Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Får denna tråden vara med här?

Jag har spelat trummor i över 20 år och nu köpt dator och keyboard och vill lära mig FORT!!! Efter allt övande med teknik på trummorna tror jag ju såklart att det går att lära sig att spela keyboard med samma metod.

Koordination, notläsning och en massa timmar.

Ifall någon vill svara kommer jag att fråga en massa här och se om jag får svar.

Hur flyttar man fingrarna när man vill spela mer än 8 toner i rad?

Ta högerhand tex. Först spelar man 3 toner och flyttar tummen till 4.e och spelar resterande 5...

Hur gör man sen?

Vilka är dina favorit ackord? Alltså vilka toner spelar du och vad heter ackordet?

Visst är gsus2 och dsus4 samma toner? Fast det låter annorlunda när man byter bastonen såklart...

Får se om det blir någon kul tråd av det här :-)

Annons
Postat (redigerat)

Blandade småsvar:

Får denna tråden vara med här?

Självklart! 😆

Hur flyttar man fingrarna när man vill spela mer än 8 toner i rad?

Ta högerhand tex. Först spelar man 3 toner och flyttar tummen till 4.e och spelar resterande 5...

Hur gör man sen?

Använd inte lillfingret. Du spelar de första 3 som du skriver, och flyttar tummen till 4:e. Sen spelar du 4 till, men istället för att ta den 5:e med lillfingret så tar du den med tummen. Och då är du ju tillbaka där du började så sen är det lika bra att fortsätta...

Vilka är dina favorit ackord? Alltså vilka toner spelar du och vad heter ackordet?

Favoriter kommer och går. Jag hittade tillbaka till add9:orna igår. Typ Cadd9 (C-E-G-D). Mysigt värre.

Visst är gsus2 och dsus4 samma toner? Fast det låter annorlunda när man byter bastonen såklart...

Jupp, det är samma toner. Men det är många ackord som har samma toner. Det finns ju bara tolv toner på ett keyboard, men det finns en ohemul massa ackord och färgningar.

Lycka till med spelandet! 😉

Edit: La till en ton till... 😳

Redigerat av Gote
Postat

Konstigt vilka små keybords ni har, det är ju inte ens en oktav!! 😕

Jag har sextioen toner på min. 😳

Närå, allvarligt, det finns alltså 12 toner: A, A#, B, C, C#, D, D#, E, F, F#, G, G#

starboy (oregistrerad)
Postat
Närå, allvarligt, det finns alltså 12 toner: A, A#, B, C, C#, D, D#, E, F, F#, G, G#

Konstigt, jag har 12 (eller fem om man ska vara noga) andra: A, Ab, G, Gb, F, E, Eb, D, Db, C, B, Bb

😕😳😉

Postat
Närå, allvarligt, det finns alltså 12 toner: A, A#, B, C, C#, D, D#, E, F, F#, G, G#

Konstigt, jag har 12 (eller fem om man ska vara noga) andra: A, Ab, G, Gb, F, E, Eb, D, Db, C, B, Bb

😆🙂🙂

Möjligtvis om du spelar fiol eller dyl. men inte på en tempererad klaviatur. 😠

Postat
Använd inte lillfingret. Du spelar de första 3 som du skriver, och flyttar tummen till 4:e. Sen spelar du 4 till, men istället för att ta den 5:e med lillfingret så tar du den med tummen. Och då är du ju tillbaka där du började så sen är det lika bra att fortsätta...

Men det är ju jättesvårt att få in tummen där lillfingret ska vara...

Bara att öva då förstår jag. Ska man böja upp de andra fingrarna på nåt speciellt sätt eller ska jag bara göra som det känns?

  • 1 månad senare...
Postat

Nu sitter jag här och övar mitt i natten och börjar ge mig på andra skalor än C...

Om man spelar skalan upp och ner som man ska med högerhanden. 3 fingrar först och sen börjar man med tummen igen... som jag lärt mig här... :-)

När man gör F-dur...

Då blir ju tummen på Bb... Hur ska man tråckla tummen dit?

När man gör G-dur...

Då blir ju tummen på Ciss... Hur gör man då...

Detta blir ju konstigt på flera ställen.

Mer hjälp är jag tacksam för :-)

Postat

Jag menade så här :-)

Om man ska spela 8 toner efter varandra ska man väl spela:

tumme, pekfinger, långfinger och sen börja om med tummen? Det har jag lär mig i alla fall....

Har jag fel i detta? OM jag inte har fel kan väl någon försöka svara på min tidigare fråga... snälla?

Postat
Jag menade så här :-)

Om man ska spela 8 toner efter varandra ska man väl spela:

tumme, pekfinger, långfinger och sen börja om med tummen? Det har jag lär mig i alla fall....

Har jag fel i detta? OM jag inte har fel kan väl någon försöka svara på min tidigare fråga... snälla?

Det är en bra utgångspunkt som funkar bra i t.ex. C, men den får ju anpassas efter skalan. Som du själv märker funkar det inte i F, så då får man göra som Grahn säger och klämma in ett långfinger också.

