Jump to content
Annons

Garageband


antepop

Recommended Posts

Vad är skillnaden mellan cubase och garageband? Är garageband sämre eftersom det är ett "gratisprogram" gentemot Cubase?

Vill ha hjälp pga min kompis som är min band kamrat har köpt en sprillans iMac och vi ska göra en hemmastudio och vill välja "rätt" program i från början

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok. Garageband är ett enklare gratisprogram som följer med när du köper en mac. Cubase finns i olika utförandem men är generellt mer avancerat. Om ni kör mac så finns ju exempelvis logic också.

Jag antar av din fråga att garageband kommer räcka bra för er. Det är ju hursomhelst bara att prova eftersom ni ju lär ha den på er sprillans mac.

Redigerat av Mingus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Garageband är ett enklare gratisprogram som följer med när du köper en mac. Cubase finns i olika utförandem men är generellt mer avancerat. Om ni kör mac så finns ju exempelvis logic också.

Jag antar av din fråga att garageband kommer räcka bra för er. Det är ju hursomhelst bara att prova eftersom ni ju lär ha den på er sprillans mac.

Jo visst är logic något att tänka på? contra cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör ni Mac så ska ni självklart köra Logic, stabilare och trevligare att jobba med. Dessutom är de medföljande pluggarna och mjukvaruinstrumenten i stort bättre. Dessutom kompatibelt med Garageband, så gör ni en skiss i Garageband som ni sen vill bygga vidare på så är det bara att öppna den i Logic på en gång utan krusiduller.

Link to comment
Dela på andra sajter

så cubase är det sämsta nu då? Logic är det som gäller i mac?

Cubase funkar precis lika bra som Logic bara att en del är vana vid Logic och en del är vana vid Cubase.

Personligen har jag lagt ner tusentals timmar på att lära mig Cubase väldigt bra och därför vore det dumt att byta till Logic.

Vilket du väljer är nog skitsamma, båda programmen är väldigt bra 😆

Om du kan Cubase så kan du ju köra det på både PC & Mac, men Logic finns ju endast till mac. (Senaste versionerna alltså)

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med Garageband. 😆

När ni växer ur, skaffa Logic Express. Logic kan importera projekt från Garageband.

Om ni växer ur Logic Express (om det händer kommer det förmodligen dröja år) så finns Logic Pro.

EDIT: Ja, jag skulle rekommendera Logic framför Cubase på en Mac av fler skäl än Garageband-import.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Personlig åsikt:

Jag skulle rekomendera att börja med Logic Express eller en av lightversionerna av Cubase.

Kör inte GarageBand. Jag har bara testat det i affärerna men jag hittade saker som jag saknade redan när jag stod i affären o testade programmet. Då saknas det mkt.

Börja med ett vettigt inspelningsprogram direkt.

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Garageband funkar bra för snabba skisser men annars så är Logic Express 7 ett väldigt prisvärt och kompetent program för större produktioner.

Angående Cubase vs. Logic: Cubase är ett jättebra program men jag har då aldrig träffat nån med mac som föredrar Cubase framför Logic (jag har inte träffat alla men ändå 😆). Så kör med Logic.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ja vad säger man . . som GB fantast så är det så att GB räcker ganska så långt.

😎

Det är bara att köra på och skapa musik, inte oroa sig ifall man har "rätt" prylar eller inte. Efter hand så visar det sig vad man vill eller inte . . och då kommer kraven att ändras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns ju ganska så mycket logik i att börja med det som redan finns i datorn, och sedan vid behov (om det nu blir efter 2 veckor eller 2 år...?) byta upp sig till nåt mer avancerat.

Precis, det kostar ju inget extra att börja med Garageband eftersom det medföljer gratis. Och skulle det vara så att man tycker att det är för basic redan under första produktionen så är det ju bara att kila ner till affären och köpa Logic Express. Man kan ju öppna GB-projekt i Logic med alla effekter och mjukvaruinstrument kvar så det blir ju väldigt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag är själv nybörjare och jobbar i Garageband. Självklart fattas det en del funktioner, och det är synd att man bara kan använda två effekter per spår och så, men med tanke på priset (gratis om man har Mac) så är det väldigt bra faktiskt. Och det är jättelätt att jobba i och lära sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart fattas det en del funktioner, och det är synd att man bara kan använda två effekter per spår och så, . . .

