerar mycket mycket bättre än inget på väggen framför datorn, men det fattast nått, men det e nog för att dom är tunna å ligger slickade mot väggen (så att säga)

tänkte bygga detta för det kul att bygga, har t.ex. byggt minna egna högtalar ställ..

å materialet lär inte vara allt för dyrt så 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Beatmastern: Skumgummi dämpar inte så långt ner i basen, utan stannar som regel någonstans vid 300-400 Hz. Det varierar förstås med densiteten och tjockleken på materialet, så det är svårt att säga säkert hur långt ner det hjälper till; ju tjockare, desto lägre frekvens och kraftigare dämpning. För att få skum-plattorna att dämpa längre ner, så kan man flytta ut dem från väggen, med hjälp av små kuddar av skummaterial - så åker dämpningen ner en bit till i frekvens. 🙂

wnr: 5-6cm från väggarna blir bra - men använd hellre stenull än glasull, eftersom stenullen är tyngre och därför dämpar låga frekvenser bättre (i de flesta hemstudios är det basen som bråkar mest...). Glöm förresten inte att sätta skumabsorbenter i taket också - och placera skumabsorbenter mellan monitorerna och stativen också, så att det inte skickas ner vibrationer i stativen... Se till att du har absorbenter på alla ställen där du skulle kunna se någon av monitorerna i en spegel på väggen/taket etc - så kommer du långt. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag sätta upp skumabsorbenten ovanför monitorerna?, inne mot väggen?, eller precis ovanför.

Är det okey att ha dom måtten da? dvs (600mmx1200mm)förväggen fram till mickbåset är 3100mm och 2570mm högt. då behöver jag typ 3 fyra sånna där med kanske 100mm mellanrum, (å är det okey att dom bara täcker halva höjden

å hur ska jag göra med hörnen (dom bakom monitorerna). kan man ha liknande isolerings byggen bara att dom står snätt?

edit: typ så här å såhär

Redigerat av wnr
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag sätta upp skumabsorbenten ovanför monitorerna?, inne mot väggen?, eller precis ovanför.

I taket. Egentligen mitt emellan dig och monitorerna, men du sitter ju nära monitorerna i ett litet rum, så det blir nog enklast att dämpa taket i princip hela vägen mellan dig och monitorerna...

Är det okey att ha dom måtten da? dvs (600mmx1200mm)förväggen fram till mickbåset är 3100mm och 2570mm högt. då behöver jag typ 3 fyra sånna där med kanske 100mm mellanrum, (å är det okey att dom bara täcker halva höjden

å hur ska jag göra med hörnen (dom bakom monitorerna). kan man ha liknande isolerings byggen bara att dom står snätt?

edit: typ så här å såhär

Det blir nog bra som på dina bilder, med vinklade skärmväggar i hörnen. I hörnen är det kanske i och för sig inte fel att låta skärmarna gå hela vägen från golv till tak i stället, eftersom det ofta skapas mycket problem just i hörnen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kastar snabbt in en tanke som du säkert redan har tänkt på!!!

Glöm inte att sätta upp dina absorbenter med lite förskjutna vinklar.

Alltså..

Gör dina distanser med lite olika höjd så att dina absorberingsplattor blir lätt vinklade.

Annars ser det jättebra ut.

Kul att du har ett så stort utrymme att du har blats med ett sångbås!

Take care!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncher: kan man vinkla dom så att mitten är ovinklad sen dom två brevid är vinklade lite bortåt från den i mitten så det blir snyggt också?=)

sångbåset är soft, blir bra ljud, men skulle vilja ha lite större så funtar på att sätta uppen vägg med fönster i.. får se vad som händer 😄

hansjohnny: Jams backdrop kanske är billigt för sånnt material, men för dyrt för det jag ska ha det till, hade nog tänk att använda vanligt tyg=)

Eric: jepp det är ett sångbås 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Beatmastern: Skumgummi dämpar inte så långt ner i basen, utan stannar som regel någonstans vid 300-400 Hz. Det varierar förstås med densiteten och tjockleken på materialet, så det är svårt att säga säkert hur långt ner det hjälper till; ju tjockare, desto lägre frekvens och kraftigare dämpning. För att få skum-plattorna att dämpa längre ner, så kan man flytta ut dem från väggen, med hjälp av små kuddar av skummaterial - så åker dämpningen ner en bit till i frekvens. 🙂

wnr: 5-6cm från väggarna blir bra - men använd hellre stenull än glasull, eftersom stenullen är tyngre och därför dämpar låga frekvenser bättre (i de flesta hemstudios är det basen som bråkar mest...). Glöm förresten inte att sätta skumabsorbenter i taket också - och placera skumabsorbenter mellan monitorerna och stativen också, så att det inte skickas ner vibrationer i stativen... Se till att du har absorbenter på alla ställen där du skulle kunna se någon av monitorerna i en spegel på väggen/taket etc - så kommer du långt. 😆

Hur tjock (djup?) behöver stenullen vara för att dämpa bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en vädigt tyst dator. Sen har jag satt upp en duschstång som jag klämmer några täcken i så det blir lite mer dämpat.