Hur går det med spelandet?

Postat

Jo tack det går bra med spelandet. Börjar förstå hur det hänger ihop nu fast mina fingrar hänger inte riktigt med...

Tillbaks till frågan. Vilket finger ska jag då ta efter ringfingret?

Finns det fler skalor man får ta till lite lustiga knep?

Hur gör du?

När man ser folk spela på TV eller nåt så flyger ju fingrarna över pianot men det funkar inte för mig :-)

Postat

De man ser på tv har oftast spelat mer än två månader... :rolleyes:

Efter ringfingret blir det tummen på C.

Det finns säkert regler för vilka skalor man ska behandla hur, men det viktigaste är ju att det funkar för dig. Grunden blir i alla fall att ta en tre-fyra toner och sen flytta handen. Om det känns fel eller du inte får nåt flyt i det så prova nåt annat grepp.

  • 2 veckor senare...
Postat

Nu har jag också skaffat keyboard och börjat träna.

Jag har följt råden här och tycker att jag hittar det som känns naturligt för högerhanden vid skalövningar typ 3 + 4 och för vissa lägen 4 + 3 osv utan att använda lillfingret.

Men när det gäller vänsterhanden blir jag lite undrande. Visst kan jag få det att kännas bra t.ex. tyckte jag att det kändes bra att spela F# dur så här; ring, lång, pek, tumme, ring, pek tumme.

Men ändå, skall man verkligen undvika att använda lillfingret så långt som möjligt? Tycker mig ha sett att pianister använder lillfingret i vänsterhanden relativt flitigt.

Tankar, kommentarer, tillrättavisningar mottages gärna.

Postat

Nu undrar jag hur jag ska kalla ett ackord jag gjorde mellan en vers och refräng...

Tonerna är C, D och G och jag tar ett D i basen.

Är detta ett Csus2/D eller kan man skriva det på ett annat sätt? C11/D kanske?

Tacksam för tips.

Ska man skapa ny tråd för varje fråga tycker ni?

Postat

hej

jag har spelat piano i många många år och kan väl säga att det ackord som ligger bäst i mina öron är maj ackorden, därefter så kommer t.ex. moll 7 orna. 9orna är lite mer poppiga och smöriga.

det som är coolt är att man kan verkligen få olika uppfattningar om ackordens sinnestämningar. det slutar aldrig förvåna mig iaf.

mvh Anders

Postat
Nu undrar jag hur jag ska kalla ett ackord jag gjorde mellan en vers och refräng...

Tonerna är C, D och G och jag tar ett D i basen.

Är detta ett Csus2/D eller kan man skriva det på ett annat sätt? C11/D kanske?

Tacksam för tips.

Ska man skapa ny tråd för varje fråga tycker ni?

Jag skulle nog kallat det för ett dsus47 lite beroende på vad det har för funktion i låten vad som kommer efter o.s.v

Agående lite speciella fingersättningar i skalor så är det t.ex ess-dur jag kommer att tänka på där du börjar med pekfingret (eller, du och du, jag gör så iaf :rolleyes:)

Postat

Dsus47 stämmer... fast det brukar skrivas D7sus (Det är underförstått att det är sus4). Spela D7sus---->D7---->G och du får en fin Kadens...

Postat

Skulle eventuellt kunna vara ett D11no9 också?

Sluta upp att fundera på hur du ska spela skalorna i olika tonarter, tonerna kommer aldrig i den ordningen ändå. Lär dej bli bekant med klaviaturet och alla dess tolv toner istället, och alla dina fingrar... tänk ett par toner framåt när du spelar så tar inte fingrarna slut i första taget. Och viktigt som fan: bli bekant med pedalen! Den kan göra underverk. Kontroll över pedalen = kontroll över pianot = så mycket som nudda pedalen med tåspetsen så gör pianot som du vill. That's the shit.

När det gäller ackord så är en nybliven favorit hos mej minus-femman i olika varianter. Den kan faktiskt bli väldigt naturlig och... poppig. Me like.

Gb6sus2-5 t ex (Eb, Gb, Ab, C - Gb i basen).

Postat

Varför krångla till det? syftet med att kunna benämna ackord är ju så att andra medmusikanter snabbt ska kunna spela låten. Får man en låt där ackordet Gb6sus2-5 finns med så kliar man sig i huvudet både en och två gånger... bättre att skriva Ab/Gb Alltså ett Ab med Gb i basen.

Postat

Mm egentligen, men det är ju också en jävla skillnad på Ab/Gb och Gb6sus2-5, sånt beror ju alltid på sammanhanget... Men nu var det ju just minusfemman jag var ute efter, som jag har fastnat för på olika sätt på senaste.

Postat
Dsus47 stämmer... fast det brukar skrivas D7sus (Det är underförstått att det är sus4). Spela D7sus---->D7---->G och du får en fin Kadens...

Aaah! D7sus4 ja... 😛

Jo Dsus D och G finns väl i alla låtar nästan? 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.