Jump to content
Annons

Någon gång ska ju vara den första


mornel

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Låten saknar ännu namn

* ARTIST/GRUPP: Leo/mornel/whatever

* GENRE: Trance

* LÅTLÄNGD: 6.12

* KOMPOSITÖR: Jag

* PRODUCENT: Jag

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 7.1 megabyte

* STATUS: Skiss

* LÅTLÄNK: Låten hittar ni här

Uppdaterad version (se inlägg nedan för information om ändringar)

Hej allihop,

Någon gång ska ju vara den första tänkte jag och petade till ett stadigt fyrfyrabeat för några veckor sedan. Nu har jag gått igenom ett antal försök till att göra trance, och blir nöjdare och nöjdare. Så nöjd att jag faktiskt arrangerade min senaste lilla skapelse, mixade en aning och bestämde mig för att ladda upp låten här. Jag behöver er hjälp! Jag har kört fast, och det låter inte lika bra som storheterna. Vad gör jag för fel, vad kan jag göra bättre? Såga mig gärna (en sågning är nog det enda jag är värd, än så länge), men gör det helst konstruktivt så att jag kan bli bättre. En hel värld har öppnat sig för mig 🙂

Leo

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Leo? 😳

Juste låten! Jäklar! 😆 inte vad jag väntade mig när ja läste texten! 😆 Låter fakitskt grymt bra, tycker jag!julli-walkman.gif Häftigt driv, men kanske behövs lite fin-mixining...? 🙂

hur som helst, det låter riktigt bra, man! Rocka fett!

Edit: haha, gud. man blir så inspirerad! 🙂

Elin: fan, mornel. Jag gillar dehär! gör mer sånt!!! 😉

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, du generar mig julli-flov.gif

Gnäll på nåt, fegis! 😆

haha, ja försöker, men ja kan inte! 😳

Erica: eller jo, kanske lite grötigt mot slutet, med alla melodier o så, känns lite som dom krockar.... 🙂

😆

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har redan hört mina kommentarer 🙂

Bra jobbat! Verkligen!

0:29: Basen är tunn. Det är mer Electro över den än Trance.

Såna här resonanta basar brukar dock dubba ovanpå en mörkare bas i trancedängorna.

Man måste inte följa efter andras recept och "mallar" men förmodligen har lyssnarna förväntningar på att en subwoofer-sprängande "extra-bas" ska braka igång 0:56. Dubblera basen! Kanske tom. samma patch fast en oktav under.

1:51 kommer en snygg lead. Höj upp den...

...och sänk några dB på arpeggiona vid 2:18.

2:46: Break! Stämningsfullt 😳

En djup mjuk bas som ligger stilla på bastonerna skulle vara fint. Ingen rytmisk bas alltså.

Som gjort för lågpassfiltersvep på ditt arpeggio strax innan breaket och långsamt upp igen.

3:00: Mer stämningsfullt med de gatade voicepadsen. Mera riktig stereobredd på dem? Inte bara panoreringssweep. Förskjut högerkanalen 2 ms t.ex.

3:14 Här kommer pads med baston, i stil med det jag föreslog för 2:46.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för synpunkterna, Linus! En del av grejorna påpekade du igår, och de har jag faktiskt gjort (såsom att ta bort autopanoreringen på gate-slingan och förskjuta högerkanalen lite). 🙂

Ska titta på de andra grejorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bra låt som faaan!

Om jag skulle tillägga någonting så är det klart att en djup trance bas som ligger off-beat som ovandstående påpekar att den förväntas komma in!!!

Testa!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, tack Polder! 😆

Jag ska testa det där med en extra offbeat-bas. Jag har varit lite skraj att det ska bli för baktungt, men ni har nog helt rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så het på trance, mornel, men jag tänkte mest dyka in i den här tråden och peppa dig lite. Det här var ett bra försök. Med lite jobb kan du säkert höja dig ytterligare ett snäpp och börja få till trancealster som låter riktigt proffsiga. Dock kan jag inte riktigt sätta fingret på vad som saknas i den här låten. Men någonting är det. Kanske en karaktäristisk uberreverbleadslinga. Eller?

Kör hårt, och god jul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Pluffo! 😱

Jag tror jag förstår vad du menar. Det får bli till nästa låt. Jag exporterar en ny version av låten nu efter att ha tagit en del av tipsen ovan till mig. Om jag inte får så många fler kreativa tips blir det nog den slutgiltiga. Man ska veta när man ska sluta och gå vidare, det har mamma sagt. Tror jag.

