Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! Är jag ensam om att ha svĂ„rt för att arrangera lĂ„tar jag gör? Hur gör ni, har ni nĂ„gra tumregler och tips för sĂ„nt? 😄 Det Ă€r nĂ€stan det jag tycker Ă€r svĂ„rast med att göra egen musik. Men vissa kanske har lĂ€ttare för sĂ„nt.

Dela gĂ€rna med er med era erfarenheter om arrangering. Skulle vara kul o höra hur folk gör. 😄

\Daniel

Edit: Stavfel

Redigerat av Danabacken
Annons
Postat (redigerat)
  Stinkey Zwei sa:
Trail & error.

Lyssnade lite pÄ din senaste demolÄt, tycker int e du har nÄgra problem med arr.

HÄller med dig! Fast ibland beror det pÄ vad man sjÀlv vill Ästakomma. I vissa fall gÄr det inte att sÀtta fingret pÄ det...

Redigerat av Eternal
Postat (redigerat)
  Stinkey Zwei sa:
Lyssnade lite pÄ din senaste demolÄt, tycker int e du har nÄgra problem med arr.

😼 Ă„h! Tack 🙂

Jo, trail and error Ă€r ju sant. Men det Ă€r precis sĂ„ lĂ„ngt jag hinner komma (som pĂ„ senaste demot), innan det sĂ€ger Stopp! 😄 Det Ă€r faktiskt Alltid sĂ„. Sen vĂ€ntar jag ett tag innan jag fortsĂ€tter pĂ„ den, dĂ„ gĂ„r det oftast. 🙂

Wierd! 😄

Redigerat av Danabacken
Postat

Nej, nÄgra regler finns vÀl inte, dÀremot hur mycket smaker och tyckanden som helst. Lite av tjusningen med att spela in och arra en lÄt Àr ju att inte veta slutresultatet i förvÀg. SjÀlv har jag sÀllan en aning om hur arret kommer att lÄta nÀr jag ska börja spela in. En del har tillkommit av en slump. Jag har rÄkat muta kompgitarren tex och upptÀckt att hÀr ska kompet tystna i stÀllet för att vrÀka pÄ som jag först trodde. Annars brukar jag lÀgga pÄ mer och mer överallt, vad gÀller instrumentering, stÀmmor och break för jag blir aldrig riktigt nöjd. Till slut har jag dÄ hamnat i ett lÀge dÄ jag provat det mesta upptÀckt hur det inte ska lÄta och kan börja rensa bort tills det enda rÀtta finns kvar eller spela in sÄ som det ska vara. Visserligen blir det en lÄng resa men man har ju kul under tiden. Inte ens proffsen vet hur sina slutresultat ska bli, i alla fall nÀr man fÄr höra outgivna versioner/alternativa tagningar, sÄ mitt rÄd Àr att bara prova sej fram hela tiden tills man blir nöjd.

Och sen har vi ju detta eminenta forum att hÀnga ut vÄra alster och fÄ tusen tips och synpunkter!

Postat (redigerat)
  91:an sa:
Nej, nĂ„gra regler finns vĂ€l inte, dĂ€remot hur mycket smaker och tyckanden som helst. Lite av tjusningen med att spela in och arra en lĂ„t Ă€r ju att inte veta slutresultatet i förvĂ€g. SjĂ€lv har jag sĂ€llan en aning om hur arret kommer att lĂ„ta nĂ€r jag ska börja spela in. En del har tillkommit av en slump. Jag har rĂ„kat muta kompgitarren  tex och upptĂ€ckt att hĂ€r ska kompet tystna i stĂ€llet för att vrĂ€ka pĂ„ som jag först trodde. Annars brukar jag lĂ€gga pĂ„ mer och mer överallt, vad gĂ€ller instrumentering, stĂ€mmor och break för jag blir aldrig riktigt nöjd. Till slut har jag dĂ„ hamnat i ett lĂ€ge dĂ„ jag provat det mesta upptĂ€ckt hur det inte ska lĂ„ta  och kan börja rensa bort tills det enda rĂ€tta finns kvar eller spela in sĂ„ som det ska vara. Visserligen blir det en lĂ„ng resa men man har ju kul under tiden. Inte ens proffsen vet hur sina slutresultat ska bli, i alla fall nĂ€r man fĂ„r höra outgivna versioner/alternativa tagningar, sĂ„ mitt rĂ„d Ă€r att bara prova sej fram hela tiden tills man blir nöjd.

Och sen har vi ju detta eminenta forum att hÀnga ut vÄra alster och fÄ tusen tips och synpunkter!

