Jump to content
Annons

Bra kör plugin


crillemannen

Recommended Posts

Annons

Det finns dessutom en serie som heter Vocal Planet med alla möjliga röstsamplingar, både körer och enstaka röster. Jag vill dock minnas att det var en hel del avancerade ackord, dvs det fanns t ex inte ett rent C, utan det var bara Cmaj9 och Am9-13 och så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är väldigt bra! Räknades väl som den bästa innan EWQL Symphonic Choir kom! Kanske fortfarande är den bästa? har inte hört EWQL så vem vet?

EWQL Symphoni Choir...jag säger bara...helt otroligt suveränt. Jag har inte hört alla körer men denna kan nog ingen slå på fingrarna idag. Med verktyget Word Builder som passar till körerna och som man kan ladda ned gratis (men nya versionen kostar en liten slant) kan man få körerna att sjunga vad man vill (men tydligast blir det på engelska).

Du skriver in texten körerna ska sjunga i ett fält som liknar Word Pad, antingen på engelska eller med foentisk skrift eller ljudhärmande och sedan plockar datorn ur de samplade fonemen och sätter ihop dem till de meningar du har skrivit. Skriv t ex T!he CrIll mAn i!S! koomi!g, välj körresgister (pojk, bas, tenor, alt, sopran eller blanda körerna själv; de finns färdiga i 5.1-ljud direkt i pluggen om du gör musiken i surround, med olika vibrati du också kan styra via moduleringshjulet, där de enskilda rösterna "tonbildar" och modulerar olika (!) etc, etc. Dra i stavelser för att förkorta, förlänga, överlappa (så att det inte låter onaturligt tight) ,etc. Så sjunger körerna texten du skrivit enligt de toner/ackord du spelar på midiklaviaturen.

Det är jättebra till körmusikinslag i filmmusikliknande och symfoniliknande alster men jag låter en bekant här på forumet använda min kör till en egen privat remix på en ny a-ha-poplåt. Hon gör det kanonfräckt. Synd att ni inte får höra den (STIM-regler). Hur som helst: KÖP!

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Den är väldigt bra! Räknades väl som den bästa innan EWQL Symphonic Choir kom! Kanske fortfarande är den bästa? har inte hört EWQL så vem vet?

EWQL Symphoni Choir...jag säger bara...helt otroligt suveränt. Jag har inte hört alla körer men denna kan nog ingen slå på fingrarna idag. Med verktyget Word Builder som passar till körerna och som man kan ladda ned gratis (men nya versionen kostar en liten slant) kan man få körerna att sjunga vad man vill (men tydligast blir det på engelska).

Du skriver in texten körerna ska sjunga i ett fält som liknar Word Pad, antingen på engelska eller med foentisk skrift eller ljudhärmande och sedan plockar datorn ur de samplade fonemen och sätter ihop dem till de meningar du har skrivit. Skriv t ex T!he CrIll mAn i!S! koomi!g, välj körresgister (pojk, bas, tenor, alt, sopran eller blanda körerna själv; de finns färdiga i 5.1-ljud direkt i pluggen om du gör musiken i surround, med olika vibrati du också kan styra via moduleringshjulet, där de enskilda rösterna "tonbildar" och modulerar olika (!) etc, etc. Dra i stavelser för att förkorta, förlänga, överlappa (så att det inte låter onaturligt tight) ,etc. Så sjunger körerna texten du skrivit enligt de toner/ackord du spelar på midiklaviaturen.

Det är jättebra till körmusikinslag i filmmusikliknande och symfoniliknande alster men jag låter en bekant här på forumet använda min kör till en egen privat remix på en ny a-ha-poplåt. Hon gör det kanonfräckt. Synd att ni inte får höra den (STIM-regler). Hur som helst: KÖP!

Jösses! Låter ju fan som på riktigt. Antar att det bara funkar med "klassiska" körer, men demolåtarna låter ju hur bra som helst. Hur mycket jobb är det med att få till det fonetiska osv? Kan tänka mig att det är en hel del pill med att få till nåt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket jobb är det med att få till det fonetiska osv? Kan tänka mig att det är en hel del pill med att få till nåt..

Näe...det är enkelt! Bara skriv! låter det inte bra, byt ut en stavelse. Inte bra? Dra i anslaget (stavelsen representeras av ett färgat streck), ändra lite på en volymkurva.

Man kan så klart lägga ner hur mycket tid som helst om man vill och göra det otroligt noggrant men man får enkelt och snabbt hyfsade resultat. Hyfsat betyder i detta sammanhang rätt bra, faktiskt! Det svåraste är att konfigurera pluggen så att den går att styra i Cubase/Nuendo (Wordbuilder som insert -> assigns etc) sen ska man bara lära sig handgreppen. Resten sköter ditt öra hand om.

Det är faktiskt enklast att få fina resultat om man kör med komplexa körer och spelar ackord än enskilda sångstämmor; imperfektioner drunknar då lättare i välljudet.

Säg att du skriver "Sing to me" och gör ett långt 'Sing' i C-dur och gör ett anslag i a-moll för 'to' i a-moll och sedan 'me' och färgar det med en 7-a eller 11-a eller något och låter en blandad kör med 'Soft modulation' sjunga, ja det låter himmelskt med levande färgningar och man känner sig som en mäktig kördirigent. 😉

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...