Roligt att så många har mycket åsikter om GB, men ingen riktigt förklarar vad de är. 😄

"Självklart fattas det funktioner . . . "

"Jo, Garageband känns lite tunnt i alla fall om man jobbat i ett "riktigt" program tidigare."

"Kör inte GarageBand. Jag har bara testat det i affärerna men jag hittade saker som jag saknade redan när jag stod i affären o testade programmet. Då saknas det mkt."

etc.

ingen nämnd ingen glömd.

Dvs det vore intressant att få läsa vad det är som fattas, känns tunt, hittade saker som saknas (ehh?) . . .

Ang citatet så jo det går att få 6 effekter per spår, varav 2 som man får bestämma själv vilka det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara testat det i affärerna men jag hittade saker som jag saknade redan när jag stod i affären o testade programmet.

Är du säker på att funktionerna saknas då? Kan det vara så att du inte hittade funktionerna direkt och du testade programmet under kort tid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara testat det i affärerna men jag hittade saker som jag saknade redan när jag stod i affären o testade programmet.

Är du säker på att funktionerna saknas då? Kan det vara så att du inte hittade funktionerna direkt och du testade programmet under kort tid?

Jo visst kan det vara så, men programmet kändes väldigt begränsat... 😎

Man kan inte ens byta tonart i efterhand hörde jag någon säga... 😱 Det är en väldigt bra grundfunktion tycker jag, särskilt om man som jag, ofta spelar in ett komp o sedan låter en sångerska lägga sång på det. Då är det skönt om man slipper spela om allt bara för att tonarten inte var så passande för hennes röst. 😄

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Men.. GB är ju en bra och gratis inkörsport till DAW-världen. Det mest logiska är att sen när du vuxit ur GB så uppgraderar du till Logix express... och vidare.. anledningen till det är att Logic kan direkt importera GB-projekt så du kan fortsätta och bygga vidare på.. Cubase kan inte detta.

Att sen välja mellan Cubase och Logic det är väl ungefär som att välja mellan Volvo coh Saab kan jag tro.. Smaksak alltså..

En simpel reflektion från min sida är att kör du PC och Windows.. Välj Cubase.. Kör du Mac och OS-X välj Logic 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
  • 3 månader senare...

Jag övergav PC och skaffade en Imac Intel. Började pula med Garageband i augusti 2007 och har kunnat köra på rätt bra med diverse pluggar (Guitarrig bla) och Reason.

Skaffade Logic Express 8 nu och ...fy fan så jävla bra det är:)

Logic eller Cubase? Logic

Lite svårt att jämföra Garageband med Cubase då Cubase är mer av allt i jämförelse. Dock suger Cubase:)

Link to comment
Dela på andra sajter

GarageBand är mycket trevligt och förhållandevis kompetent program. Mjukvarusyntarna är bra och effekterna räcker gott och väl (i princip samma som i Logic). Det finns många bra och mångsidiga loopar. Programmet är väldigt enkelt att jobba i.

• Man kan även ha tredjepartspluggar (instrument och effekter) i GB. 😄

Tyvärr så kräver dock GB kraft från datorn (mer än Logic)! 😄

En annan sak jag inte gillar är att man inte kan zooma i höjdled vilket innebär att skärmen snabbt blir full av spår så man får dels hålla på och skrolla upp och ner, och dels inte får så bra överblick. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

GB får mye ufortjent kritikk her synes jeg... Dessuten, det virker for meg å være en forutinntatt holdning om at siden det ikke koster nok penger og kommer med en Mac gratis så er det ikke bra nok.

Sjansen for at du skal skape en god låt i GB er mye større en i Cubase eller noen annen sequencer, siden utgangspunktet ditt er at du ikke har prøvd noen av delene. GB knuser alle sine konkurrenter på brukergrensesnittet. Ingen over, ingen ved siden. Når det samtidig er fullt mulig å skape gode produksjoner i GB så burde valget være enkelt etter min mening...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...