Jump to content
Annons

Skillnad på 3/4 och 6/8?


mtornros

Recommended Posts

Hej!

Kom att undra häromnatten - när jag inte kunde somna - vad som är skillnaden på en 3/4-takt och en 6/8-takt. För visst är det nån skillnad, även om det matematiskt sett är samma sak?

Och hur skulle man skriva en valstakt i siffror?

Jag bara undrar 😄

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
6/8 har sex åttondelar fast endast två fjärddelar (dvs tre åttondelar per fjärdedel).

Nix, 6/8 har fortfarande tre fjärdedelar per takt. En fjärdedel är alltid två åttondelar oavsett vilken taktart som gäller. Det som jag gissar att FredrikS tänker på är själva accenterna, som i vissa 6/8-låtar kommer på den första och fjärde åttondelen.

Matematiskt sett är alltså 3/4-takt och 6/8-takt samma (så väl som 12/16, 24/32-takt även om de är rätt sällsynt att benämna nåt på det sättet...).

Ibland sätter man 6/8 på valslåtar med lite högre tempo - tex wienervals, där det känns naturligt att ränka till 6 istället för 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är att det är två olika groove, för att försöka hitta nån slags benämning.

Samma skillnad som mellan 2/4-takt och 4/4-takt.

6/8 är släpigare (kan kanske säga att den är en halvtempovariant av tretakt) och 3/4 är hurtigare, tycker jag.

Om du räknar åttondelarna i en 6/8 så ligger markeringarna på (stora bokstäver):

EN två tre FYR fem sex

Och i en 3/4-takt:

EN två tre

🙂

Blev visst lite knepigt att förklara. Nån med bättre teoretiska kunskaper kanske kan ge en tydligare beskrivning. Det är iaf inte tre åttondelar per fjärdedel som FredrikS påstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

En långsam 6/8 räknar man ofta men inte alltid alla 6 åttondelarna medan man i en lite snabbare ofta bara räknar till 2 och då är alltså varje slag en punkterad fjärdedel. Även om den räknas i 2 handlar det ändå oftast om att man får känna åttondelsunderdelningen själv i kroppen. Hur det görs beror ju på vilken känsla man vill ha i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

6/8 brukar användas i modern musik för att ange att stycket går i shuffletakt.

Skillnaden mellan detta och 3/4 (valstakt) är att du har två slag i takten och alltså fortfarande ett drivande "rockbeat" med baskagge och virvel omväxlande. 3/4 däremot har baskagge virvel virvel alltså en tretakt, tre slag i takten, vals mao.

Skillnaden mellan 6/8 och 4/4 är att åttondelarna i 6/8 spelar i tretakt eller shuffle, ex: bas 2 3 virvel 5 6; bas 2 3 virvel 5 6 etc... medan i 4/4 spelas åttondelarna i rak tvåtakt ex: bas 2 virvel 4 bas 6 virvel 8; bas 2 virvel 4 bas 6 virvel 8 etc.

Rent teoretiskt kan man använda 6/8 för att notera valsstycken men jag tycker att det är att förvirra och rekommenderar att man använder 3/4 för vals (eller 9/8 om man vill ha en shufflevals (överkurs))

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

OT. Så typ med 320/320 delar i lågt tempo, låt oss säga 8 så skulle man kunna sno en hel del musik bara i en takt.

Finns det någon regel hur lite man kan likna en annan låt, utan bli anklagad för stöld? :rolleyes:

Det finns andra trådar om det här. Att man får sno en takt är en myt. Man får inte sno någonting. Sen kan det ju tvistas om hur pass likt orginalet det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Wienervals har jag spelat en hel del i mina dar. Kan inte minnas att jag sett 6/8 där. Vanligen är det ju 3/4 i ett himla tempo så dirigenten slår ett slag i takten. Men jag har inte sett allt från min stol bak bland brasset.

Min tanke om skillnaden är att 3/4 går på 3 slag i takten (eller 1 om det går undan) och 6/8 på två slag (med underdelning).

Det här stämmer också med mitt uppslagsverk om notering, Börje Tyboni Noter. Se sidan 136 där han talar om grupper av taktslag.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry Killar, men nu er ni ute o ror.

Vals, ( Wiener-vals, Engelsk vals, Trad. vals ), er 3/4 takt.

Om man anvander 6/8 takt, så har det nåt att gøra med hur du vil att låten skal vara o hur du vil skriva noterna - om du noterar for ett orkester etc. DÅ blir det som navnt; markering på ettan o fyran.

En variant ar att underdela i "åttondels-trioler" ( varje fjardedel = en åttondedels triol ). Det ar denna typ av underdelning som t.ex trummslagare som Jeff Porcaro anvandte. Om låten då går i 6/8, 6/4 - så låter det spm rytmen går i "halv-takt" ( half-time feel ) pga markering på ettan o fyran, t.ex bastrumman på ettan o virveln på fyran. Då brukar också trumslagarn spela ett bastrummslag ett 16.dels slag framfor virvelslaget.

