Jump to content
Annons

1:sta låten från Cliff


Cliff

Recommended Posts

LÅTNAMN: To love a ghost

ARTIST/GRUPP: Cliff

GENRE: Rock/Pop

LÅTLÄNGD: 3:24

KOMPOSITÖR: Cliff

PRODUCENT: Cliff

EV. MEDVERKANDE: Min sambo

INSPELNINGSÅR: -05

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.3mb

STATUS: På gång...

Hej Alla!

Här kommer min första demopostning.

Det är ochså första gången som jag spelar in, sjunger, och mixar (försöker..) själv.

Jag är fullt medveten om att jag inte är någon vidare sångare, men det är så förbannat kul så jag gör det ändå. 😱 Tanken är att om man tar låten vidare så ska någon som kan sjunga ska lägga sången.

Tyck gärna till både om låt och inspelning. Jag behöver all feedback jag kan få då jag är nybörjare i hemstudion.

Hare gött alla!

/Cliff.

EDIT: Har eq:at lite på spåret, till det bättre förhoppningsvis...

Redigerat av Cliff
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Verkar inte som att du lyckats ladda upp hela låten. Jag hörde i alla fall bara en dryg minut eller så.

I alla fall: bra låt, förutsatt att det kommer ett stick eller nåt så det inte blir för monotont. Den har definitivt potential! Tycker också att din röst sitter som en smäck, finns ingen anledning att låta någon annan sjunga in den. Den är ju inte så krävande rent sångtekniskt, så det är viktigare med personlighet.

Annars är det naturligtvis mycket som låter nybörjare, för mycket effekter (minska reverbet!), konstiga nivåer och överlag en dåligt samansatt ljudbild. Trummorna låter illa, vad är det du använder?

Jobba på, detta kan bli något riktigt bra! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Signert:

Tackar. Jag har fixat så hela låten är uppe nu.

Jag använder BFD, jag har tagtit ut varje kanal som en separat audiokanal och sedan lagt effekter, något jag måste lära mig mer om. jag tar mer än gärna emot tips på ljudförbättringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Signert:

Tackar. Jag har fixat så hela låten är uppe nu.

Jag använder BFD, jag har tagtit ut varje kanal som en separat audiokanal och sedan lagt effekter, något jag måste lära mig mer om. jag tar mer än gärna emot tips på ljudförbättringar.

BFD lär ju vara bra. Kanske kan vara att spelet är lite statiskt? Låter som att det är full velocity på varje slag.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Rolig överraskning 00:55. Den biten är min favorit. Härlig tyngd i sången, och stämman som sjunger "ghooost" är finfin. 🙂

Rolig text 01:45!

Tycker du lyckades jättebra med stämsången och växlingarna mellan dig och sambon det sista partiet. Men du skulle kunna orka spela in refrängerna för sig istället för att kopiera 🙁

"To love a ghost, its pathetic at the most."

?

Förklara.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax:

Tack som tusan

Men du skulle kunna orka spela in refrängerna för sig istället för att kopiera😉

Asolut, detta är ju som sagt första gången för mycket, så det blir ju ochså lite genvägar. Men nästa gång blir det mer arbete, ville mest se om jag kunde få ihop något öerhuvudtaget.

"To love a ghost, its pathetic at the most."

?

Förklara.

Att det finns bättre saker att ägna sig åt än att sukta efter "något som inte finns".

Kanske lite otydligt, men fraseringen funkade så bra 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt. Gillar metaforen "To love a ghost, its pathetic at the most." 🙂

Lite mindre reverb kanske. Gillar trummorna men jag skulle valt en annan kagge som låter mer trummaskin typ Roland 909. För mycket klick och metal i kaggen för min smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

*Bump*

Jag har eq:at låten lite, och tycker det känns onödigt att lägga upp en helt ny post.

(Rätta mig om jag gör fel, såg inget i reglerna om bumpande.)

Kom gärna med kommentarer, feedback, hatbrev, all respons är kul, (nästan all då...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ha fel, men du lyssnar på Marilyn Manson va?

Cool låtidé! Bra låt! Mixen lämnar dock en del att önska. Det låter lite som Tiamat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra refräng. Tycker att de "statiska" trummorna passar bra i låten. Hade kunnat tänka mig helt artificiella/elektroniska trumljud. Gillar stämningen i låten och det sparsmakade användandet av instrument. Snygg brytning mellan vers och refräng.

Det enda jag har att kommentera är att versen är okej, men inte alls håller samma klass som refrängen.

Din sång fungerar alldeles utmärkt. Så fortsätt sjung du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ha fel, men du lyssnar på Marilyn Manson va?

Cool låtidé! Bra låt! Mixen lämnar dock en del att önska. Det låter lite som Tiamat.

Har lyssnat på båda två, men många år sen nu, kanske dags att plocka upp dom ur skivbacken 🙂

Ska försöka mixa om rejält, det tar ju lite tid när man är nyörjare bland spakarna, mycket chansningar och tappra försök att omvandla teori till praktik, men skam den som ger sig som bonnen sa...

Din sång fungerar alldeles utmärkt. Så fortsätt sjung du.

Tackar :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...