Skulle ta för mycket plats att bygga ett bås i min studio. Min studio är på 10m2 och bara båsen ska väl gärna vara större en så om man ska börja snacka akustik eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en vädigt tyst dator. Sen har jag satt upp en duschstång som jag klämmer några täcken i så det blir lite mer dämpat.

Skulle ta för mycket plats att bygga ett bås i min studio. Min studio är på 10m2 och bara båsen ska väl gärna vara större en så om man ska börja snacka akustik eller?

Min dator är också väldigt tysst, men föredrar båset ändå 🙂.. mitt studiorum är bara på typ 13m2, å båset på 1,5 m2. vilket inte är så mycket, men har lyckats bra ändå.. men visst det är som du säger ju större bås destå bättre:)

Link to comment
Dela på andra sajter

WNR:

Hmmm...

Kan vara svårt ibland med att både lyckas skapa något fungerbart och samtidigt snyggt.

Tanken med vinklarna är just att skapa ett kaos för ljudet för att med det påverka absorberingsfaktorn.

Jag tror inte att du kommer påverkas nämnvärt av två liksidiga ytor.

Försök dock att undvika dom direkt bakom högtalare och lyssningsplats. Alltså din rygg!

Sen kan du öka din absorbering genom att frilägga fästningen av plattorna från väggen. Ställ dom på golvet eller häng dom från taket. Detta gör att väggen bakom plattorna kan jobba för sig och där med öka effekten du söker.

Hade jag haft möjlighet så hade jag även byggt en basfälla i ett av hörnen.

En enkel sådan byggs av en skiva hålslagen masonit. Denna böjs i för att fästas 90 grader från väggen och fylls sedan med olika stora och formade skumbitar samt tyg och stenull. Denna 250 cm höga tingest kan sedan målas på utsidan för att kunna smälta in i rummet.

Det ser väldigt trevligt ut i din lokal!

Lycka till hörru!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja

Jag har funderat lite i vägarna av dämpning och sånthär och har kommit på en undran. Som ljudbög har jag funderat på om man inte ska ta och dämpa rummet så att det blir snyggare ljud. eller gäller detta bara studios och inte "lyssningsrum"?

Det är många som behandlar sina lyssningsrum/hembiorum också - så det är absolut inte bara i studio man kan vinna på det... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja

Jag har funderat lite i vägarna av dämpning och sånthär och har kommit på en undran. Som ljudbög har jag funderat på om man inte ska ta och dämpa rummet så att det blir snyggare ljud. eller gäller detta bara studios och inte "lyssningsrum"?

Det är många som behandlar sina lyssningsrum/hembiorum också - så det är absolut inte bara i studio man kan vinna på det... 😄

Okey.

Funderade nämligen på att göra billigast möjliga variant av isolering (inte nödvändigtvis den bästa utan bara ha dämpning överhuvudtaget) hur skulle det gå till då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja

Jag har funderat lite i vägarna av dämpning och sånthär och har kommit på en undran. Som ljudbög har jag funderat på om man inte ska ta och dämpa rummet så att det blir snyggare ljud. eller gäller detta bara studios och inte "lyssningsrum"?

Det är många som behandlar sina lyssningsrum/hembiorum också - så det är absolut inte bara i studio man kan vinna på det... 🙂

Okey.

Funderade nämligen på att göra billigast möjliga variant av isolering (inte nödvändigtvis den bästa utan bara ha dämpning överhuvudtaget) hur skulle det gå till då?

Jag antar att du menar dämpning - och inte isolering...? 🙂

Det är samma princip som i en studio. Kolla var du skulle kunna se någon av högtalarna i en spegel som satt på väggen/taket - och montera absorbenter där. Om högtalarna är närmare väggen bakom dem än en meter, så är det bra att dämpa även bakom högtalarna - och om de är närmare väggen än en halvmeter, så är det oftast bättre att placera högtalarna så att man trycker in dem i dämpmaterialet. Ställ också högtalarna på absorbenter, så att vibrationer inte skickas ner i underlaget.

Om högtalarna står nära sidoväggarna/hörnet, så behöver också sidoväggen/hörnet dämpas.

Vägen bakom dig bör vara diffuserande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...