Jump to content
Annons

"Baklänges-reverb" i plugg


Berggrund

Recommended Posts

Jag vet att man kan lägga ett reverb på ett ljudklipp som är baklänges och sedan spela upp den framlänges så att reverbet kommer före själva ljudet.

Jag vill gärna höra hur det kommer att bli medan man skruvar på reverben, så min fråga är då:

Finns det någon plugg som kan lägga till "Baklänges-reverb" (Jag kommer ej ihåg vad det heter), så att jag slipper göra allt själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns ett annat sätt att lösa det på som jag nyligen läste någonstans i forumet.

Gör så här: Spela signalen ren. Gör en reverse audiotrack i plattformen du använder. Lägg på reverb. Exportera filen eller gör ngn. frysfunktion. Lägg in den exporterade filen och kör en reverse audiotrack igen. Nu komemr svansen först och ordet uttalas från rätt håll 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Som humor säger var bra, har jag faktiskt aldrig tänk på! 😕 jag gör samma fast tvärt om!

Jag brukar exportera ljudet med reverb på.. Sen importerar jag in ljuget igen och väljer revers 😆

sen klipper jag själv bort melodin så den inte blir reversad, utan bara reverbet!

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

SIR grejjar baklängesreverb. Dock inte så att reverbet hörs innan det faktiska ljudet, utan reverbet kommer efter, men baklänges. Borde gå att mixa ner reverbreturen som wav och kör paralellet med ev. orginalljud om man vill ha reverbet att höras innan ljudet.

Fan va grötigt det där lät :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

som sagt, finns flera som grejar att göra baklänges reverb(bla. Spacedesigner), men det blir fortfarande en efterklang....om man säger så, ingen "föreklang"....

om man vill ha det före också, så måste pluggen på något sätt kunna läsa av vad som kommer att hända X-antal sekunder fram i tiden....vilket ju skulle kunna fungera på redan inspelade signaler i och för sig, men aldrig i Livesammanhang (ganska förståeligt) 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
som sagt, finns flera som grejar att göra baklänges reverb(bla. Spacedesigner), men det blir fortfarande en efterklang....om man säger så, ingen "föreklang"....

om man vill ha det före också, så måste pluggen på något sätt kunna läsa av vad som kommer att hända X-antal sekunder fram i tiden....vilket ju skulle kunna fungera på redan inspelade signaler i och för sig, men aldrig i Livesammanhang (ganska förståeligt) 🥰

Ah, ok. Jag läste ursprungsfrågan för fort. Givetvis har du rätt. Det dröjer nog en stund innan datorerna blir så snabba att dom processar det som den ännu inte fått information om. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...