Om låten går i 4/4 takt, o trumslagarn underdelar i åttondedelstrioler, vil grooven gå som låten "rosanna" av Toto. ( virveln på tvåan o fyran )

En variant ar att spela 8.delstriol-underdelat halv-takt feel i 4/4 takt. Då blir grooven som låten "these chains" av Toto. Jeff spelar då halvtakt-feel med virvel på 3dje slaget i 4/4 dels takt.

Blues-varianter: blues kan spelas i 4/4, 6/8, 12/8 takter. Det hela beror på hur kompositøren vil notera låten sin o hur melodi-stamman ska vara.

Shuffle: ingen regel om att shuffle ska noteras i 6/8 takt. Vad ar shuffle-takt ?

Jo, det spelas på detta satt : Det ar en åttondedelstriol var det "mittersta" slaget i triolen ar stumt. Den førsta slaget i triolen har blivit punkterat ( altså fått ett lite punkt efter seg ) o det tradje slaget likaså. Takten låter då typ låten "sweet home Chicago". Denna takt kan också spelas i halv-takt.

Andra "vals-varianter" ar en takt-typ ( spel-satt) var det andra slaget i takten kommer ett 16.dels for tidigt. Då halkar takten lite, men det anvands i klassisk musik o konkuranse-dans. En annan variant ar "hambo" var ettan spelas som "tung" o tvåan, trean som korta. Engelsk vals spelas mycket sakta.

Hur dirigenten dirigerar beror på hur fort låten ska spelas ( om armarna hanger med.. ) Vanligt ar som nån namde att dirigenten slår på ettorna (eller ettan o fyran i 6/8 takt )

Hoppas ni blev lite klokare 😛

EDIT: det som Desmond namde, om shufflevals 9/8, så tror jag det vil stå på noterna du får, ( øverst på arket ) att 1fjerdedel = en8.dels triol. ( det vil inte stå i skrift, men med not-tekn)

Sweet Home.... vil stå 1 fjerdedel = punkterad 8.delstriol eller såkallad shuffle-beat

typ Rosanna... vil stå triol-shuffle.

Om ni ska spela i half-time feel, så står det t.ex. 4/4 halftimeshuffle w/ triplets

Redigerat av tamadrummer
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ar jo det som ar poenget med att skriva øverst på not-arket, att låten ska spelas på ett visst satt. ( t.ex. 1 fjerdedel = punkterad 8.delstriol ) Då skriver kompositøren o-punkterade noter, medan musikerna tanker o spelar enligt anvisningarna øverst på arket. Det ar den samma anvisning som anvandes for storbandsswing, medan alla noterna ar skrivna i "raka åttondedelar".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Bassman  😛

En annan grej ; om man noterar i 6/8 takt, så måste varje takt ha 6 slag. Hur ser not-pappren ut for Desmond nar han spelar "4/4 dels shuffle" ( med det han kallar for drivande "rockbeat") medan noterna ar skrivna i 6/8 ?

Jag spelar inte 4/4 shuffle, jag spelar bara 6/8 shuffle. Det blir intressant när du ska mata in dina instruktioner om punkterade åttondelstrioler överst på notbladet till en sequenser eller mjukvara för trummor.

En källa till missförstånd kan vara att jag använder shuffle som samlingsnamn för alla 6/8 takter dvs där du har 3 åttondelar per taktslag medan Tamasnubben verkar ta det mer bokstavligt med tyst mittåtta etc...

Jag är inte intresserad av att gå i polemik mot renläriga Toto-fanatiker, hjälpte inte min info ursprungspostaren så "no big deal" jag försökte iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

:-D

Underbart!!!

Jag håller med alla här...

Det verkar som om vi måste lära oss att tänka om lite när vi ska "programmera" våra trummor i musikprogram. Visst måste vi sätta rytmen till 6/8 om man ska kunna göra en "shuffle-takt" i en sequenser...? :-)

Att skriva vanliga noter är ju nåt helt annat.

Säg att alla 2 åttondelar ska spelas med triolkänsla så är ju biffen klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om vi måste lära oss att tänka om lite när vi ska "programmera" våra trummor i musikprogram. Visst måste vi sätta rytmen till 6/8 om man ska kunna göra en "shuffle-takt" i en sequenser...? :-)

Absolut inte!

Som tamadrummer säger, shuffle är triolbaserat. Så då knackar du helt enkelt trioler i ditt musikprogram. Här får du en MIDI-fil av mig som du kan kika på och lära av 😳

shuffle.mid

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir intressant när du ska mata in dina instruktioner om punkterade åttondelstrioler överst på notbladet till en sequenser eller mjukvara för trummor.
På ett papper kan vi förenkla och trummisar är, tänka sig, smarta nog att tänka om. 😳

I sequencern skriver man ut åttondelstrioler. Det blir intressant när du hittar den funktionen i ditt program. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...