Light Head Posted December 27, 2005 Share Posted December 27, 2005 Svårt att förklara, men jag hoppas att det är någon som förstår vad jag menar. Cubase SX3 och Waldorf Q När jag spelar på synten så är det inga som helst problem såvida jag inte spelar ett monoljud, t.ex. en syntbas eller ett leadljud. Ljudet tystas helt om jag spelar lite slarvigt och "råkar" spela två toner samtidigt. (Det är inte för att det är olika anslag!!). Tänk dig följande situation. Du håller nere C1 hela tiden medans du spelar på C2... Först låter C1 sedan låter C2,,, MEN DET ÄR NU DET HÄNDER!! När jag släpper upp C2 så skall ju C1 spelas igen?! Men det gör den inte, WHYYYYYY???????????? Får krupp eller något Link to comment Share on other sites More sharing options...
suprapappa Posted December 27, 2005 Share Posted December 27, 2005 hej har tyvärr inget svar men ett liknande problem med Hypersonic och Cubase SX2. när jag spelar ett monofoniskt ljud låter det helt rätt och riktigt medans jag spelar in det men vid uppspelning uppstår en massa staccato-toner och konstigheter som jag inte har spelat. testade att göra samma sak med Cubase inbyggda synth "Monologue" och då uppstår inte problemet. petri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Light Head Posted December 27, 2005 Author Share Posted December 27, 2005 (edited) Jag sprang ut till studion och testade, det är samma problem på min mQ, men inte på några av racksyntarna... Känner någon igen problemet? Förstår ni, eller skall jag förklara tydligare?! Edited December 29, 2005 by Light Head Link to comment Share on other sites More sharing options...
Light Head Posted December 30, 2005 Author Share Posted December 30, 2005 ... ingen som har några tips? Eller en förklaring? Link to comment Share on other sites More sharing options...
suprapappa Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 ... ingen som har några tips? Eller en förklaring? Just det 😆 (undra vad världsrekordet i trådlyft är?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Light Head Posted December 31, 2005 Author Share Posted December 31, 2005 hrmp... men hur tusan skall man få någon att svara? Uppenbarligen läser folk tråden, men inte många svar. 😱 Link to comment Share on other sites More sharing options...
BozoB Posted January 3, 2006 Share Posted January 3, 2006 högst irreterande.. har samma problem med pro53 monoljud... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neko Posted January 3, 2006 Share Posted January 3, 2006 (edited) Beror på hur monotriggningen funkar i synten. En del syntar funkar så att den opsläppta tangent spelas när du släpper den andra, en del spelar ingenting när du släpper. Helt enkelt ett feature på synten. Funkar det på dessa syntar annars (även utan midistyrning från cubase)? EDIT:Tror mina förklaringar är riktigt dåliga idag.. EDIT2: Tillägg igen EDIT3: Ja... försöker bli vettig... Edited January 3, 2006 by Neko Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest maxmaxmax Posted January 3, 2006 Share Posted January 3, 2006 (edited) Ibland finns det en inställning man kan justera som heter retrig eller replace på vissa syntar. Den bestämmer hur anslagen prioriteras - i retrig så kommer C1 att låta igen efter att du släppt C2 i ditt exempel. På pro53 vet jag att valet finns, på de övriga vet jag inte. EDIT: suprapappa, nedanför. Jag svarade på lighthead´s fråga. Edited January 3, 2006 by maxmaxmax Link to comment Share on other sites More sharing options...
suprapappa Posted January 3, 2006 Share Posted January 3, 2006 tack för svar.... e inte säker på att jag är klokare dock... har det tyvärr inte framför mig så jag kan inte testa men det som är konstigt för mig är att det ju låter helt ok under tiden jag spelar in det (alltså spelar på klaviaturen) men då jag ska spela upp det från Cubase uppstår problemet....midispåret som spelas upp borde ju vara exakt samma information som när jag spelar i realtid men tydligen icke....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Light Head Posted January 4, 2006 Author Share Posted January 4, 2006 Tack för svaret! ;-) Jag skall kolla lite mer, det verkar dock som om jag har exakt motsatt problem som suprapappan Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted January 4, 2006 Share Posted January 4, 2006 (edited) Kan det vara som så att även om man valt ett monofont ljud (endast en ton får låta samtidigt) så skickar likfördömdat keyboarden polyfonisk midi-information.. Kolla i midi-edit om läget är så. Sen var maxmaxmax inne på rätt väg.. Hur ska en monofon ljudkälla hantera polyfon midi-information? Re-trig verkar vara det vettigaste.. Sen finns ju även staccato och legatoionformation att hantera också.. Tror att detta är helt och hållet är inställningar för ljudkällan, synten/VSTIn, och inget som har med själva Cubase att göra.. 😆 Men jag är inte säker.. Eftersom jag har turen att mestadels bara få jobba med hårdvara.. Och där har jag aldrig upplevt detta problem.. Edited January 4, 2006 by hegobald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Light Head Posted January 13, 2006 Author Share Posted January 13, 2006 Jag kör ju hårdvara,,, Waldorf Q... det är den jag har problemet med. Om jag spelar på dess klaviatur och i cubase "skickar" ljudet till just Q, så får jag detta problem, men om jag gör samma sak men skickar det till min Waldorf mQ så blir det inget problem.. Om jag spelar på Q,, spelar in i Cubase, samtidigt so mjag "live" hör hur jag spelar på Q, (problemet hörs då, men när jag spelat in det och spelar upp det från Cubase, låter det som det skall!!!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts