Jump to content
Annons

Metod för Mixning


Union

Recommended Posts

Nu är det så att jag är väldans nyfiken på hur du brukar göra när du mixar ihop dina alster! Använder du enbart ett par svindyra monitorer eller har du en massa mer eller mindre oväntade prylar för att kunna jämföra resultaten med? Och viktigast av allt: I vilka högtalare/lurar/utomjordiska prylar gör du vad och varför gör du det?

Mitt system:

Hittils har jag endast använt ett lite "dyrare" par datorhögtalare (Santa Cruz 2.1 system) och ett par billiga konsumentlurar. Detta system är inte mycket att prata om eftersom det förskönar ljudet på tok för mycket för att kunna användas ordentligt.

Mitt kommande system:

Dock så ska jag uppgradera på torsdag! Jag har tänkt att använda ett par Behringer Truth B2030A monitorer tillsammans med ett par AKG 271. Jag har tänkt att göra allt jobb i lurarna förutom panorering, stereobredd o liknande. Som jag har förstått det är de ju bredden på mixen som lurarna ljuger om, i alla fall om man vill att mixen ska låta bra i ett system med högtalare.

Nog om mitt system! Hur ser det nu ut i din lilla håla? Hur gör du när du mixar? Jag hittade ingen liknande tråd så alla andra är nog lika nyfikna som jag! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När jag mixar, Mastrar och allt annat, så består lyssningen av följande kedja:

  • S/Pdif ut från RME Hammerfall9652
  • Benchmark DAC1
  • ADAM Sub10 + ADAM P33A

Här finns faktiskt ingen svag länk, utan jag är svinnöjd med denna uppsättning - och behöver inte referenslyssna någonstans för veta att det kommer att låta bra... 😆

Monitorerna gör otroligt mycket nytta - och det är en verklig befrielse att slippa hålla på och springa som en tätting mellan olika ställen för att provlyssna och göra om ett antal gånger. 😆

Jag kan slarvmixa sent på natten i lurar om det är kris - men sådana mixar får man alltid göra om sedan, så det är egentligen bara för att få en snabb slaskmix vid ett trängt läge i så fall...

Vid inspelning, lyssnar jag i ett par Sony MDR-CD570 (som börjar bli gamla och slitna...) eller Ultrasone HFI-650 (som låter snäppet bättre än Sennheiser HD-280 Pro, är bekvämare - men tyvärr lite dyrare... 🙂 ). Tänker nog testa ett par ännu häftigare Ultrasone också - och kanske ett par Grado, som jag har hört goda omdömen om från flera håll - eller rentav ett par Sennheiser HD-650... Får se vad det blir när jag lyckas bestämma mig... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixar i ett par Beyerdynamic DT531-lurar och ett par gamla Tannoyhögtalare. Lurarna är jag skitnöjd med, och jag har äntligen börjat lära mig dem. I början var det svårt med basen, jag mixade alltid för hög bas och låg mid eftersom att lurarna är ganska mycket försiktigare i de lägre registren än vad jag var van vid, men nu brukar det gå bra. Växling mellan högtalarna och lurarna ger mig idag en ganska bra bild av helheten, och i slutändan ett ganska gott resultat, tycker jag själv. I alla fall till den nivån att det snarare är skit bakom spakarna än bristande utrustning som sabbar mina mixar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog ge tipset att sträva efter att göra det mesta med monitorer och referenslyssna i lurar.

Det kanske beror på hur dyra monitorer man har o hur mycket man litar på dem? Fast ioförsig, lär man sig dem så ska det nog inte vara några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att mycket beror på rummet man lyssnar i...

Jag måste fixa bättre akusik i mitt rum...

har ett par genelec 8030 som lät bättre än allt jag lyssnat på, i det rummet som jag först lyssnade på dom förstås...

men inte lika super i mitt kassa rum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Studiomonitorer har jag ingen egentlig koll på (kör själv med Genelec 8020 samt Behringer B2031P) dock känns det helrätt att alltid komplettera

lyssningen i nåns hemma-stereo/bio eller i cd-freestyle med Koss Porta Pro-lurar då detta (eller sämre) ju är vad de flesta har och inte några faskorrekta

studiomonitorer à 100,000:- Just Koss Porta Pro känns väldigt avslöjande och perfekt lagom "dåliga", låter de inte bra i dom så är det inte bra oavsett vad!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

använder mig inte av några studiomonitorer...

Kör på mina Mission M71i hifihögtalare som jag känner utan och innan och det funkar kanon för mig. Lyssnar sedan på mixen i vardagsrummet där jag har en subbas inkopplad för att höra om jag lyckats "tämja" de låga frekvenserna tillräckligt. Lyssnar också på mixen hos kompisar för att höra att det låter ok och få lite positiv feedback 😠

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha ja. 😏

Det var ju något nummer sedan i studio där det va en skäggig kille som mixade i en bergsprängare (bortsett från hans 2 par med monitorer), så jag hade nästan väntat mig att det fanns folk som mixade i lite vad som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha ja. 😕

Det var ju något nummer sedan i studio där det va en skäggig kille som mixade i en bergsprängare (bortsett från hans 2 par med monitorer), så jag hade nästan väntat mig att det fanns folk som mixade i lite vad som helst.

Japp! Inte för att jag är särkilt skäggig just nu.. Men jag mixar i tammetusan vad som helst.. Men vissa regler finns förståss.

Regel 1. Jag måste känna till min referenslyssning.. Förstå hur den färgar musiken jag ska mixa.

regel 2. Den måste kunna återge alla frekvenser som är viktig för musiken jag mixar.

regel 3. Den måste vara tillräckligt dynamiskt snabb och ha tillräkligt med dynamiskt utrymme för att INTE färga musiken så att jag luras att tro att den låter på ett annat sätt än jag VILL att den ska låta.

Regel 3. Jag är lat så jag mixar helst i bra monitorer... Just nu råkar det vara ett par lagomt inkörda JBL 4430 från 1984.. Kopplade mot ett par lika gammla Gaz Ampzilla slutsteg på cirkus 250W st.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

använder ett par Phonic P5A och har lärt mej hur dom låter. Va stor skillnad i stereobredd och vilka frekvenser man hör när jag bytte upp mej till dom.

och ja, det viktigaste är att man känner sin lyssning samt att den passar musiken man håller på med. Enda sättet är att provlyssna själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...