Bra ide att bara köra o se vad det blir av det. Jag vet Aldrig hur mina slutresultat ska bli, sÄ det Àr ungefÀr pÄ sÄ sÀtt jag gör med, kan man sÀga.

Det kommer la' 😄

Redigerat av Danabacken
Postat (redigerat)

Jag brukar ha en dialog med mig sjĂ€lv huruvida olika partier eller instrument Ă€r relevanta eller inte med utgĂ„ngspunkt att lĂ„ten ska bli sĂ„ bra som möjligt. Jag mĂ„ste dĂ„ hela tiden motivera för mig sjĂ€lv varför vissa partier ska fĂ„ vara kvar, vad dom tillför lĂ„ten. Är det nĂ„got som inte tillför nĂ„got sĂ„ ska det bort helt enkelt.

Redigerat av Phobos
Postat

En grej som funkar bra för mig att Ă€r faktiskt begrĂ€nsa sig eller tvinga sig sjĂ€lv att jobba pĂ„ helt annorlunda sĂ€tt Ă€n man Ă€r van vid. Resultatet kanske inte blir bĂ€st i vĂ€rlden men man tvingas att tĂ€nka om och det Ă€r ju alltid bra. Ändra om allt som blivit klichĂ© nĂ€r du proddar/arrar och skit i att det inte blivit det bĂ€sta du nĂ„nsin gjort, se det mer som experimenterande. Hur det Ă€n slutar sĂ„ Ă€r du garanterat en hel rad nya erfarenheter rikare vilket ger dig en annorlunda instĂ€llning till nĂ€sta "riktiga" produktion.

Postat (redigerat)

Jag brukar först spela in alla idĂ©er jag har. Sen börjar jag skala av lite slumpartat hĂ€r och dĂ€r sĂ„ att varje del kanske har blivit 2 delar eller kanske t.om. 3. Tema med variation fungerar ju oftast som en bra stomme i en lĂ„t. Graden av variationen varierar ju dock. 😄 Tror frĂ€mst att det beror mycket pĂ„ vilket genre man sysslar med. Men det Ă€r nog som nĂ„n hĂ€r pĂ„pekade innan, trial and error kommer man lĂ„ngt pĂ„. VĂ„ga spela "fel" helt enkelt!!!...kan vara grymt förlösande. đŸ˜±

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
  • 2 veckor senare...
Postat

mitt problem Ă€r att jag Ă€lskar slingor som flĂ€tas samman till en helhet... vilket leder till att jag lĂ€gger pĂ„ till den milda grad att det bara blir en gröt av alltihopa. 😕 . hm nu Ă€r ju inte det mitt enda problem utan jag skulle nog kunna rĂ€kna upp en lĂ„ng lista 🙁 .

Vad jag tror Àr viktigt Àr att man hittar en mening med varje slinga och att leta efter enkelheten. Vad Àr det egentligen man vill att lyssnaren skall höra? Försök skrapa bort all sörja och fÄ fram glansen, eller hur man nu skulle uttrycka det pÄ ett mer poetiskt sÀtt.

• 2 veckor senare...
frejan (oregistrerad)
Postat

Se enkelheten i arret...Ofta finner jag mig sjÀlv att göra för mÄnga pÄlÀgg av olika typer av melodier och rytmkomp. LÄt sÄngmelodin leda valet av tonart och se till att alla underliggande melodier lyfter sÄngmelodin, istÀllet för att brÄka med den.

/F

frejan (oregistrerad)
Postat

hehe...sÄg just att Stajo haha...sa i stort sett precis samma sak...NÄja...det kanske aldrig kan sÀgas för mycket =).

Good luck!

Postat

Mycket nyttig lÀsning hÀr.

Tack för tips, alla. 😄

Postat

Sluta att tÀnka Dana.

Ibland Àr det bra att bara lÄta grejer komm ut av sig sjÀlva. Gör bara grejer lite pÄ mÄfa och se hur det blir. SjÀlv gjorde jag nÄgra av mina bsta "tv-spels" lÄtar (nÄja iaf nÄt Ät det hÄllet) pÄ typ 15 minuter. Och dÄ var i princip det mesta att ta fram ljuden.

Dessutom har inte jag heller mÀrkt att ud haft problem med att gör alÄter? :rolleyes:

Postat
  Desmond sa:
Enligt Descartes uppmanade du precis stackars Dana att ta livet av sig, fy pĂ„ sej Pazo! 🙂

😉

hahah! SÄklart menade jag att han skulle sluta tÀnka pÄ vad han gjorde nÀr han gjorde lÄtar. Att sluta tÀnka helt gÄr inte...