God jul själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, nu är en ny version uppe.

Följande ändringar har jag gjort:

*Lagt på en till bas i baktakt

*Mekat med paden, arrangerat om och öppnat filtret lite

*Lagt på ett par snarerolls 😆

*Stereobreddat gate-paden

*Allmänt småfix med trummorna

*Lite mixning

Tack för hjälpen hörni! Jag börjar bli mycket nöjd.

Länk till nya versionen

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, tack! 😆

Men vad tusan, gnäll lite då! Om ni ska fortsätta såhär får jag ju hybris och kommer aldrig att bli bättre 😏

Tack för alla snälla kommentarer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Whohohooo..skillnad på version 2 alltså, kicken är gott fet nu, klar förbättring overall. däremot låter den som det är två olika ljud som inte smälter ihop riktigt?

Nästa steg blir väl att börja jobba med EQ'n och bättra på transparensen på vissa ljud, det finns en tendens till att tjocka ihop sig och mätta mixen när alla ljud rullar samtidigt och bli en aning statisk ( jag pratar frekvensmässigt nu.)

Melodi/leadljudet skulle kanske gynnas av lite mer topp/briljans eftersom karaktären är klockliknande..sådär så den glittrar som ett..ehmm.. tomtebloss 😆.

men vaffaejn..det finns många som sysslat med sån här musik i åratal och aldrig kommer i närheten av det du gjort här.. så sug i dig..

Link to comment
Dela på andra sajter

men vaffaejn..det finns många som sysslat med sån här musik i åratal och aldrig kommer i närheten av det du gjort här.. så sug i dig..

Oj. Jag är mållös.

Tack för mixningstipsen också. Jag drar den kanske ytterligare en vända innan jag är helt klar då. Nu måste jag vila öronen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Whohohooo..skillnad på version 2 alltså, kicken är gott fet nu, klar förbättring overall. däremot låter den som det är två olika ljud som inte smälter ihop riktigt?

Vad menade du med det här, förresten? Jag har inte gjort något med kicken mellan versionerna, inte ens skruvat på volymen, faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

hihi, lyssnar på version 2 nu, och säger igen att det är För bra! Så du menar att dehär ska vara din allra första trancelåt? Bullshit? :rolleyes:

Kanske drar på lite väl mycket bas i andra versionen.

Rocka på, mannen! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

hihi, lyssnar på version 2 nu, och säger igen att det är För bra! Så du menar att dehär ska vara din allra första trancelåt? Bullshit? :rolleyes:

Kanske drar på lite väl mycket bas i andra versionen.

Rocka på, mannen! 😆

Nja, alltså, som sagt så har jag gjort några halvfärdiga snuttar de senaste två veckorna kanske. Jag färdigställde dessutom en riktigt dålig trancelåt i 15-årsåldern på min gamla Roland JX-305, innan jag gav upp den elektroniska musiken för ett par år. Men det här är väl min första färdiga låt sen dess. Under tiden har jag mest spelat bas i olika popband, något jag inte är särskilt duktig på, men det är kul, precis som att prodda trance!

Roligt att du gillar låten! Det kommer mer, jag har fått blodad tand 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha! Cool, Mornel med trance 😆

Kollar den uppdaterade versionen.

Kicken kanske är aningen hög i nivå, bra kick annars 😮

Bra bassline, alla element ihop får den där "trance" känslan, grrroove 😛

Superbt 😄

Najs lead, bra med ljud i det partiet. Enda kanske jag funderar över är att kanske fixa lite mer harmonik i din chord sekvens för att få den att bryta ut totalt. Mindre punkt dock, funkar asbra som det är nu!

Mycket bra ljudbild 🙂

Fortsätt med trance Mornel! Kanonbra jobb

Link to comment
Dela på andra sajter

Driver på bra, men jag måste säga att ur min personliga synvinkel så saknar den något.. kanske något av en hook? Snygga ljud, snygg ljudbild och skönt flyt. Men det är inte så eget och inte så att man direkt lägger den på minnet. Eller så är det kanske bara jag som har dåligt minne 😆

Du har absolut talang och potential för det här.

Angående build-uppen.. att leaden kommer in så tidigt i låten (före breaket) förstör lite av "woah" känslan när låten slamrar igång efter breaket igen. Smyg lite på leaden och skapa lite förväntning i builden!

Fattar du vad jag menar eller cyklar jag? 😮

Redigerat av Mutto
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...