Postat
  Eternal sa:
  Stinkey Zwei sa:
Trail & error.

HÄller med dig! Fast ibland beror det pÄ vad man sjÀlv vill Ästakomma. I vissa fall gÄr det inte att sÀtta fingret pÄ det...

HÄller med er bÄda. Trail and error Àr bra. men som "Eternal" sÀger, ibland kan man inte sÀtta fingret pÄ vad det Àr man vill fÄ fram.

Postat
  Desmond sa:
Enligt Descartes uppmanade du precis stackars Dana att ta livet av sig, fy pĂ„ sej Pazo! 😆

😆

*asgarvar* 😆

Jo, kanske stĂ€mmer att jag tĂ€nker för mycke. 😠

Postat

Jag tycker att man fÄr insperation frÄn musik man lyssnar pÄ.

Jag rippar aldrig nÄt rakt av. Men i somras tillexempel lyssnade jag mycket pÄ Basement Jaxx... och dÄ blev jag ju automatiskt influerad av dem.

Jag tycker att man kan lyssna in sig pÄ nÄt om man har en bild i huvudet ungefÀr hur man vill attd et ska lÄta. Det har man ju oftast.

I alla fall...

Det hÀr ska vara en rock lÄt... eller rŽnb...

Fast det Àr viktigt att inte lyssna pÄ en lÄt utan lyssna pÄ mÄnga lÄtar som du tycker Àr bra i den genren.

Sen kan fylla pÄ med egna inslag sÄ att det blir en personlig touch pÄ det hela. Det Àr ju jÀtteviktigt ocksÄ.

Annars brukar jag ibland bara göra nÄt och inte ha en klar idé hur det ska lÄta. Fast dÄ tar det alltid lÀngre tid. Fast dÄ blir det ju mer unikt ocksÄ.

Fast ibland gÄr det lite till överdrift med mig att jag bara ska ha inslag som inte Àr gjort förut..

Det tar ocksÄ död lite pÄ kreativiteten om det gÄr för lÄngt Ät det hÄllet ocksÄ..

Postat
  Thimmie sa:
  Eternal sa:
  Stinkey Zwei sa:
Trail & error.

HÄller med er bÄda. Trail and error Àr bra. men som "Eternal" sÀger, ibland kan man inte sÀtta fingret pÄ vad det Àr man vill fÄ fram.

Men vad hÀnder!!!

Det heter Trial & Error

Bara för att första personen som nĂ€mnde det skrev fel mĂ„ste ju inte alla göra det! 😄

*SprÄkpolis i verkan*

• 3 veckor senare...
Postat

Det kan vara vÀldigt nyttigt att ha en partner (musik-kollega alltsÄ) att utbyta ideer med.

Jag Àr expert pÄ att lÀgga 5000 balla pÄlÀgg, sen fÄr jag besluts Ängest, "don't wanna kill my darlings !!!". DÄ skickar jag över hela skiten till kollegan sÄ fÄr han rensa.

Man kan ju Àven vara lite inkörd i egna fotspÄr, dÄ Àr det anvÀndbart med lite input frÄn nÄgon annan, som tar en i en ny riktning.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Arrandet Àr Ànnu jÀvligare idag, dÄ jag gissar pÄ att en stor del som hÀnger pÄ det hÀr forumet bÄde agerar producenter och multi-instrumentalister. Det mÀrks i synnerhet om man tidigare har spelat i band, sitter man sjÀlv har man helt plötsligt ansvar för att först och frÀmst jobba fram ett trumkomp, sedan bas, gitarr osv (om man spelar rock/pop vill sÀga) I band fÄr lÄtstrukturerna vÀxa fram pÄ ett helt annat sÀtt. Eftersom jag inte Àger ett trumset, och eftersom trumprogrammering Àr sÄ infernaliskt urbota trÄkigt, sÄ fick jag en smÀrre mirakelupplevelse nÀr jag skaffade Groove Agent. Det Àr ett hett tips. Skitbra att jamma till, sedan kan man ju Àndra om trumspÄren lite bÀst man vill, men det Àr suverÀnt om man vill jobba fram lÄtens grund.

• 2 veckor senare...
Jackbob (oregistrerad)
Postat

Jag Àr rÀtt sÀmst pÄ att arra lÄtar. jag gör mest musik helt efter eget sinne och dÄ brukar jag nÀstan aldrig följa vers-refrÀng-mallen, utan det blir ofta lite mer flummigt och oforutsÀgbart. Problemet Àr bara att jag inte gör det speciellt bra, ibland lÄter det som om att partierna bara byter av varandra och lÄten fÄr ingen helhet sÄ att sÀga. Det Àr svÄrt att förklara...

Postat

Jag verkar göra pĂ„ ett helt annat sĂ€tt Ă€n vad alla andra hĂ€r gör. 😆

Innan jag börjar med en lĂ„t har jag (nĂ€stan) alltid en klar idĂ© i huvudet om hur det skall lĂ„ta. Det kan vara sĂ„ lösryckt som bara en viss stĂ€mning, eller sĂ„ kan det vara en massa riff, kanske en viss ackordföljd. SjĂ€lva arret brukar jag för det mesta alltid ha i huvudet. NĂ€r jag sedan sĂ€tter mig ner med en gitarr eller keyboard, sĂ„ handlar det bara om att fĂ„ instrumentet i frĂ„ga att lĂ„ta sĂ„ som det lĂ„ter i huvudet. 😆

Arret Àr faktiskt en av de första sakerna som ploppar upp i huvudet pÄ mig. Oftast ocksÄ vilket instrument som skall göra vad.

Fast alla funkar vi olika. 😆

Postat (redigerat)

Jag lĂ€r mig en hel del av att lĂ€sa hĂ€r! 🙂

Vem kom pĂ„ uttrycket "kill your darlings"? Geni! 😄

Redigerat av Danabacken
  • 1 Ă„r senare...
Postat

Nu vet inte jag riktigt om jag besvarar din frĂ„ga men jag brukar till 99% börja med refrĂ€ngen dĂ„ JAG! anser att den Ă€r svĂ„rast att fĂ„ pampig...dĂ€refter vers...med hjĂ€lp av versen hittar jag sen brygga, stick o dylikt. Under hela den hĂ€r proceduren kĂ€nner jag av vilken genre lĂ„ten hamnar i och dĂ„ plockar jag fram trummor. 😉

Postat
  Lynxo sa:
Jag verkar göra pĂ„ ett helt annat sĂ€tt Ă€n vad alla andra hĂ€r gör. 😉

Innan jag börjar med en lĂ„t har jag (nĂ€stan) alltid en klar idĂ© i huvudet om hur det skall lĂ„ta. Det kan vara sĂ„ lösryckt som bara en viss stĂ€mning, eller sĂ„ kan det vara en massa riff, kanske en viss ackordföljd. SjĂ€lva arret brukar jag för det mesta alltid ha i huvudet. NĂ€r jag sedan sĂ€tter mig ner med en gitarr eller keyboard, sĂ„ handlar det bara om att fĂ„ instrumentet i frĂ„ga att lĂ„ta sĂ„ som det lĂ„ter i huvudet. 😛

Arret Àr faktiskt en av de första sakerna som ploppar upp i huvudet pÄ mig. Oftast ocksÄ vilket instrument som skall göra vad.

Fast alla funkar vi olika. 🙂

Precis samma för mig! Jag ser ingen direkt skillnad mellan att skriva en lÄt och att arra den. Jag gör bÄda samtidigt. Det hÀnder aldrig att jag sÀtter mig ner och skriver en lÄt bara teoretiskt, ner med nÄgra ackord och en text och en melodi sÄ fÄr detaljerna komma sen, utan medans jag skriver lÄten hör jag liksom i huvet att "hÀr ska det ju komma in en synt" och "hÀr ska allting utom baskaggen tystna i tvÄ takter" och sÄnt.

Vet inte om det var sÀrskilt hjÀlpsamt, men jag antar att man kan tÀnka mer pÄ lÄten som en helhet Àn som att den bestÄr av ackord och melodier Ä ena sidan och instrumentering Ä andra sidan.

Postat

Det var ett uppvaknande av en trĂ„d som kan bli vĂ€l vĂ€rd att snurra lĂ€nge tycker jag 😉 För egen del sĂ„ har jag nĂ„gon förbannad (o)förmĂ„ga att göra fragment av lĂ„tar samtidigt som jag vet att det enda rĂ€tta för min del Ă€r att BÖRJA SPELA IN - och dĂ„ helst slask frĂ„n början till slut. DĂ€refter kan jag börja fylla i, arra om, lĂ€gga fills, trummor, körer och whatever.

Oavsett musiksmak: Ett riktigt bra exempel pÄ genomtÀnkt arr i trad. vÀsterlÀndsk pop/rock-mall tycker jag att Vallhagen lyckats med hÀr: https://www.studio.se/index.php?showtopic=48687

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.